Prada sier nei til pels

Slik kan Prada holde seg relevant

De har snublet litt i sine egne ben de siste årene.

Det erkeitalienske motehuset med Miuccia Prada i spissen, ser ut til å være på alles lepper om dagen. Denne sesongen har de blitt superettertraktet for alt fra sin batikk, sine knestrømper og hårbøyler store som kroner.

Men retail er ingen lek, og gjennom de siste årene har Prada tatt flere feilvurderinger strategisk sett. Likevel har motehuset nå begynt å klare å komme seg tilbake på banen.

Tiltak motehuset har tatt for å holde seg oppdatert er blant annet å si nei til pels, noe store navn som Burberry, Versace og Chanel også nylig har gjort. Prada annonserte tidligere i år at de ønsker å gjøre det samme, og at dette vil skje innen 2020.

Men sjefen for research av luksusvarer hos Bernstein, Luca Solca, stiller spørsmålstegn ved når Prada vil få noe nytt på banen som kan løfte motehuset til et nytt nivå.

Hos bransjenettstedet Business of Fashion skriver hun at motehusets opptreden de siste årene har vært skuffende. Hun mener at Prada har blitt en følger, og understreker at et motehus som bare følger andre ikke tjener penger.

Så hva mener Solca bør bli neste steg for Prada inn i fremtiden?

Her mener hun at nøkkelen mot en mulig suksess er en ny ledelse. Fremtiden for motehusene krever at de har et sterkt team med en ledelse som har en klar visjon for selskapet. Her understreker hun at et nytt og sterkere markedsføringsteam vil være på sin plass.

Luksusmarked i forandring

Det er ingen tvil om at detaljehandelbransjen er i forandring, og ikke bare i Norge, men i hele verden. For fremtiden krever dette samarbeid, og at man er villig til å ta sjanser for å satse på hva man tror på.

Dette er noe også Prada må ha i tankene. Om dette skulle se ut til å fungere mener Solca at Prada kan komme tilbake på banen sterkere enn noensinne.

Prada er per dags dato mindre enn både Louis Vuitton og Gucci. Moncler kan være én man i stedet kan se til for inspirasjon; Det forhåndsvis lille selskapet har nemlig oppnådd mye og har et fremtidspreget fokus, som kan hjelpe de med å nå langt.

Les også: Ganni kjøper alle de norske butikkene