– Kjønn(sidentitet), klima og krig er fremdeles de store overhengende temaene, mener moteekspert Pia Henriksen.
2022 ligger stødig plassert bak oss. Melk har oppsummert trender innen mote og skjønnhet fra året som var, forhørt oss om hvilke bøker motefolket digget og sjekket hvilke saker som var mest lest.
Tiden er nå moden for å la kikkerten sveve over åskammene som er 2023 og beskrive hva man så vidt skimter der i det fjerne. Rettere sagt å synse litt om hva man tror kommer til å skje i motebransjen dette året; hvilke trender vi kommer til å bli utsatt for, hva som skjer med de tilsynelatende kansellerte (aka Balenciaga) og hva man ville gjort om man selv var den internasjonale motens absolutt mektigste.
I den forbindelse har Melk spurt et knippe redaktører og motevitere om deres tanker.
Les også: 4 moteprofiler om sine nyttårsforsettet for 2023
– Jeg tror moteåret blir preget av at alvoret rundt klimakrisa endelig begynner å synke inn hos både forbrukere og produsenter, sier Ida Eritsland til Melk.
Hun er moteviter, foreleser og journalist og jobber blant annet for Tidens Ånd og Khio.
– Jeg tror et radikalt skifte er på gang og begynner å gjøre seg gjeldende – mot en sirkulær økonomi og bærekraft i størst mulig grad. Dette kommer nok til å prege handlingsmønstrene til folk, spesielt nå som mange allerede har trangere økonomi. Så tiden er inne, føles det som. J
Eritsland tror også det dukker opp flere småskalarprodusenter som tenker nytt, syklisk og lokalt med egen signatur, en orientering mot investeringsobjekter, mindre rask mote og mer vintage, brukt og redesign jevnt over.

– Jeg tror vi vil se mindre av «Amazon-mote» – altså klær laget på samlebånd i fabrikker, sendt over halve verden og med prislapp på under 200 kroner.
– Samtidig vil vi, kanskje paradoksalt nok apropos en svakere økonomi, se designer og noe dyrere klær og objekter folk ser for seg å bruke lenge, gå i arv, ha gjensalgsverdi. Og egenproduserte klær – altså å sy, strikke, hekle, men også designe selv.
Når det gjelder mer konkrete klestrender tror moteviteren at ting vil tendere mer mot det myke fremover.
– 70-tallets verdier står sterkt og med det et mindre hardt og aggressivt ideal. Brukne fargetoner og fokus på stoffkvalitet og naturlige tekstiler. Klassiske pieces i møte med DIY. Gjør-det-selv bakt sammen med en fortsatt fascinasjon for Y2K-moten.
Helt på tampen av fjoråret var det én ting som virkelig sjokkerte mange; Balenciagas kampanje der barn og BDSM-symboler ble mikset på en mildt sagt uheldig måte. Resultatet var at en del superstjerner vendte merket ryggen, det ble oppfordret til boikott og det franske motehuset mistet viktige samarbeidsavtaler. Hva vil skje i år?

– Det er vanskelig å si. Jeg tror absolutt de klarer å hente seg inn, men vil nok preges av dette – i og med at de er i forsvarsposisjon. Jeg synes det er utrolig synd, egentlig. Og håper de klarer å fortsette å ta sjanser og videreføre det kreative prosjektet sitt på tross av det hele.
Hvis du var den internasjonale motebransjens aller mektigste, hva ville du gjort i 2023?
– Jeg ville lobbet politisk for en definitiv lovgivning i forhold til klesproduksjon og etablering av nye bransjestandarder. Kanskje litt kjedelig svar, men kampen for en grønnere moteindustri må taes på politisk nivå. Det er ikke forbrukerne som skal stå ansvarlige for systemisk endring i bransjen, mener Eritsland.
– Jeg har troen på en enda mer rendyrket og personlig klesstil og et motebilde med sterke 90s referanser og tidlig 2000-tallet. Tror også på en klokere moteforbruker, både med tanke på det frie motebildet, men også på grunn av den økonomiske krisen, sier Caroline Skjelbred, Fashion Director hos norske ELLE, til Melk.

