Tom Wood lanserer helnorsk samarbeid med Røros Tweed

Tom Wood AW19. Alle foto: Renate Torseth

Tom Wood lanserer samarbeid med Røros Tweed

Vil introdusere helnorsk samarbeid på det japanske markedet.

I vinter skrev Melk & Honning om norsk strikk som er blitt big business. Fra franske hipstere som omfavner den norske lusekofta, til influencere og hvermannsen i chunky strikkegensere. Strikk og norsk ull er trendy, og det å omfavne kulturarven står sterkt.

Nå lanserer Tom Wood sin AW19-kolleksjon inspirert av nettopp den norske kulturarven i samarbeid med tradisjonsrike Røros Tweed. Med farger hentet fra kystlinjens arkitektur og natur, omfavner samarbeidet både historie og lokale tradisjoner. Og med sitt største marked i Japan, blir kolleksjonen blant annet å finne i de mest toneangivende motebutikkene der.

Det norske motemerket har inngått et langsiktig samarbeid med fabrikken som har produsert ullprodukter siden 1940. Sammen skal de utvikle nye innovative ull- og linkvaliteter.

Inspirert av verdenskjente steder i Norge

Tom Wood
Mona Jensen og Morten Isachsen i Tom Wood. Foto: Trine Hisdal

– Vår kommende høstkolleksjon er delvis inspirert av norsk kultur og historie der ull har vært viktig for å holde seg varm. Fra tradisjonelle «fiskegensere» til ullpleddene som vi nå har flere av i alle hjem, sier Mona Jensen i Tom Wood til Melk & Honning.

Hun forteller at det var de som tok kontakt med Røros Tweed for å høre om de kunne tenke seg å gjøre et samarbeid.

– De er en norsk industriaktør med lang historie som produserer 100 prosent norsk. Produktene deres har utrolig god kvalitet, noe som også er viktig for oss. Vi møtte en fin gjeng som virkelig har jobbet hardt for å få til et godt samarbeid.

Jensen forteller at da de mottok de første ullprøvene, ble de så giret at de fant ut at de måtte bruke dette på flere måter. Blant annet på den klassiske kåpen Wood Coat som har fulgt Tom Wood siden deres første sesong.

– I tillegg laget vi en ull-skjorte, og vi inkorporerte råullen i en truckerjakke av denim. Vi lanserer seks teppedesign i august, og kommer med ny drop med tepper før jul inspirert av tre verdenskjente steder i Norge: Lofoten, Geirangerfjorden og Gaustatoppen.

– Norge er ansett som eksotisk og ekte

Tom Wood lanserer helnorsk samarbeid med Røros Tweed

Norge hadde en blomstrende tekstilindustri frem til 70-tallet med strikkefabrikker, veverier, fargerier og trykkerier spredt utover hele landet. Hva tenker Tom Wood om å støtte opp om en norsk tekstilindustri?

– Røros Tweed og Tom Wood representerer på sett og vis ytterpunkter i norsk moteindustri, noe som har gjort det spennende og lærerikt å gjennomføre dette samarbeidet. Det føles fint å aktualisere en annen merkevare fra Norge inn i det internasjonale markedet. Noe vi håper kan understreke det unike i bakgrunnen vår.

– Norge er ansett som eksotisk og ekte, men de fleste tenker da mest på naturen og at vi er «så rike og lykkelige». Det er få som vet om den spirende moteindustrien og den historiske tekstilindustrien.

Tom Wood sitt største marked er i Japan, med over 70 forhandlere. Majoriteten av kundene i nettbutikken er også japansk, forteller Jensen. Det er bakgrunnen for ønsket om å introdusere et helnorsk samarbeid på det japanske markedet.

Hvordan tror dere kolleksjonen vil bli mottatt i Japan?

– Vi har fått utrolig god respons hos japanske innkjøpere. Kolleksjonen blir å finne i flere av de mest toneangivende motebutikkene i Japan, blant annet hos Isetan og Hankyu som er to store varehus i Tokyo. Pressen viser også mye interesse for produktene, og vi håper på godt salg i tiden som kommer. Vi skal blant annet gjøre flere større pop up-prosjekter til høsten og har fått et stort vindu hos Isetan der samarbeidet med Røros Tweed skal frontes.

Håper å kunne bidra til økt kunnskap om norsk tekstilindustri

Tom Wood lanserer helnorsk samarbeid med Røros Tweed

– Vi er veldig fornøyd med samarbeidet med Tom Wood, hvor designerne har vært veldig opptatt av å jobbe tett på produksjonen for å forstå de ulike prosessene best mulig. Det mener jeg har vært avgjørende for det endelige resultatet, sier Øystein Digernes, markedsansvarlig i Røros Tweed til Melk.

– For oss som normalt sett produserer tekstil til interiør, er det veldig gøy å se en ferdig kolleksjon som nå introduseres til moteverdenen. Ekstra stas er det når det ferdige produktet er så «norsk», fra råvaren ull til design og merkevare som til syvende og sist henger i butikk.

Røros Tweed er ikke fremmed for samarbeid. De har tidligere samarbeidet med kunstnere som Bjarne Melgaard og Fredrik Værslev, og designer Elisabeth Stray Pedersens ESP og Kristine Five Melvær.

Hva tenker dere om at disse samarbeidene er med på å omfavne og tilgjengeliggjøre den norske kulturarven?

– Selv om vi har eksistert i snart 80 år og jobbet med flere dyktige designere og kunstnere opp gjennom årene, er vi fremdeles en liten familiebedrift som driver i en veldig konkurranseutsatt bransje. At en aktør som Tom Wood velger å samarbeide med Røros Tweed håper vi naturligvis skal kunne bidra til økt kunnskap om norsk tekstilindustri og dens historie.

Tom Wood lanserer helnorsk samarbeid med Røros Tweed

Les også: Må norsk mote bli mer bærekraftig for å overleve?