Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Cover kaster inn håndkledet! – Dette mener norske redaktører om printmagasinets fremtid

Danske Cover, som i 12 år har vært et av Skandinavias ledende motemagasiner, slapp i går nyheten om at de fra og med 2017 skal slutte med månedtlige utgaver.

 

Malene Malling, som er grunnlegger og driver av magasinet, forteller at de heller skal satse på én utgivelse i halvåret hvor det skal være mer plass til fordypelse, men likevel i et typisk Cover-format med en blanding av mote, kunst, kultur og gateliv.

– Månedsmagasinet som form har begynt å miste sin relevans, og jeg har ikke tenkt å la meg bli irrelevant, forteller den 42-årige grunderen til Børsen.dk.

Hege Aurelie Badendyck, kreativ leder i Costume og tidligere sjefsredaktør, forteller til Melk & Honning at hun har tro på at den formen motemagasinene har idag, og har hatt i mang år, kommer til å endre seg.

Foto: Instagram.com/hegeaurelie

Foto: Instagram.com/hegeaurelie

– Tiden vi lever i krever magasiner med svært godt innhold som holder høyt nivå, på denne måten vil det kunne distansere seg fra, og unngå å måtte konkurrere med motestoff vi daglig konsumerer via sosiale medier. I tøffe tider må man tørre å gjøre endringer, tenke nytt og virkelig «gunne på» på det man tror på. Venter man for lenge med å ta nye grep er ikke lenger markedet med på dansen, forteller Bandendyck.

Gjyri Helen Werp, ansvarlig redaktør i KK.no, påpeker at den lange trykketiden og lave utgivelsefrekvensen fører til at månedsmagasiner mister sin relevans i en tid hvor man stadig får oppdatering i motebransjen gjennom sosiale medier og mote- og livsstilsnettsteder.

– Utfordringen ligger i at leserne får moteinnholdet sitt gratis på såpass mange digitale plattformer idag, at terskelen for å betale for innholdet stadig blir høyere. Samtidig får magasiner mindre berettiglese etter som brukeropplevelsen, tilgjengeligheten og kvaliteten på digitale plattformer forbedrer seg i rasende fart, i tillegg til at annonsekronene flytter seg digitalt, forklarer Werp.

IMG_9446

Foto: Lasse Fløde

Endringer må rett og slett til for at motemagasiner skal overleve i dagens medielandskap, mener både Badendyck og Werp. De peker på at man må i mye større grad jobbe med kvalitet og unikhet hvis man ønsker å en fremtid på print.

– Nå virker det derimot som de fleste magasiner driver en «harvest strategy» hvor man forsøker å melke det som er igjen. Det er svært krevende å få til en bærekraftig økonomi på den tradisjonelle papir-plattformen, forteller Werp.

Begge trekker fram Porter Magazine, nettbutikken Netaporter.com sitt printmagasin, som er godt eksempel på et motemagsin som har klart å knekke koden. Werp mener at hvis de kommersielle og redaksjonelle grensene utfordres mer enn i dag, kan man innovere noe nytt – slik som det har blitt gjort i Porter. 

– I mine øyne er dette det desidert beste, mest unike, høykvalitets-motemagasin i dagens marked, som i tillegg til å tjene penger på den tradisjonelle forretningsmodellen; abonnement og løssalg, tjener store penger på salg av absolutt alt de presenterer i magasinet. Uten at dette går utover den journalistiske kvaliteten. De har rett og slett klart overgangen til en ny forretningsmodell, forklarer Werp.

Werp tror at det vil være færre ukeblader og magasiner i bladhyllene om få år. Kun de som klarer å omstille seg lesernes nye mønster vil overleve, for som Badendyck peker på, er det ikke print i seg selv som mister sin relevans, men at printmagasinene nå må komme i andre og mer nytenkende former.

– Motemagasinet vil ikke være noe vi kjøper, skummer gjennom og kaster. Det vil bli det vi kjøper for å ta en pause fra den digitale, intense hverdagen. Men det krever såpass godt innhold at vi faktisk ønsker å bruke tid på det, og velger det fremfor noen ekstra timer på mobilen. Og jeg tror kidsa også ønsker magasiner i fremtiden! Men print blir noe enda mer eksotisk for dem. Litt som en fjelltur i frisk luft for en urban asfalthipster som aldri har vært utenfor ring 3 i oppveksten, konkluderer Badendyck.

Les også: Ettersnakk: Ros og ris til Oslo Runway fra bransjen

 

Siste saker

Mest lest nå
Les mer