– Denne sesongen er det fint å være ekstra kreativ i måten vi adapterer nye trender på.
Hun håper man vil få mindre super fast fashion og mer nostalgisk styling som rosetter, cargolommer, frynser og motorsykkelestetikk.
– Mer av tubetopper og braletter, skimrende silkestoffer, lange skjørt, høye splitter og transparente klær. Men det er også en mer baseorientert trend med fokus på jeans stylet med alt fra t-skjorter, hvite skjorter og enkle singletter, og farger som beige, krem og svart, forklarer hun.
Skjelbred ser for seg at 90-tallet og estetikken til Tom Ford for Gucci vil prege moteåret 2023.
– Og Biker babe-trenden med motorsykkeljakker á la Isabel Marant SS23, Chloé SS23, Courreges SS23 og Stella McCartney SS23. Goth chic med transparente stoffer og nagledetaljer.
Hun har også lagt merke til mye blomster i trendbildet.
– Både 3D-blomster som hos Loewe og Prada, men også mer klassiske blomterprint. Spesielt forfriskende er de mørke blomsterprintene, som vi så hos Christian Dior og Coperni.

På spørsmål om hva hun tror vil skje med Balenciaga, er Skjelbred usikker.
– Den siste posten de har lagt ut på Instagram er hentet fra arkivet, så kanskje de kommer til å rendyrke Balenciaga-looken anno 50-tallet, med ikoniske Balenciaga-plagg som the tunic dress, the balloon jacket og babydoll-kjolen, i håp om at alle glemmer hele skandalen? Rykke tilbake til start, rett og slett. Det blir spennende å se hvordan PR-avdelingen deres løser dette.
Hvis du var den internasjonale motebransjens aller mektigste, hva vill du gjort i 2023?
– For å gi et litt utopisk svar, på et ganske utopisk spørsmål: Da ville jeg gjort alt i min makt for å få bransjen til å bli mer bærekraftig, vi kan ikke fortsette slik det er lagt opp nå.
– Kjønn(sidentitet), klima og krig er fremdeles de store overhengende temaene som kommer til å være med oss inn i 2023, også i moteåret 2023, i tillegg til inflasjon og ignoranse, mener moteviter Pia Henriksen.

– Det nye – hvis man kan si det – synet og oppfattelsen av kjønnsidentitet, som endrer klesvalg og visuelle uttrykk knyttet til kjønn, gjør at det blir mer flytende overganger og mindre motsetninger i klærne.
– Klimakrise er vedvarende og setter spor i måten mote ønsker å presentere seg selv på.
Henriksen aner en spenning mellom kritiske forbrukere og et motesystem som prøver å tilpasse seg de kritiske forbrukerne. Om enn ikke alltid med helt edle hensikter.
– Grønnvasking blir enda vanskeligere å få øyene opp for. Det blir vanskelig å vite hva som er sant og rett. Men jeg tror det forblir uløst. Mote blir ikke umoderne i 2023, for å si det sånn, men jeg spår at det i økonomiske nedgangstider blir lettere å verdsette det man har. Å se mer bakover enn kun fremover og konstant skaffe nytt.
– Jeg tror kanskje folk kommer til å fortsette å bli mer bevisst dette, selv om det går i motesystemets favør.
Hun påpeker også at krigen i Europa også setter spor.
– Ikke bare fordi Zelenskyj konsekvent går i militærgrønn t-skjorte. Jeg tror det kommer til syne gjennom mer introverte klesvalg, stille og sobert, i farge og form.

