Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Flere internasjonale motemagasiner kutter ned på print

Tidligere i år meldte Cover, en av Skandinavias ledene motemagasiner, at de skulle kutte ned på printutgavene. Fra om med 2017 skal de slutte med månedlige utgaver og heller satse på én utgave i halvåret.

– Månedsmagasinet som form har begynt å miste sin relevans, og jeg har ikke tenkt å la meg bli irrelevant, fortalte Malene Malling, grunnleggeren av det danske motemagasinet, til Børsen.dk.

Nå er det flere magasiner som har slengt seg på trenden, og kutter ned på printutgaven til fordel for å satse digitalt.

InStyle UK annonserte forrige måned at de skal skal slutte helt med de fysiske magasinene, og bli fullt og helt en digital moteplattform.

– Det vi har oppnådd med InStyle de siste årene har vært veldig givende… men motebransjen forandrer seg dramatisk og det samme gjør vanene til leserne våre, og vi må møte de utfordringene, forteller Charlotte Moore, redaktøren som nå skal ha ansvar for den digitale satsningen, til BoF.

Nå annonserer også Teen Vogue skal kutte ned på de fysiske utgavene fra en hver måned til et hvert kvartal. Condé Nast, som er utgiveren til Teen Vogue samt flere motemagasiner, forteller at de er nødt til å møte de unge lesernes nye vaner. De vil forsette å satse digitalt, og kvartalutgaven vil være tykkere og i nytt format og dermed ligne mer på en bok en et magasin.

Dette er ikke de første gangen det amerikanske medieselskapet har kuttet ned på printutgaver av sine magasiner. For eksempel la herremagasinet «Details» ned i november i fjor, og de valgte å fortsette den digitale satsningen på GQStyle.com.

Les også: Dette mener norske redaktører om printmagasinets fremtid

Siste saker

Mest lest nå
Les mer