The Cabinet vil samle eksklusive skandinaviske smykkemerker på nett

Kamilla Krane og Bengt Pettersen. Foto: Morten Rakke

Norske The Cabinet er som et virtuelt, skandinavisk smykkeskrin

– Målet er å være en go-to destinasjon. At det er hit du kommer når du trenger smykker enten til hverdags eller fest, sier dama bak The Cabinet.

Skandinaviske, men også norske smykkeaktører har blomstret opp de siste årene. Her til lands har merker som Tom Wood og Hasla gjort det stort – også internasjonalt, mens danske Maria Black lenge har vært en kjær favoritt blant mange moteinteresserte.

Nå samler norske The Cabinet et nøye utvalg av smykker fra noen av Skandinavias beste smykkedesignere på ett sted på nett. Som et virtuelt smykkeskrin i sølv og gull.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den nye nettbutikken byr også på merker som Maria Black og Bjørg, og er eneste forhandler av Trine Tuxen, Pernille Lauridsen, Nootka Jewelry, Blue Billie, Danger Jewels og IAMELENI.

– Jeg har hatt et ønske om å skape noe eget i mange år. Og jeg har hele tiden visst at det måtte være innenfor mote, design, kunst eller kultur, som er mine store lidenskaper, sier Kamilla Krane til Melk & Honning.

Hun åpnet sammen med kjæresten Bengt Pettersen de digitale dørene til The Cabinet høsten 2019. Med en kommersiell bakgrunn og en mangeårig karriere innen næringslivet, er det viktig for henne å dekke et hull i markedet.

Les også: Ganni med eksklusiv kapselkolleksjon

Smykkemarkedet vokser

– I Danmark finnes det flere tilsvarende konsepter som The Cabinet, både i form av fysiske butikker og online. Der som her så finnes det ulike profiler og stilretninger. Og i Norge var det foreløpig ingen som hadde tatt en førsteposisjon innen den retningen vi gjør med de aktuelle smykkemerkene vi jobber med i dag, og som vi ønsket oss, sier Krane.

– Selv om det har vært et økonomisk trangt 2019 for mange klesbutikker, viser det seg at nettopp fashion jewellery er en kategori i vekst. Det som også er spennende er at smykker fra våre merker holder seg sesong etter sesong. Det er ikke som kleskolleksjoner som blir datert ved enden av gjeldende sesong.

Og med tanke på en grønnere hverdag med bærekraft i fokus, tror The Cabinet at dette er en levedyktig og fremtidsrettet kategori i motebransjen. Smykkene de selger er av god kvalitet i rent gull eller sølv, mange av dem håndlaget, og investeringer for å kunne bruke og glede seg over i mange år fremover.

The Cabinet samler eksklusive skandinaviske smykkkermerker på nett
Hasla er et av smykkemerkene i The Cabinet sitt sortiment. Foto: Instagram/@thecabinet.no

Inspirert av et munkekloster

Kamilla Krane forteller at de var innom mange aktuelle navn for nettbutikken sin, der domenet var opptatt, ga feil assosiasjoner eller lignet for mye på andre. Navnet The Cabinet oppdaget hun på en tidligere jobbtur til Kloster Eberbach, en kjent tysk Riesling-produsent utenfor Frankfurt, hvor hun ble guidet fra rom til rom.

– Dette er et gammelt munkekloster med en fantastisk historie. Da vi kom til det siste rommet hvor de på 1600-tallet lagret de mest eksklusive og hellige vinene, og hvor kun noen få av de høyest rangerte munkene slapp inn, sa guiden: «Akkurat nå er vi i det mest hellige rommet – The Cabinet».

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Fem minutter senere hadde jeg sjekket at domenet var ledig og at ingen konkurrenter het noe lignende. Da var det bestemt.

– Det som er en morsom dobbeltbetydning er at cabinet, kabinettskap på norsk, er et møbel hvor man fra gammelt av oppbevarer og stiller ut de fineste tingene sine. Derav logoen som visualiserer skuffer og bokser med bokstavene inni.

The Cabinet samler eksklusive skandinaviske smykkkermerker på nett
Det dansk-norske smykkemerket Bjørg selges også i nettbutikken. Foto via The Cabinet

Les også: Åpner Oslos første veganske helsebar

Utelukkende smykker fra kles- og nisjebutikker

Det er ikke mange månedene The Cabinet har lagt bak seg siden lanseringen. Krane forteller at de hadde en fantastisk start i november og desember i fjor, hvor de fikk med seg mange julegavekjøp og smykker til fest- og julebordssesongen.

– Januar i år var også bra, hvor folk fortsatt var i kjøpsmodus. Så kom det en naturlig nedgang i omsetning i februar og mars. Det som er veldig gledelig er at den organiske trafikken vokser jevnt og trutt med grønne tall fra måned til måned.

– Vi har et konsept som baserer seg på å forsterke merverdien rundt innhold og den totale kundeopplevelsen, heller enn pris og produkt som er typisk kampanjedrevet med salg og rabatter for å skape volum.

Hun forteller at vekststrategien de har valgt tar lengre tid.

