Julekampanjen har imidlertid fått heftig kritikk for barn med BDSM-teddybjørner.
Tidligere i år toppet Balenciaga listen over verdens mest populære merker. Folk ser ikke ut til å gå lei luksusmerket. Ikke engang da motehuset tidligere i høst slapp en veske inspirert av søppelposer til 18.000 kroner.
Nå har Balenciaga lansert en limited edition-linje med interiør, produkter til kjæledyr og barneklær i fokus.
Motehuset har teamet opp med det italienske porselensmerket Ginori 1735 om interiør som kopper og tallerkener med påskriften Balenciaga Hotels & Resorts på. Andre produkter merket nå tilbyr er håndklær, dørmatter, vin- og champagneglass og coasters.
For ikke å snakke om lysestaker formet som øl- og brusbokser med Balenciaga-logo på. Til 550 dollar per stykk. Det tilsvarer rundt 5.530 norske kroner.
En rekke av luksusmerkets ikoniske produkter er også blitt gjort om til interiør og kunst, slik som merkets Triple S sneakers som er blitt til en skulptur, Knife Pump og Barbes Tote til vaser og Dynasty Sunglasses til juletrepynt.
Kolleksjonen ble nylig introdusert på nettsiden og i en julekampanje kalt Balenciaga Gift Shop, hvor flere av produktene ble vist frem med små barn ikledd merkets barnelinje, ifølge Fashion Network.
Merket har imidlertid fått heftig kritikk den siste uken ettersom flere av barna poserer med teddybjørn-vesker med bondage- og BDSM-antrekk.
the brand «Balenciaga» just did a uh….. interesting… photoshoot for their new products recently which included a very purposely poorly hidden court document about ‘virtual child porn’
— shoe (@shoe0nhead) November 21, 2022
normal stuff pic.twitter.com/zjMN5WhZ0s
Teddybjørn-veskene er fra merkets siste motevisning i høst, hvor modellene var sminket med blåveis i ansiktet.
Nå har Balenciaga gått ut med en unnskyldning for bildene, og samtidig fjernet dem fra alle kanaler, ifølge Paper Magazine.
«Vi beklager virkelig for enhver fornærmelse som vår julekampanje kan ha forårsaket. Våre Plush bjørnevesker skulle ikke ha blitt vist sammen med barn i denne kampanjen», skriver merket på sin Instagram Story til sine 14,3 millioner følgere.
Det er National Geographic-fotograf Gabriele Galimberti som har tatt bildene til kampanjen. Han er kjent for å ta bilder av barn i sine verk.
«Barna forstår ikke at det et fetisje-utstyr, men voksne ser disse bildene og gjør det», skal en bruker ha skrevet ifølge magasinet.
«Balenciaga bringer pedo chic til massene. Veldig on-brand for 2022», skriver en annen.
Bildene av barn med BDSM-teddybjørner er ikke de eneste bildene som er blitt kritisert. På ett bilde fra merkets SS23-kampanje skal en av merkets vesker ha ligget ved siden av en rekke dokumenter, hvor et av arkene ser ut til å være fra en rettssak i 2008, som involverte en mann som tilbød seg å utveksle bilder av barn som blir seksuelt misbruk.
Også dette har luksusmerket nå kommentert på sin Instagram Story.
«Vi beklager for å ha vist forstyrrende dokumenter i vår kampanje. Vi tar dette svært seriøst og går nå rettens vei mot de som har vært ansvarlige for å skape settet og inkludert ikke-godkjente objekter for vår Spring23-kampanje. Vi fordømmer misbruk av barn på det sterkeste og står for barns sikkerhet og velferd».
Les også: – Kan ikke fordra å høre på at du sammenligner deg med meg