– Usikkert om vi kan ta igjen det tapte.
Denne ukens pressekonferanse var ikke akkurat gode nyheter for Oslo. For mens store deler av Norge nå åpner sakte, men sikkert opp, er det fortsatt mer eller mindre full lockdown forp hovedstaden og mange av kommunene rundt. Det betyr at Oslos klesbutikker fortsatt må holde stengt.
Ekspertene har allerede varslet full krise, selv om den lenge varslede konkursbølgen riktignok fortsatt lar vente på seg.
Me hva betyr en forlenget nedstenging for Oslos motebutikker?
Les også: Motehus får kritikk for å arrangere kjendisfest under korona
Den dama: – Tungt å se sesongvarer henge urørt i butikkene
– To uker nå føles som en evighet. Med en butikk full av sesongvarer som skulle blåst ut nå, er det tungt å se de henge urørt i butikken, forteller Liv Hilde Lorentzen, innehaver og daglig leder ved Den Dama på Frogner til Melk & Honning.
Hun kan fortelle at konsekvensene av en videre nedstengning er at varelageret hoper seg opp.
– Men vi har en velfungerende nettbutikk som heldigvis selger godt. Den jobber vi også med å optimalisere i disse dager.
De siste månedene er brukt på å pusse opp Den Dama. Butikken har også gjort et interiørsamarbeid med Eske Interiør.
– Så nå venter en superfin butikk – synes i alle fall vi – full av sommerkjoler og deilige nyheter. Fra neste uke tilbyr vi FaceTime-shopping.
Hun håper at de kan åpne dørene igjen 2. mai.
Dapper: – Vanskelig å forstå
– Hva skal man si. Man får lyst til å sitere det en bareier fra Nord-Norge sa for noen måneder sidern: Uten å late som vi er smitteverneksperter så er det litt uklart for oss hva slags rolle butikker har i smittespredningen. Dermed er det også vanskelig for oss å forstå hva som er kriteriene for at vi skal få lov til å holde åpent også, forteller Erlend Osland Simensen hos butikken Dapper på Grünerløkka til Melk & Honning.
– I 2020 hadde vi vel ingen totale lockdowns for butikker, mens det så langt i 2021 har vært to, den siste en ganske langvarig én. Og det med både høyere smittetall og R-tall i 2020.
Hen kan fortelle at nedstenging vil få store konsekvenser.
– Hele sommerkolleksjoner har kommet i denne perioden, og vi har ikke hatt mulighet til å vise varene skikkelig fordi vi ikke har har lov til å holde åpent. Disse kolleksjonene må jo også betales av oss og det er mye utgifter knyttet til det. Det er usikkert om vi kan ta igjen det tapte.
Håpet for dem er en gradvis åpning fremover, uten at man senere vil reverse noen av disse.
– Ikke bare for oss, men også for barn og unge, eldre, enslige, restauranter, barer og kulturlivet.
– Men med risikogrupper vaksinert så har man vel kanskje mistet litt av den moralske grunnen til så inngripende tiltak som dette?

Svean: – Det er mange som slenger seg på en konkurs
– Vi synes jo dette er helt forferdelig, forteller Jan Svean, grunnlegger av butikken Svean på Paleet til Melk & Honning.
Han mener de ikke vet hva konsekvensene vil bli enda.
– Vi har jo fått litt omsetning via svean.no, men det er ikke nok dersom vi også får nedstengninger i mai.
– Jeg vet det er mange som slenger seg på en konkurs da dessverre.
Han mener det som er skjedd nå i løpet av ett år, med blant annet fullt fokus på nettbutikk, var noe han forventet at ville skje i løpet av 10 eller 20 år. Så det kom ekstremt brått på.
– Nå håper vi på en gjenåpning i mai, der sultne kunder kommer innom. Vi har så mye fint som bare må prøves!
Les også: Ett år med korona: Slik påvirkes norske moteinfluencere av pandemien
F5: – To uker fra eller til nå har ikke de største konsekvensene for bedriften
– Vi synes det er dumt, men samtidig tror vi det er bedre å få smitten under kontroll med en lengre nedstengning, enn å åpne opp for raskt og bli nødt til å stenge igjen nesten med en gang, sier Alexander Krystad Marthinsen, grunnlegger av F5 Concept Store.
Han forteller at konsekvensene er størst for butikk-teamet som venter på å få komme tilbake på jobb.

– To uker fra eller til nå, har ikke de største konsekvensene for bedriften. Vi overlever nedstenging takket være fleksibel gårdeier og lojale kunder som handler på nett.
Marthinsen håper nå som alle andre at vi snart kan ha denne situasjonen i bakspeilet og returnere til en mest mulig normal hverdag.
– Vi savner å treffe kundene våre i butikken og samværet i teamet. Vi håper å kunne invitere til en kjempefest i løpet av 2021.
Les også: Sa opp jobben som radiograf for å satse på egen nettbutikk under korona
Livid: – Mye av kapitalen vår er naturligvis spist opp, så man må helt klart tenke kreativt på veien videre
Ole Eivind Siggerud, butikksjef hos Livid Oslo, forteller Melk & Honning at en ny nedstenging selvfølgelig ikke var det de hadde håpet på.
– Men vi velger å være positive og fokusere på faktorer vi kan gjøre noe med. Vi har brukt et år på å tilpasse driften vår til situasjonen, med økt nettaktivitet. Vi har også masse prosjekter og konsepter å holde oss travle med.
SS21-kolleksjonen deres er nå online, selv om han påpeker at det er rart å ikke kunne vise den frem fysisk i Oslo.
– Vi lanserte også vintagekonseptet Past på nett i fjor høst, og har nå gjort om butikklokalene våre i Prinsens gate til midlertidige foto- og e-com-studioer. Derfra legger vi ut hundrevis av vintageplagg på nett hver uke.
De kunne nylig fortelle Melk at de åpner sin fjerde flaggskipbutikk i Bergen 1. juni.
– Så vi ligger ikke på latsiden selv om det er lockdown.

Siggerud forteller at den største konsekvensen for dem er mye tapt omsetning med stengte butikker. I tillegg er hele retail-teamet deres i Oslo og deler av drift ikke i arbeid.
– Mye av kostnadene våre er uforandret og mye av kapitalen vår er naturligvis spist opp, så man må helt klart tenke kreativt på veien videre. Men vi er fokuserte på å skape mer aktivitet andre steder og rutte oss slik at vi stiller enda sterkere den dagen vi igjen kan åpne dørene. Vi opplever massiv støtte fra kundene våre og det koker skikkelig i nettbutikken vår om dagen!
Så til tross for en svært alvorlig situasjon der de må være strategiske, kommer de seg styrket gjennom nok en nedstenging i hovedstaden, mener Siggerud.
– Nå håper vi bare at smitteutviklingen holder seg positiv og at vi kan åpne igjen på en trygg måte, slik at vi slipper enda en nedstenging.
– Sommeren i fjor var veldig god for retail, så vi holder oss optimistiske.
Les også: Er korona spikeren i kista for street style-sirkuset?