Slutt for Stella-redaksjonen – og utgivelsene mer enn halveres, igjen

– En ekstremt trist beskjed.

Av: Ida Elise Eide Einarsdóttir og Camilla Christensen

Magasindøden fortsetter. Nå har den innhentet Stella som kutter redaksjonen og antall utgivelser til et minimum.

–  Alle som jobber i Stella-redaksjonen slutter 1. november. Fra da av vil det ikke være noen fast redaksjon som jobber med magasinet lenger, forteller Ida Halvorsen Kemp, sjefsredaktør i Stella, til Melk & Honning.

Tittelen skal leve videre

Kemp forteller at hun mottok nyheten om magasinets fremtid for noen uker siden, og at det var en veldig lei beskjed å få – både for henne selv og resten av redaksjonen.

Ida Halvorsen Kemp
Ida Halvorsen Kemp.

– Jeg synes dette er utrolig leit og skulle gjerne jobbet med Stella mye lenger. Jeg synes magasinet er et bra innslag i den norske magasinfloraen; vi har representert noe litt annerledes, og den lille redaksjonen vår er veldig glad i produktet vi lager, så det er kjempetrist at vi ikke skal holde på lenger. Dessverre har vi slitt både med annonse- og løssalget i en tid. Jeg tror alle publikasjoner har et stykke igjen å gå før vi helt knekker koden på hvordan vi skal drive et printmagasin i dag.

Selv om det fra november av altså er slutt for Stella-redaksjonen skal tittelen leve videre. Fra neste år vil Stella bli produsert av en såkalt spinoff-redaksjon, men det vil ikke være noen som jobber eksklusivt med magasinet. Magasinet vil også gå ned i frekvens.

Kemp holder nå på å jobbe med sine to siste utgaver av Stella som sjefredaktør. Fra november har hun valgt å takke for seg hos Bonnier.

– Nå jobber vi med de to siste utgavene, så får vi se hva som skjer etter det. Jeg har ingen konkrete planer enda, men har valgt å inngå en sluttavtale med Bonnier, avslutter Kemp.

– Krevende å oppnå lønnsomhet

Stella MagasinetAdministrerende direktør ved Bonnier, Trond Juliussen forteller til Melk & Honning at Stella-redaksjonen har laget et meget godt produkt med høy kvalitet som har klart å skille seg ut blant sine konkurrenter.

– Samtidig har det vært krevende å oppnå lønnsomhet for printmagasiner, særlig de magasinene som har etablert seg i nyere tid. Vi har dessverre ikke klart å selge nok magasiner og annonser som gjør at vi kan fortsette som i dag, forteller Juliussen og fortsetter:

– Vi skal i løpet av høsten se på muligheten på hvordan vi kan opprettholde merkevaren Stella, og jobber med en plan om to utgaver i 2019. Produksjonen av disse to utgavene vil i så fall foregå i en egen avdeling for spesialutgivelser hvor det er egen redaktør som jobber med flere andre merkevarer også.

Opplagsvinner

Stella var en av opplagsvinnerne i kvinnesegmentet i bladmarkedet da de årlige opplagstallene fra Mediebedriftenes Landsforening for norske aviser, ukeblader og magasiner ble lagt frem tidligere i vår.

Mens både KK og Costume gikk tilbake henholdsvis 5,5 og 4,5 prosent og Det Nye hele 30,9 prosent, hadde Stella en oppsving på 7,4 prosent med et opplag på 23.469 per utgivelse i 2017 mot 21.867 i 2016.

– Dette er et tegn på at leserne setter pris på det konseptet vi har vært tro mot fra starten av – å behandle temaer som mote, helse, skjønnhet og velvære på en seriøs måte, og med kvalitetsjournalistikk, sa Kemp til Melk & Honning den gang.

Tilbake i 2015 kuttet Bonnier-eide Stella utgaver, og halverte antall utgivelser fra 12 til seks. Det samme gjorde Henne som la ned i 2016 etter 22 år. Det spøkte lenge også for Elle som til slutt ble reddet fra bladdøden av United Influencers.

Men det er ikke bare her hjemme at printmagasiner sliter. Det danske magasinet Cover valgte i 2016 å slutte med månedlige utgaver til fordel for to større årlige utgaver. Også både Teen Vogue og InStyle valgte samme året å kutte ned på sine printutgaver. Tidligere i år ble det kjent at det legendariske Andy Warhol-magasinet Interview måtte legge inn årene, mens mediehuset Condé Nast fortsetter å kutte en rekke høytstående stillinger hos flere av sine mest kjente magasiner. I sommer ble det riktignok klart at Vogue L’Uomo relanseres etter at det gikk under i fjor – denne gangen med norske Thomas Persson, tidligere sjefsredaktør for Acne Paper og grunnlegger av Luncheon Magazine, som kreativ leder.

Medieforsker: – Vanskelig å være både brede og relevante

Synne Skjulstad, medieforsker og førsteamanuensis ved Høyskolen Kristiania: Westerdals Institutt for kommunikasjon og design i Oslo forteller til Melk & Honning at hun mener printdød er et misvisende begrep. Hun tror det handler mer om innholdet enn formatet. 

– Det kan virke som om det er de brede magasinene som først og fremst går inn, og ikke print per se. Nisjemagasinene virker å ha en oppblomstring; de smale printpublikasjonene med mer internasjonalt nedslagsfelt til fordel for den typen breddemagasiner du kan kjøpe på Coop eller Joker, sier Skjulstad, og fortsetter;

– Tenk på det mer som noe knyttet til det redaksjonelle innholdet. Det virker å være motemagasiner for kvinner som skal treffe bredt som er de som mister relevans. Det har nok noe å gjøre med alle de digitale flatene tilgjengelig, og at det er lettere å finne noe som gjør noe interessant for akkurat deg. Vi har større tilgjengelighet til det som tidligere har blitt filtrert og rapport av disse magasinene. Slik blir det vanskelig for disse å være både brede og relevante. Jeg tipper det er der det svikter. Det er altså innholdet mer enn formatet.

Les også: Er det motemagasinenes ansvar å fremme mangfold?