Alessandro Michele snakker ut om rasismekritikken rettet mot Gucci

Alessandro Michele og Jared Leto. Foto: Stuart C. Wilson/Stringer via Getty

Gucci-designeren om rasisme-kontroversen

– Jeg klarte ikke å sove eller spise.

Siden sjefsdesigner Alessandro Michele tok over styringen i Gucci i 2015, har han snudd et stadig dalende merke til å bli et av verdens mest populære motehus. Han endret imaget til det italienske luksusmerket fra tidligere sjefsdesigner Tom Fords sexy look, til et eksentrisk, quirky univers av utradisjonelle fargekombinasjoner, overdådige mønstre og en larger than life more is more-tilnærming.

Michele har også gjennom designet sitt tatt standpunkt i flere betente diskurser, blant annet abortdebatten og også gjennom sitt oppsiktsvekkende skjønnhetsmanifest.

Men han har også gått i baret flere ganger.

Nå snakker Michele ut om rasismekritikken og kontroversen i kjølvannet av «blackface»-skandalen.

– Et sjokk

Det var i vinter at Gucci lanserte en sort genser med innebygd balaclava-hette og åpning rundt munnen som kunne minne om store, røde lepper. Genseren ble raskt kritisert for å bære preg av «blackface». Det hele gikk viralt, og selv om både det italienske luksusmotehuset og også Michele selv var raskt ute med å svare på kritikken og legge seg flate var skaden allerede gjort.

Som en slags poster boy for inkludering i motebransjen har Michele siden starten inkludert blant annet LGBTQI-modeller og minoritetsgrupper i sine kampanjer og visninger for Gucci. Nylig lanserte merket sin første unisex-duft, som de selv beskriver som «kjønnsløs». Gucci-designeren beskriver derfor «blackface»-kritikken som et sjokk.

– Jeg klarte ikke å sove eller spise, sier han til The Telegraph, og understreker at det ikke var fordi han uroet seg for karrieren sin, men fordi han mente han var misforstått.

– Jeg er overhodet ikke rasist. Men jeg ser nå at jeg har vært ignorant. Jeg så ikke, fordi jeg ikke visste hva jeg så på.

I intervjuet med storavisa berømmer sjefsdesigneren sine to sjefer, Marco Bizzari, CEO i Gucci, og Francois-Henri Pinault, CEO i luksusgruppen Kering som eier merket.

– Faktisk sier Francois-Henri alltid til meg: ‘Uansett hva du gjør, ikke slutt å ta sjanser’.

– Jeg er ikke en sexy fyr

Under moteuken i Milano viste Michele nylig frem sin SS20-kolleksjon, som igjen satte sinnene i kok. Denne gangen rullet modellene bortover et rullebånd i ført blant annet tvangstrøyer.

En av modellene, Ayesha Tan Jones, valgte å demonstrere mot det kunstneriske valget om å bruke tvangstrøyene, ved å skrive budskapet «Mental helse er ikke mote» på innsiden av hendene sine.

Ifølge The Telegraph lå det et klart budskap bak kolleksjonen, som skilte seg fra merkets tidligere kolleksjoner og visninger. SS20-kolleksjonen var ren og på grensen til minimalistisk. Men Gucci-universet manifesterte seg likevel med kjente 70-talls silhuetter.

– Jeg begynte å tenke på hva som ville skje hvis mitt nerdete crew ble sexy. Jeg er ikke en sexy fyr, men det er mange måter å være sexy på. Inkludert quirky måter.

Designeren forteller at Gucci sine mest interessante øyeblikk for ham var på 70- og 90-tallet, da Tom Ford var sjefsdesigner. Til tross for at Fords oppfattelse av sexy redusert til tettsittende kjoler, fløyelsdresser og dobbelt G-logoen over kjønnshår i en kampanje for merket, er veldig annerledes enn Micheles oppfattelse av sexy.

– Jeg er faktisk besatt av Tom Fords Gucci. Det er Guccis sjel for meg.

Les også: «Verdens kjekkeste fange» starter sitt eget motemerke