esp samarbeider med røros

Lanserer helnorsk designsamarbeid

– Skal vi komme noen vei må vi samarbeide.

Det norske motemerket ESP med Elisabeth Stray Pedersen i spissen teamer opp med Røros Tweed og designer Kristine Five Melvær.

De to designerne møttes under et arrangement på Doga for designere og produsenter – et initiativ fra Norway Designs med ambisjon om å økt samarbeid i Norge.

Norsk verdikjede

bag i ull fra esp og røros tweed
Ullbaggene vil koste mellom 3-4000. kroner Foto: Torjus Berglid.

– Kristine har jobbet tett med Røros Tweed og deres kvaliteter passer utmerket til våre produkter og maskiner på vår syfabrikk, forteller Stray Pedersen til Melk & Honning.

– Det er jo veldig gøy at man kan få til noe med full norsk verdikjede.

Samarbeidet kommer ut til høsten, og består av flere skjerf og bagger. Produktene er blitt til via full norsk produksjon fra start til slutt, og er laget av norsk lammeull.

– Inspirasjonen handler om styrke. Uttrykket er grafisk og kraftfullt, inspirert av atletiske motiver som sømmen på en baseball og linjene på idrettsbaner, forteller Five Melvær til Melk.

– Funksjonen skal bidra til å få ting gjort. Enten man frakter det man trenger i et møte med den store bagen eller har armene fri når man bruker den mindre størrelsen.

Viktig å samarbeide

ESP er kjent for kåper og ytterplagg i ull, som hun produserer på egen fabrikk på Økern i Oslo. Fabrikken Stray Pedersen kjøpte for noen år tilbake siden er den gamle Lillunn-fabrikken. Lillunn ble først startet i 1953 og har siden det gjort seg kjent for sine solide ullpledd.

Røros Tweed har også gjort suksess med sine norske ullpledd, men Stray Pedersen ser ikke på merket som en konkurrent for hennes Lillunn.

– Jeg prøver å ha en innstilling til at norske produsenter ikke er konkurrenter, men heller se på synergier og samarbeid. Vi er så små i Norge at om vi skal komme noen vei må vi samarbeide, sier Stray Pedersen, og fortsetter:

– Vi har kjøpt tekstiler fra Røros Tweed i flere år og hovedproduktet til ESP vil alltid være kåper og ytterplagg, selv om vi også lever av pledd.

Hun understreker at samarbeidet er med ESP og fabrikken, og ikke Lillunn-merkevaren.

Hovedbilde: Foto av Torjus Berglid

Les også: Hvorfor har så mange motemerker det samme grafiske uttrykket?