– Men til gjengjeld tror vi på å skape kvalitetstrafikk og det å bygge en sterk merkevare og lojal kundegruppe i det lange løp. Vi ser allerede at takten på returnerende kunder er god. Og vi opplever at kundene kjøper både til seg selv og gaver til andre.

Hva skiller dere fra konkurrerende aktører?

– Det finnes flere aktører for smykker på nett i det norske markedet. Men som i andre bransjer og kategorier så opererer man ofte innenfor ulike nisjer og mot ulike målgrupper. Vi jobber kun med smykkemerker som utelukkende selger i egne butikker eller hos utvalgte kles- og nisjebutikker. Posisjonen vi ønsker å ta ligger et sted mellom de eksklusive klesbutikkene og gullsmedbutikkene som henvender seg til vår kundegruppe og profil.

Fra Tom Wood sin SS20-kampanje

En go-to destinasjon

– Vi har valgt å lage et nisjekonsept med kun ti smykkemerker og begrenset antall produkter, som gjør det enklere å velge for kundene våre. For oss falt valget helt naturlig på kun skandinaviske merker, siden vi tror på lokalt og kortreist, også når det kommer til smykker. Og Norge, Sverige og Danmark har så utrolig mye fint å by på. Det er jo så fint å kunne heie på det vi lager selv!

– Målet er å være en go-to destinasjon. At det er hit du kommer når du trenger smykker enten til hverdags eller fest. Og at du alltid finner noe du liker. Vi jobber mot en voksen og trendbevisst målgruppe som har god økonomi og liker fine ting – som gjerne unner seg selv med jevne mellomrom.

The Cabinet tilbyr kun high-end fashion smykker med et noe høyere prispunkt enn andre merker.

– Tanken er å ha et langvarig forhold til smykkemerkene, men at sortimentet er dynamisk og til enhver tid representerer hvordan sesongene endrer seg og nyheter tilkommer. Alltid med en blanding av klassikere, bestselgere og spennende nyheter. De ulike smykkemerkene utfyller hverandre og utgjør til sammen et kuratert utvalg hvor det oppstår en helhet.

Svenske Nootka Jewelry gjør det bra i Norge. Foto via The Cabinet

Les også: Mener norske designere fortjener bedre

– Mulig å tilby nye merker i Norge som ikke er kjent fra før

Hvordan er egentlig etterspørselen etter skandinaviske smykker? Er det norske smykker dere selger mest av her hjemme, eller de svenske eller danske?

– Tom Wood er et av de norske smykkemerkene som har oppnådd internasjonal suksess, som nesten ingen andre norske merkevarer har. Hasla fra Valle i Setesdal gjorde en strategisk endring for noen år siden ved å skille tradisjonelle- og fashion smykker, og vokser veldig bra for hvert år.

– I tillegg har vi dansk-norske Bjørg som er kjent over hele verden med sine smykker brukt av blant andre Madonna, David Bowie, Rihanna og Mø. Maria Black har også vært solide i det norske markedet gjennom mange år. Så skandinaviske smykker vil jeg si er en sterk kategori og nisje.

Hun forteller at de danske merkene Trine Tuxen og Pernille Lauridsen har solgt bra. I tillegg til svenske Nootka Jewelry, som den kjente moteprofilen Lisa Olsson står bak.

– Dette er vakre, trendy og eksklusive smykker som slo godt an med én gang. Det viser at det er mulig å tilby nye merker og produkter i Norge som ikke er kjent fra før. Og at kundene stoler på sin egen smak – og kanskje litt på de som står bak.

Foto: Instagram/@pernillelauridsenjewellery

– Litt uvanlig å starte opp i motebransjen med erfaring fra helt andre områder

Koronakrisen slo ned som en bombe i samfunnet og økonomien i mars. Hvordan har virusutbruddet påvirket driften av et så ferskt selskap?

– Det som er både litt bra og dårlig er at vi ikke har noe å sammenligne med. For oss så peker fortsatt pilene oppover etter seks måneders drift. Både med tanke på trafikk og omsetning. Men vi har jo ikke noe tallgrunnlag å sammenligne med fra i fjor.

– Foreløpig er jo både konfirmasjoner og sommerfester avlyst. For vår del så klarer vi oss godt i en oppstartsfase, kun online med lave kostnader og lang tidshoristont. Men jeg synes synd på veldig mange av våre bransjekollegaer nå. Samtidig synes jeg det er utrolig gøy å se den digitale kreativiteten og kampviljen som dukker opp.

Kombinasjonen av kjæresten Bengts egenskaper og erfaring innen økonomi, innkjøp og forhandlinger, sammen med sin egen salgs- og markedsføringsbakgrunn, også innen netthandel, håper hun gir dem et godt fundament for å lykkes.

– Det er jo litt uvanlig å starte opp i motebransjen med erfaring fra helt andre områder. Men forhåpentligvis er lidenskapen for mote, design og smykker så sterk at sammen med vår kommersielle styrke, så blir dette en suksess.

Les også: Satser alt på norsk nisjeapotek