– Uten egentlig å ha så mange detaljer på plass, sa vi opp jobbene våre og kastet oss ut i det.
Det er ikke uten grunn at franske apotek har fått kultstatus.
Nå åpner tre norske gründere et nytt norsk nettapotek med inspirasjon fra nettopp fransk apotekkultur.
– Enormt potensiale
Etter måneder med intens jobbing åpner de tre kollegaene Synne Bakker, Line Henrikke Hjorth og Cathrin Fiskerstrand nå nettapotek. Lynx Apotek, som i tillegg til alt av apoteker- og reseptvarer, skal ha stort fokus på også hudpleie og livsstil.
De tre jobbet sammen i en norsk apotekkjede, og da et hudpleieprosjekt gav større tanker og ideer enn det var naturlig rom for der, tok de steget helt ut og startet noe eget.

– Det er enormt mye som skjer i apotekmarkedet nå, spesielt med tanke på konverteringen av kundemassen fra fysiske apotek mot netthandel. Så vi kjente at dette var riktig tidspunkt å gjøre det på. Uten egentlig å ha så mange detaljer på plass, sa vi opp jobbene våre og kastet oss ut i det, forteller Cathrin Fiskerstrand til Melk & Honning.
Med bakgrunn fra apotekmarkedet visste trioen at det handles «enormt mye» hudpleie i apotek allerede. Og at apotek tradisjonelt har høy troverdighet blant kundene.
– Men vi så også at det var et enormt potensiale der. Det er mange kunder som trenger råd fra fagpersoner. Men ikke alle som tenker over at det finnes mye kompetanse i apotek.
Satser på nisje
Med det som bakteppe ønsket de å lage et nettapotek der hudpleie og livsstil stod i fokus, men med et fullverdig apotekssortiment.
– Vi har tro på at det er lurt å satse på en nisje, og bli skikkelig gode på akkurat det man driver med, sier Synne Bakker.
– Nettsatsinger som goop har vært inspirerende for oss. Vi tar med oss ideer og inspirasjon derfra til det universet vi nå er i gang med å bygge, hvor vi har lyst til å være rådgivere og inspirasjonskilder rundt temaer innen hudpleie og livsstil. For hudpleie- og livsstilsprodukter handler ikke bare om selve produktene. Det handler også om velvære, gode rutiner, helse og den livsstilen du ønsker å ha.
Fransk inspirasjon
– Konseptet er et nettapotek inspirert av fransk apotekkultur, der apotek er en stor og viktig destinasjon for hudpleie og livsstilsprodukter. Der er affordable luxury trendy, og franske apotekmerker har kultstatus med produkter som aldri går av moten, forklarer Line Hiorth.
Hun viser til videoen med den franske it-jenta Jeanne Damas for Vogue der hun viser sine favoritter fra det franske apoteket.
– Hva er det med det franske apotek og den franske apotekkulturen som dere finner så fascinerende?
– I tillegg til å være produkt-junkies, har vi lenge vært fascinert av fransk apotekkultur og apotekmerker. Når vi har vært på reise i Frankrike, har apotek vært en naturlig destinasjon for å lete etter skjulte skatter og morsomme produkter man ikke finner hjemme. Der er også apotekene mindre like enn det vi ser her hjemme. Både utforming, konsept og produktutvalg varierer i større grad, og da blir det også mer spennende å titte innom. I tillegg har de en del tradisjonelle franske merker med fantastisk kvalitet som er store i hele Europa, men som ikke enda har blitt store her, som Caudalie, Klorane og Bioderma.
– Vil være mer fremoverlente
Det er bare noen av it-merkene de tre nå satser på i sitt nye nettapotek.
– Sortimentet vårt speiler det som finnes i andre norske apotek. Men vi har også merker man ikke finner i de tradisjonelle apotekene. Vi er ikke ferdig med å bygge sortimentet vårt innen hud og livsstil, og fortsetter å speide etter merker vi liker kvaliteten og profilen til, slik at vi alltid kan tilby noe nytt og spennende. Det gjelder også i kategorier som kosthold og mor og barn.
– Det finnes jo en hel haug av aktører og leverandører innen hudpleie og livsstil allerede. Hvorfor tror du det er relevant som en del av apoteket? Er det egentlig her norske kvinner kjøper hudpleie?
– Hudpleie er en enormt stor kategori i apotek, og absolutt en destinasjon for hudpleie i Norge. I tillegg til at vi skal tilby et stort utvalg av kvalitetsmerker, vil vi også gjennom råd fra farmasøyt og hudpleier være tett på kundene. Vi skal ikke bare gi råd om merker og produkter isolert sett, men bidra med kunnskap om helserelaterte- og hudpleierelaterte problemstillinger. Selv om det er utrolig mange flinke aktører der ute, så mener vi at vi er unike fordi vi har såpass høy helsefaglig kompetanse innen dette, gjennom farmasøyt, som få kan måle seg med. Siden vi også jobber bredt innen helse, mener vi også at vi har et godt utgangspunkt for å tenke holistisk rundt hudpleie og livsstil. Det vet vi at mange er opptatt av.
– Der andre norske apotek er mye mer tradisjonelle i hudpleie- og livsstilskategorien, har vi lyst til å være mer fremoverlent.
Les også: Norske nettbutikker: Her kan du shoppe sminke, duft, hår- og hudpleie på norsk