Fenty-effekten: Bloggfavoritt får mangfoldkritikk

– Hvordan kan man skryte av stort fargeutvalg når man har fem mørke og 35 lyse farger?

Beautyblender har tatt bloggverden med storm, og selskapet bak melder om 40 millioner solgte på verdensbasis. Den rosa eggformede svampen til å applisere makeup har blitt en hit verden over, og har blitt kopiert uttalige ganger siden den først ble introdusert på markedet.

Nå lanserer selskapet bak den originale Beautyblender sin første foundation, Bounce, som skal komplementere svampen. Men allerede før den kom i butikk fikk den nye foundation-linjen kritikk.

Beautyblenders Bounce-foundation

For til tross for at den kommer i hele 32 nyanser ser det ikke ut til at fargene er likt fordelt når det kommer til ulike hudfarger. I følge nettsiden Racked.com virker det nemlig å være kun fem til syv nyanser maks som passer de med hudfarge mørkere enn lys oliven. Det viser et bilde postet av den populære Instagram-kontoen Trendmood.

Det har fått sosiale medier til å koke, og både på Trendmood og Beautyblenders egen Insta-konto hagler det med kommentarer. Beautyblender på sin side svarer direkte på kritikken blant annet med denne kommentaren på sin egen Insta-konto; «Vi hører hva du sier, men bildet på trendmoods post har et rart filter og gir ikke et riktig bilde av nyansene». Til det svarer Trendmood i en egen kommentar: «Dette bildet ble tatt fra deres egen promo-video. Ikke sikker på hvilket filter dere brukte, men vi har ikke redigert bildet overhodet».

Til Racked.com svarer Beautyblender på kritikken, og hevder at halvparten av nyansene er formulert fra oliven til mørkere hudfarger med diskre nyanseskiller som gjør «en verden av forskjell» på huden.

Rihannas Fenty Beauty får skryt for fargeutvalget

Nettsiden mener vi ser et resultatet av det de kaller for «Fenty-effekten» etter Rihannes beauty-linje Fenty Beauty som i fjor ble lansert med over 40 nyanser av foundation – et trekk som ble hyllet i sosiale medier, og som siden har blitt kopiert av diverse skjønnhetsmerker for å møte så mange av kundene som mulig som Racked skriver «enten for menneskeheten eller også rett og slett for selskapenes egne bunnlinjer og for å unngå PR-fiasko».

Journalist og beauty-influencer Chioma Anugweje forteller til Melk & Honning at hun synes mange merker har blitt flinkere når det kommer til fargeutvalget innen makeup også til mørk hud. Det gjelder både dyrere og mer rimelige merker, men utfordringen er, forteller hun, at ikke alle fargene nødvendigvis er tilgjengelig i butikk, men kun online.

Chioma Anugweje

– Det kan det være veldig vanskelig å matche seg selv ved å lese blogger eller se på Youtube-videoer. Hvorfor gjøre et stort poeng av å ha et stort fargeutvalg når det ikke er noen mulighet for å få testet det før kjøp? Vi vil også ha muligheten til å prøve en foundation i butikk og ta med en foundation-tester hjem som alle andre kan. Man blir trist av det.

Hun mener det er på tide at også andre makeup-produkter, i tillegg til foundation, blir tilgjengelige i flere farger.

– Det er et veldig stort fokus på foundation akkurat nå som er veldig bra, men fokuset burde også være på større utvalg farger på både concealer, pudder og contour-produkter.

Anugweje tror Rihannas Fenty Beauty spiller en stor rolle når det kommer til makeup for mørk hud.

– De har satt standarden. Hvis Fenty Beauty kunne komme opp med alle disse fargene allerede ved første lansering hva er unnskyldningen til merker som har vært på markedet i flere tiår? Det tror jeg mange merker føler på nå når kundene etterhvert setter spørsmålstegn ved det.

Hva med de som nå følger etter – tror du det er en trend eller et faktisk skifte?

–Mange merker skryter over at de nå har kommet ut med 30 eller 40 foundation-farger etter at Fenty Beauty gjorde det. Men da burde man jo fordele det og ha for eksempel ti farger i hver kategori. Hvordan kan man skryte av stort fargeutvalg når man har fem mørke og 35 lyse farger? Når det er sagt både håper og tror jeg at det ikke bare er en trend, men at det er et faktisk skifte.