– Og alltid, som en motsetning til det bestående, vil det tyte ut en vill farge eller noe glitter av og til. Man kan ikke tenke på vanskelige ting hele tiden. Litt lek, men mest dempet er min spådom. I tillegg til at jeg tror moten går sin gang, selv om verden raser. Unngåelse er også en måte å takle konflikt på.
Henriksen tror man vil se mer funksjonelle, praktiskisnpirerte klær med lommer og komfort. Jeans, grafiske mønstre, taktile tekstiler og mer metall, for eksempel sølv.
– Jeg tror også det blir mye volum og vidde, mye stoff og tildekket. Det har det vært en stund. Store klumpete sko, boots, sneakers, ermer, skjørt og busker.
– Også tror jeg lilla-ish, støvete lilla, kommer til å bli en farge å se mye til.
Når det gjelder Balenciaga-krisen har hun først og fremst én ting å si:
– My God. Flaut! Lurer på hva gamle grunnlegger Cristobal Balenciaga ville tenkt. Han stengte jo opprinnelig motehuset sitt i 1968 helt desillusjonert av hvordan moteindustrien hadde blitt.
Les også: #BoycottBalenciaga fortsetter i det nye 2023: Adidas avslutter samarbeidet
– Jeg tror de må fokusere på håndverk, design – og selve plaggene fremfor alt – rundt selve merkevaren hvis de skal komme tilbake. Mer søm, mindre støy. Tid for control alt delete.
Hvis du var den internasjonale motebransjens aller mektigste, hva vill du gjort i 2023?
– Da ville jeg eksperimentert. Snudd oppmerksomheten mot menneskene som bruker klærne og mindre mot pushing av plagg i seg selv. Sette fokus på hvem som eier og bruker klær. Er det individet eller er det imitasjonen av medias ekkokammer?
– Mennesker er jo så gøye, de bærer på alle slags følelser og historier, og ønsket og behovet for relasjon er primært. For å hekte seg på det er klærne en del av metoden. Og vi tror på klær! Så det hadde vært gøy å se hvordan et omvendt oppmerksomhetsfokus utspilte seg uten merkevarebygging og mål om økonomisk avkastning. Bare en tanke!
– Jeg tror 2023 vil bli nok et annerledesår. Sorry to say. Pandemien og krigen i Ukraina har utvilsomt påvirket også motebransjen, og vil fortsette å gjøre det en god stund fremover, mener moteredaktør for KK, Ida Elise Eide Einarsdottir.

