– Flip flops er ikke så seriøst, forteller gründer Nina Granerød.
Like før sommeren i 2020 ble Sleepers lansert. For gründerne bak var målet å skape en bærekraftig versjon av verdens mest solgte fotplagg. Et snaut år senere suste flip floppene deres inn på hyllerekkene til & Other Stories i 15 ulike land. De ble med det det første norske merket som ble vinket inn av kleskjeden.
Den siste tiden har de valgt å omfavne en av de største tendensene i motebransjen i dekaden som har vært, nemlig samarbeidskolleksjoner. De teamet nemlig nylig opp med Envelope1976.
Nå har Sleepers beveget seg videre i det norske moteterrenget og hanket inn influencer Ida Broen til en collab.
Les også: M&H toppliste: 10 sommerlige smykker
– Jeg ble kjent med Ida da hun var på Hawaii. Vi hadde god kjemi, mange felles interesser og et mål om en mer inkluderende og bærekraftig moteindustri, forteller Nina Granerød, en av grunnleggerne i Sleepers til Melk & Honning.

– Hun sprer et positivt budskap, inspirerer de rundt seg, tør å være seg selv og har en unik personlig stil og tilnærming til design. Hennes bakgrunn fra sneakers og streetwear er en kul kombinasjon med Sleepers.
Hun kan avsløre at dette var et skikkelig kjøkkenbordprosjekt, der de har sittet på gulvet hjemme hos Granerød og tegnet sammen og vært kreative.
– Det har vært morsomt og jeg mener vi har skapt noe unikt og kreativt sammen.
På spørsmål om hva hun mener det tilfører merket å gjøre denne typen samarbeid, mener gründeren at det utfordrer det tradisjonelle.
– Flip flops er jo et klassisk fotplagg som har eksistert i mange år. Det gjelder derfor å være kreativ innenfor noen gitte rammer. Vi har hatt det gøy med å leke med formen.
– Flip flops er ikke så seriøst og Idas lekne og unike tilnærming var en god match.

Influencer og kreativ konsulent Ida Broen har blitt kjent for sin lekne streetwear-stil og sneakersamling. Hun forteller Melk & Honning at hun elsker det Sleepers står for.
– Jeg har alltid hatt lyst å lære mer om produksjon og prosessen til ferdig produkt. Det fikk jeg muligheten til med Sleepers, som er en liten bedrift der man er hands on på alt.
– Vi hadde også de samme verdiene og matchet på energi som gjorde det hele naturlig. Plutselig satt vi hos Nina og begynte å skisse ideer, blant annet til modellen som vi lanserer nå.
– Jeg er så takknemlig for muligheten og vennskapet jeg har fått på kjøpet.
Broen ønsket å finne noe som matchet både den feminine og maskuline siden av hennes univers.
– Jeg ville matche farger som allerede eksisterte hos Sleepers og mikse det med ulik farge på bunn og straps, pluss en liten B i krystaller, siden de aller fleste forbinder meg med smykker og ting som glitrer.

Kampanjen er skutt på Lanzarote, blant annet i den avdøde spanske maleren og arkitekten César Manrique sitt hus.
– En av gründerne har også et hus der nede. Surf, sol og strand gjorde det helt naturlig å dra dit. Jeg tok med meg kjæresten ned og hele kampanjen er laget av oss. Vi er et supert team, han er så talentfull og hjelper meg masse. Vi gjør alt sammen!
Broen forteller forøvrig at dette ikke er det eneste designsamarbeidet hun kommer til å gjøre i år, men at hun ikke kan fortelle noe mer enda.
På spørsmål om hva man kan forvente seg av Sleepers fremover er også Granerød noe hemmelighetsfull.
– Mye skjer og ingen dager er kjedelige. Hvem vet hva fremtiden vil bringe.
– Sleepers er nå i snart 400 butikker i 26 land og på mange av de store luksusvarehusene i verden. Vi er stolte av å kunne være et norsk flip flop-merke med fokus på transparent produksjon og en mer ansvarlig verdikjede. Vi håper å ha på plass en sirkulær løsning neste år.
– Sist uke fikk vi også vite at Kendall Jenner ønsket seg et par Sleepers. Vi sendte henne et par som hun tok med seg på ferie. Det er altså mye spennende som skjer, avslutter Granerød.
Les også: M&H Storbyguide: Barcelona-tips fra tre norske motepersonligheter