Bilde via Instagram @moods.no

Slik har det gått med nye Moods of Norway

– Vi har gått hundrevis av runder på hvordan vi skal «hoppe etter Wirkola».

I mars kunne Melk & Honning skrive at Moods of Norway gjenoppstår som Moods. Daglig leder Gunn Heidi Lilleengen hadde sammen med syv andre gått inn med penger i det norske motemerket som gikk konkurs i 2017 etter flere år med stadig lavere salgstall og minkende popularitet.

Med det skulle alt som het traktor-pins og knallfargede dresser tilhøre fortiden. De åtte så et tydelig hyll i markedet der Moods 2.0 skulle finne sin plass. Og målgruppen? Norske menn som inspireres av artister og influencere, og som vil ha stilige, lekne, litt edgy og minimalistiske klær.

Et halvt år er gått. Hvordan går det med nye Moods of Norway så langt? Melk & Honning tok en prat med Lilleengen igjen for å høre status, like etter at deres høstkolleksjon ble lansert nå i august.

– Siden sist har vi jobbet med å videreutvikle konseptet vårt i samarbeid med Moods Collective, samt å formidle historiene til gjengen der ut til folk i Norge for å inspirere andre til å tørre mer, forteller Lilleengen.

Gjengen hun refererer til består av blant andre fotograf Robin Bøe, artistene Chris Holsten og Jonas Aden.

Se dette innlegget på Instagram

You ready for this?⚡️ ⠀ .⠀ Tag someone who needs a bit of 🔥🔥today.⠀ .⠀ #moodscollective⠀ ⠀ 🎥 @andreeashem

Et innlegg delt av Moods (@moods.no)

Å hoppe etter Wirkola

Hvordan har responsen på nye Moods vært så langt?

– Overraskende positiv! Vi visste jo med ganske stor sikkerhet at det nye konseptet vårt kom til å treffe den nye målgruppen, men at majoriteten av våre gamle lojale fans fra Moods of Norway-tiden skulle følge med oss videre også, betyr utrolig mye for oss. Det er jo to vidt forskjellige målgrupper. Den nye retningen vi tok med Moods hadde med seg kjerneverdiene om å inspirere folk til å tørre mer. Det ser ut til at folk bryr seg mer om det, enn at traktoren har blitt parkert. Og det er supert.

Lilleengen jobbet selv for «gamle» Moods of Norway i 11 år. Hun innrømmer at de nå har gått fra å være et stort selskap med internasjonale butikker til å bli et lite startup.

– Derfor betyr det mye å kjenne på den positive støtten vi har fått fra kunder etter å ha jobbet fra en liten leilighet på St.Hanshaugen i halvannet år, og gått hundrevis av runder på hvordan vi skal klare å hoppe etter Wirkola.

Et samlingssted for kreative hoder

Da Moods åpnet dørene til den nye butikken i Oslo sentrum i mars var det med en liten kolleksjon som ikke tiltrakk seg mange nok kunder.

– Derfor gjorde vi en del endringer der og begynte å stase mer på å få til et trykk i butikken via både events og shows. Det har vist seg å være veldig positivt for oss, forteller Lilleengen.

Hun tror målgruppa skjønner hva de forsøker å gjøre – og i hvilken retning de forsøker å ta Moods i nå.

– Vi har kontorer i kjelleren i butikken, så vi er heldige som får tid til å tilbringe mye tid med kundene våre. Feedbacken vi sitter igjen med siden vi lanserte i våres er at folk kicker veldig på det nye konseptet med Moods Collective.

Lilleengen mener det er dette som får en del til å tilbringe flere timer i butikken; nemlig at det er blitt et samlingsted for kreative hoder der prosjekter og sparring oppstår mellom folk som spesialiserer seg innen ulike disipliner enten det er musikk, kunst, idrett eller dans.

– Det er moro å kunne inspirere andre til å følge sine egne veier akkurat slik vi har gjort i så mange år.

Se dette innlegget på Instagram

Summer’s here 🙌🏽🔥 Whatever your dreams and passions, it’s finally time to spend some time on developing yourself, and not just slaving away like the rest of society 😱⠀ ⠀ #moodscollective #chaseyourpassion . . 📸 @robinboee

Et innlegg delt av Moods (@moods.no)

Mål om å gå i null

Kan du fortelle noe om målet deres hva gjelder omsetning i 2019?

– Målet ble i utgangspunktet satt til 80 millioner, men vi har ikke åpnet i Bergen og Trondheim ennå. Vi valgte å ikke stresse prosessen med flere butikker, men vil heller ha alt på stell først med Oslo, Stryn og nettbutikken.

– Men i forrige uke kikket vi faktisk på noen aktuelle lokaler i de andre byene, så det er mye mulig at det kommer flere butikker innen utgangen av 2019. Målet vårt var å gå i null og det skal vi klare.

En egen damekolleksjon slik gamle Moods of Norway hadde skal ikke ligge i kortene per nå.

– Vi fortsetter å holde fokuset på menn, og gleder oss veldig til et par unike limited edition-kolleksjoner som kommer utover høsten nå i samarbeid med noen av gutta fra Moods Collective.

– Vi har også masse spennende som skjer utover høsten og vinteren i butikk. I september skal vi ha en konsert der, og i oktober skal vi ha to eventer i samarbeid med Collective-guttene Robin Bøe og Erik Bergan. I tillegg til dette planlegger vi spennende eventer som skal skje fast en fredag i måneden med after-word tema. Så det er bare å følge med.

Les også: HaiKW/ åpner Oslo-butikk