Demna Gvasalia, en av grunnleggerne av det franske it-merket Vetements og Balenciagas relativt nye sjefsdesigner, er en av de mest omtalte mennene i moteverdenen for øyeblikket.
Tidligere i år viste den 35-årige georgiske designeren sin første kolleksjon for Balenciaga under Paris Fashion Week, som ble rost opp i skyene av både norske og utenlandske bransjefolk. Den mikset tradisjonelle elementer fra Balenciaga med moderne elemementer, åpenbart inspirert av Vetements.
Les også: Moteblogger: – Jeg forstår ikke greia med Vetements
Designkollektivet Vetements har noen av de mest populære plaggene denne sesongen. For eksempel den gule t-skjorten med DHL-logo, med en prislapp på omtrent 3000 kroner. Vetements har også en t-skjorte med Snoop Dogg avbildet (som er nesten prikk lik Snoops eget Merch fra 1993) som blir solgt for omtrent 7700 norske kroner (!).
Selv om Gvaslia tydeligvis har knekt en kode, hvor han får de største fashionistaene verden over til å sikle over og/eller ikle seg plagg man heller skulle tro at sto på ønskelisten til en 16-åring, ville han selv aldri brukt like mye penger på sitt eget design. Det innrømmet han nylig i et intervju med The Telegraph.
– I mitt privatliv bruker jeg prototypene, men jeg tror ikke at jeg er motegal nok til at jeg hadde gått og kjøpt de tingene. Jeg vil heller dra på ferie. Jeg føler det gir meg mer. Ferier er viktig. Ferier og kvalitetstid på sofaen, forteller den hypede designeren.
Les også: Yohji Yamamoto: – Jeg ønsket ikke å forstyrre folks øyne med grusomme farger