Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Alexandra Joner om Sløsesjokket
Alexandra Joner og Christian Strand. Alle foto: Sara Høines/NRK

Alexandra Joner fikk «klessjokk» i Sløsesjokket

– Det er så mye lettere å leve om man slipper å ta stilling til kjipe ting.

Ordet «bærekraft» er for mange de siste årene blitt et fast innslag i vokabularet. Motehus og kleskjeder har for lengst kastet seg på den grønne bølgen. Men bruker vi egentlig bare bærekraft for å rettferdiggjøre økt forbruk? Og kan egentlig fast fashion-gigantene gå i bresjen for bærekraft?

Forrige uke hadde NRK-programmet Sløsesjokket premiere der Christian Strand utfordrer kjendiser til å spare både penger og miljø. Første episode med Jan Thomas’ bilsjokk ble sett av over 800 000 seere. Onsdag er det Alexandra Joner som får en aha-opplevelse når hun får «klessjokk»

– Jeg var rimelig nervøs da jeg svarte ja til å være med på dette programmet. Rett og slett fordi rullgardinen var bevisst nede. Det er så mye lettere å leve om man slipper å ta stilling til kjipe ting, forteller Alexandra Joner til Melk & Honning.

– Om man ikke har satt seg inn i problemet, trenger man ikke ta stilling til det heller. Litt den «det du ikke vet har du ikke vondt av»-mentaliteten.

Alexandra Joner om sløsesjokket
Alexandra Joner får «klessjokk» i NRK-programmet Sløsesjokket. Foto: Sara Høines/NRK

Dette sjokkerte henne mest i Sløsesjokket

Artisten var klar over at hun kom til å få en form for reality check.

– For når man først har fått slike opplysninger, er det vanskelig å late som at man ikke vet og leve slik man alltid har gjort. Utenom det, trodde jeg faktisk vi var enda bedre til å for eksempel kjøpe second hand i Norge. Jeg føler jo at vi er et veldig miljøbevisst land.

Det var særlig én ting som sjokkerte henne under innspillingen.

– Jeg synes det er helt sykt at bransjen får lov til å holde på slik de gjør. Da tenker jeg spesielt på hvordan det herjes uten restriksjoner i u-land.

– Hvilke endringer har du gjort i etterkant?

– Jeg er en veldig løsningsorientert person. Selv om jeg har lyst til å si at jeg skal lære meg å sy og slutte å shoppe ut året, så er ikke det helt realistisk. Men jeg har allerede begynt å ta smartere valg.

– Jeg tenker meg om tre ganger før jeg handler på billigkjeder. Dessverre er mange av de verstingene. Jeg prøver å kjøpe mer second hand og bruke de klærne jeg allerede har, i stedet for å handle kliss nytt, forteller hun.

Alexandra Joner og Christian Strand i Sløsesjokket
Kleshaugene vokser til himmels. Hvordan få Alexandra Joner til å bruke klærne flere ganger? Foto: Sara Høines/NRK

Les også: Må norsk mote bli mer bærekraftig for å overleve?

– Hun er et godt eksempel på en som elsker klær, handler mye nytt og bruker plaggene få ganger

Programleder Christian Strand forteller til Melk & Honning at han hadde lyst til å ha med nettopp Alexandra Joner i Sløsesjokket fordi han visste at hun hadde et enormt klesskap med masse klær.

– Hun er et godt eksempel på en som elsker klær, handler mye nytt og bruker plaggene få ganger. Hvis jeg kan påvirke henne og endre hennes atferd, så er jeg langt på vei mot det som er målet, nemlig at vi skal bruke plaggene lenger. Og å gå fra å være et bruk-og kast- til et bruk-og bruk-folk. Kan jeg få Alexandra til å være en del av løsningen?

Fikk selv sjokk

I onsdagens episode drar de to til Fretex på Alnabru, landets største innsamlingssted av brukte klær, drevet som en ideell organisasjon.