– Trangere tider økonomisk for de aller fleste er heller ikke spesielt gode nyheter. Når det er sagt tror jeg 2023 også byr på store muligheter. Det er litt sånn adapt or die.
– Den teknologiske utviklingen fortsetter i rekordfart. Digital mote vil kunne bli banebrytende, og mange i motebransjen vil måtte forholde seg til spørsmål knyttet til for eksempel AI og til dels også NFT-markedet. Flere store motehus har jo allerede flørtet med konseptet – flere av disse i samarbeid med spillverdenen. Det kan potensielt bli en gullgruve for noen.
Hun påpeker at vi stadig blir mer opptatt av mangfold og dets falsetter, kanskje først og fremst knyttet til bærekraft og inkludering.
– Demokratiseringen av motebransjen fortsetter; mangfold vil gjennomsyre det aller meste (selv om heroin chic skremmende nok synes å være tilbake), kjønnsgrenser viskes ut og transparente verdikjeder blir stadig viktigere.
– Luksusbransjen vil også fortsette sin vekst, mid-marked vil mest sannsynlig slite og fast fashion vil forhåpentlig fases ut. Det siste er kanskje mer ønsketenking enn realitet ettersom verdens største nettbutikk for mote, Shein, fortsetter å vokse i rekordfart til tross for massiv kritikk og avdekking av til dels svært kritikkverdige forhold.
Den voldsomme og stadig hyppigere utskiftningen av sjefdesignere hos motehusene fortsetter også, mener Einarsdottir.
– Hvem tar over Gucci etter Alessandro Michelle sin overraskende exit? Hvordan vil Daniel Lees Burberry se ut? Hva skjer egentlig med Phoebe Philo? Vil Prada bli enda bedre nå som Raf Simons har lukket sitt eget merke?
– Og hvem skal egentlig erstatte Virgil Abloh hos Louis Vuitton?
Trendmessig tror hun vi etterhvert vil se mindre av 90- og 2000-tall som så lenge har rådet.
– Med heroin chic tror jeg kanskje lufta er gått litt ut av Y2K-ballongen. På høy tid, spør du meg. Alt tyder på at 80-tallet vil gjøre seg gjeldende i motebildet nå. På catwalken har vi sett at en del tendenser fra fjoråret blir med videre, som cargobuksen og blomsten som tilbehør, for å nevne noe. Og denim på denim. Ok, så er kanskje ikke 2000-tallet helt over riktig enda.
– Skinn dominerer fortsatt, sammen med sølv og generelt det vi forbinder med party som paljetter, rysjer, volanger og frynser. De glade 20-årene 2.0 som liksom skulle komme i kjølvannet av pandemien ble liksom satt litt på hold. Kanskje kommer det nå for fullt i en slags oppdatert utgave.
Moteredaktøren tror moteåret vil preges av at formal wear er i endring ettersom hjemmekontor synes å være den nye normalen.
– Se bare på Bottega Veneta, for eksempel, som forsøker å sette en ny standard for litt sånn model of duty-look. Ja, jeg tenker på Kate Moss i jeans og rutete skjorte. På den andre siden vil vi pynte oss til tennene når vi først skal på fest, derav de festlige trendene og tendensene som gjør party wear til noe langt mer enn den sorte blazeren, på et vis.

Einarsdottir er spent på hva som vil skje med de skandinaviske moteukene.
– Om få uker går startskuddet i København, og denne gangen er de strenge bærekraftskravene på plass for første gang. Stockholm Fashion Week er avlyst. Og Oslo Runway er ikke før til høsten.
– Det blir også spennende å se hva fremtiden har å bringe for de norske merkene, kanskje spesielt Envelope 1976, FWSS, Tom Wood og ByTimo. Jeg tror de for alvor vil markere seg i året som kommer.
– Også Holzweiler da, som nå må gi bånn gass med kinesiske eiere med på laget.
Når det gjelder Balenciaga er hun overrasket over at hoder ikke har rullet allerede.
– Samtidig er jeg ganske sikker på at dette er noe som vil blåse over. Om ikke det har gjort det allerede. Folk har en tendens til å glemme, og så dukker noe annet mer kontroversielt opp og det er on to the next, liksom. Ikke noe nytt under solen der.
– Dolce & Gabbana er jo tilbake i det gode selskap etter å ha tråkket i kulturell appropriasjonssalaten mer enn én gang. Og det for så vidt Alexander Wang også. Hvem skulle trodd. Jeg er mer usikker på Kanye West, egentlig. Han virker fortsatt å være en slags persona non grata i moteverdenen.
Hvis du var den internasjonale motebransjens aller mektigste, hva vill du gjort i 2023?
– Followed the money. Neida. Men joda. For det er klart at det er det handler om. Kroner og øre. Motebransjen jager nå Generasjon Z, og de må være der de unge er. Kanskje er det i spillverdenen. Helt sikkert er det at det mer enn noen gang gjelder å bjuda på og være noe mer enn bare et merke.
– Mote er til dels politikk, i alle fall kultur, og verdisett er etterhvert blitt alfa og omega. Det er litt sånn; hvilken side står du på i historien. Jeg hadde nok sett fremover. Det er kanskje enklere sagt enn gjort, men alle må nå forholde seg til endrede forbrukervarer, bærekraft/mangfold og den rivende teknologiske utviklingen, avslutter Einarsdottir.
Les også: Slik holder du nyttårsforsettene dine