Slik støtter motebransjen opp om Black Lives Matter

Foto: Colina Agency

Slik støtter motebransjen opp om Black Lives Matter

Tirsdag gikk Instagram i sort.

Mens demonstrasjonene i kjølvannet av drapet på George Floyd fortsetter over hele USA, viser resten av verden solidaritet blant annet via sosiale medier.

Internasjonalt har mange store moteaktører vist sin støtte og gitt donasjoner til veldedige organisasjoner i kampen mot rasisme.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Blant dem er Ganni som donerer 100 000 dollar til ulike organisasjoner for å støtte opp om kampen mot rasisme.

«Hvis du vurderer å handle hos GANNI denne uken, ber vi deg om å vurdere å heller donere til en antirasistisk organisasjon», skriver det danske it-merket.

I tillegg vil merket fra denne uken av ta imot arbeider fra svarte kreative som de vil dele på plattformene sine.

Skjønnhetsgiganten Glossier var blant de første til å vise sin støtte på sosiale medier, og skal donere 500 000 dollar til veldedige organisasjoner, ifølge Business of Fashion.

Også fast fashion-gigantene Zara, Mango, H&M og Lindex viser sin støtte til Black Lives Matter. På Instagram skriver H&M at: «Vi forstår at dette er mye større enn en post på sosiale medier. Vi har lært den harde måten hvor mye jobb vi fremdeles har igjen for å kunne leve etter verdiene vi tror på. Vi er forpliktet til å bruke stemmen og påvirkningen vår til å gjøre vår del og stå opp mot rasisme og diskriminering».

H&M vil donere 500 000 dollar til ulike organisasjoner som jobber for rettferdighet, økonomiske rettigheter og styrket demokrati.

«Et liv kan ikke erstattes»

Forrige helgs demonstrasjoner i blant annet Los Angeles førte til plyndring og ødeleggelser av flere butikker. Hos Marc Jacobs ble butikkens navneskilt strøket ut og erstattet med navnene til George Floyd og Sandra Bland. Nå gir designeren og motehuset sin støtte til demonstrantene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Marc Jacobs postet et bilde av det nedtaggede navneskiltet på Instagram med caption: «Et liv kan ikke erstattes. Black Lives Matter». Designeren selv har også lagt ut en Instagram-post hvor han skriver at «Eiendommer kan erstattes, et liv kan ikke».

Instagram i svart

Utallige motepersonligheter- og aktører her hjemme og internasjonalt har i dag lagt ut et helsort bilde på Instagram for å vise sin støtte. Deriblant Celine, Peter Dundas, Moschino, Donatella Versace, Mulberry, Dries Van Noten, Miu Miu, Alexa Chung, Valentino-designer Pierpaolo Piccioli, Vogue, ELLE, Harper’s Bazaar, motejournalist Tim Blanks og Alexander McQueen. Sistnevnte fikk sin Los Angeles-butikk plyndret i helgen under demonstrasjonene.

View this post on Instagram

We stand against racism. #blacklivesmatter

A post shared by Alexander McQueen (@alexandermcqueen) on

Mote- og luksusgruppene viser støtte – men ikke alle

Det italienske luksusmerket Miu Miu som er en del av Prada-gruppen skriver på Instagram at de er «rasende og lei oss for de urettferdighetene som møter det svarte samfunnet, og står fast i å støtte og vise solidaritet mot rasisme. Vi hever stemmene våre og fortsetter å jobbe med vårt mangfold og inkluderings-råd for å kjempe mot rasistisk rettferdighet overalt».

Prada har tidligere fått blackface-kritikk og er blitt anklaget for både rasisme og mangel på mangfold. Tidligere i år ble det klart at Miuccia Prada selv og hennes team nå skal kurses i sensitivitet og anti-rasisme.

Hverken luksusgruppene Kering eller LVMH, som huser noen av verdens største motemerker, har foreløpig vist sin støtte til Black Lives Matter på sosiale medier.

Norske merker med solidaritet

Her hjemme har merker som up-and-coming Søster Studio, Haga Hats, multibrand-butikkene F5 og Ensemble, Tom Wood, byTimo og Holzweiler vist solidaritet i forbindelse med demonstrasjonene i USA med sorte poster på Instagram, mens merker som Cathrine Hammel og FWSS har i skrivende stund tilsynelatende ikke lagt ut noen form for støtte på sosiale medier.

Fashion For All Foundation, som er en non-profit-organisasjon som skal promotere likhet og mangfold i motebransjen, oppfordrer motemerker, motepublikasjoner, influencere og andre motepersonligheter til å bryte tausheten om diskriminering, hatkriminalitet og drap på svarte ved å dele et bilde med hashtagen #BreakingTheSilence og ved å tagge moteaktører som enda ikke har hevet stemmen.

View this post on Instagram

Please stand in solidarity with us as we urge the fashion industry, major fashion brands, fashion publications, fashion media and fashion influencers to break their silence on racial injustice, anti black hate crimes and the brutal killing of black people. • • • The fashion industry is one of the most influential industries and must use their platform responsibly. The police brutality and murders of unarmed black men and women is not a Black Issue, it is a Human Justice Issue. The Fashion Industry must take a stand and speak up for Justice. You must choose a side to stand on- the side of racial justice or racial injustice. If you choose silence, you are choosing to stand with racists. If you are not racist, you must break your silence. Human lives are hanging in the balance. Please use your platform to stand up for humanity by standing up for Black Lives. RACISM is not socially acceptable. MURDER is not socially acceptable. SILENCE is not socially acceptable. • • • Please stand with us by reposting the image above on your main account and use the hashtag #BreakingTheSilence: 1. Tag fashion accounts that have not broken their silence on the Racial Injustices, Anti Black Hate Crimes and Black Genocide happening in America right now. 2. Urge the fashion accounts that you’ve tagged to “Break Their Silence” on their social media platforms and speak up about racial injustices. 3. Tag @fashionforallfoundation so we can share. • • • • • #BreakingTheSilence #BlackLivesMatter #JusticeForGeorgeFloyd #JusticeForAhmaudArbery #JusticeForBreonnaTaylor #JusticeForSeanReed #StandUpForHumanity #FashionForAllFoundation

A post shared by Fashion For All Foundation (@fashionforallfoundation) on

Les også: Gucci-designeren om rasisme-kontroversen