Strand og Joner
Kan Strand påvirke Joners forbrukeratferd? Foto: Sara Høines/NRK

– Jeg synes det er veldig rart at Fretex er den eneste store innsamleren av brukte klær her til lands. De får inn 50 tonn brukte klær hver dag, og kan kun bruke ti prosent av det i butikkene, sier Strand.

Han mener myndighetene må på banen med et nasjonalt opplegg for innsamling av klær, og samtidig må det legges noe ansvar på produsentene.

– Kan det for eksempel kreves at de tar imot brukte og ødelagte klær i butikkene? Vi må i alle fall få til at de 24 000 tonnene klær som du og jeg kaster rett i søpla blir fanget opp og gjenvunnet til nye klær, mener han.

Les også: Anna Wintour kaster seg inn i bærekraftsdebatten

– Handler om bevisstgjøring

Linda Refvik, CEO i NF&TA, er glad for at NRK nå setter tekstil på agendaen.

– Overforbruk av tekstiler er et stort problem både for miljøet og klima med tanke på Co2, tilgjengelige ressurser, vannforbruk og lignende.

Hun mener programmer som Sløsesjokket er viktige for å få med forbrukeren på å skape nye forbruksmønstre og endre overforbrukkultur.

– Vi sier ikke at man skal slutte å kjøpe klær, men kjøpe klær som lever lenge og som vi bruker igjen og igjen. Overproduksjon, svinn og dårlig kvalitet er blant de største miljøutfordringene vi har, sier Refvik.

Linda Refvik. (Foto: Fushion Oslo)

Ifølge Refvik taper industrien globalt mer enn 500 milliarder dollar årlig på grunn av overproduksjon og manglende systemer for gjenvinning.

Hun mener det først og fremst handler om bevisstgjøring.

– At både vi som forbrukere og vi som næring er nødt til å ta ansvar for eget forbruk og produksjon. Andre næringer har klart å sette agenda gjennom bevisstgjøring, sier hun og trekker frem holdningsendringen rundt matsvinn som har kommet de siste årene som et godt eksempel.

– Vi vet at motivasjonen for forbruksendring er der fra forbrukerens side, men at det krever forståelse for hva og hvorfor.

Les også: 8 av 10 nordmenn sier de ikke kjenner til bærekraftig mote – har bransjen sviktet?

Ekspert: – Trenger politiske virkemidler

– Å redusere er en meget effektiv miljøstrategi. Men på samme måte som forebygging innen helse, er det ikke alltid like lett å få oppmerksomhet for noe så effektivt, enkelt – og kanskje litt kjedelig i forhold til eksempelvis nye og spennende teknologier, sier Ingun Grimstad Klepp, seniorforsker ved Forbrukerforskningsinstituttet SIFO ved Oslo Met til Melk & Honning.

Ingun Grimstad Klepp
Ingun Grimstad Klepp. (Foto: privat)

– Vi må slutte å produsere så mye avfall. For å få til det må vi bruke ting, og ikke minst klær, lenger.

Klepp mener vi trenger politiske virkemidler slik at det blir vanskeligere å selge dårlige produkter og lettere å velge de som varer – ikke minst å vedlikeholde og reparere dem skikkelig.

– Det å kaste, særlig brukbare ting, er ubehagelig for de fleste. Det er også i forbindelse med kasting at folk flest tenker miljø. Dette er en utfordring fordi det det er når vi kjøper at vi kan gjøre den største forskjellen. Det hjelper ikke å slutte og kaste, om vi fortsetter å kjøpe.

Klepp mener forbrukere har lite kunnskap om klær, og at markedet for klær er «svært dårlig».

– Med det mener jeg at informasjonen om produktene er mangelfull og ofte feil. Det er dermed ikke så lett å finne de gode produktene. Sløsingen er dermed ikke bare et resultat av hemningsløs kjøpeglede.

Du kan se Sløsesjokket med Alexandra Joner på NRK onsdag kl. 20.

Les også: Slik vil nettgiganten tjene penger på bærekraft

Siste saker

Mest lest nå
Les mer