– Dette er verdens mest solgte fotplagg, og vi tilbyr et bedre alternativ.
Sleepers er flip flopper laget av naturgummi tappet på Sri Lanka. Bak står det norske superteamet Anette og Susanne Bastviken, søstrene kjent fra Instagram-kontoen @radicalbroccoli, FWSS-gründerne Nina Granerød og Frode Grønvold og skoentreprenør og agentureier Tor Marius Engen. De vil tilby et bedre alternativ for verdens mest solgte fotplagg.

– Våre gamle flip flops var utslitte. Vi ville ha nye og syntes det var merkelig at 99 prosent av merkene der ute lager flip flops i syntetisk gummi. Med vår bakgrunn så vi en mulighet til å tilby et bedre og kulere alternativ, forteller Anette til Melk & Honning.
Et felles mål
Hun og søsteren Susanne flyttet til Portugal i 2017, der de surfet og ryddet strender for plast. Samtidig startet de Instagram-kontoen @radicalbrocooli. Mens de var der nede møtte de Nina og Frode som, etter å ha solgt det norske motemerket Fall Winter Spring Summer som de selv grunnla, hadde lagt ut på en jordomreise med familien i en vintage bobil fra Los Angeles.
To år senere møter de fire Tor Marius Engen i Oslo. Det blir starten på en felles drøm.
– Vi fant ut at vi hadde sykt mye til felles, både hva vi inspireres av og hvilke drømmer og ideer vi har for verden. Vi føler oss som et drømmeteam som kom organisk til. Vi tar med alle våre styrker og erfaringer inn i Sleepers, og utfyller hverandre veldig bra. Det er rett og slett utrolig gøy å jobbe sammen.
Med ulike bakgrunner, men et felles mål – å ta bedre vare på jorden – starter de nå merket Sleepers som skal være et bedre alternativ til verdens mest solgte fotplagg, flip flops.

Sleepers: – Vil tilby noe bedre for planeten
– Bærekraft og en transparent produksjon er utrolig viktig for oss, og det er grunnmuren til Sleepers. Det er hele grunnen til at vi ville starte opp et nytt merke, for å kunne tilby noe som var bedre for planeten enn det som dominerer markedet nå, sier hun.
– Vi ønsker at det skal bli enklere for folk flest å ta mer miljøvennlige valg. Sleepers produseres på Sri Lanka. Ved å samle hele verdikjeden ved råmaterialets opprinnelse kan vi kontrollere kjeden fra trærne blir plantet til varene er pakket og skipet. Vi sikrer rettferdige vilkår og goder til arbeiderne igjennom vår partner Fair Rubber, og vi produserer til og med innpakningen i resirkulert papir hos en lokal te-innpakningsprodusent.
– Men er det bærekraftig å lansere enda et nytt merke?
– Det blir feil å si at det er bærekraftig å starte et nytt merke. Vi tenker at sånn som verden er nå, så trenger vi bedre alternativer til produkter, og vi trenger at disse produktene er mer tiltrekkende enn de som er laget på den gamle måten. Dette er verdens mest solgte fotplagg, og vi tilbyr et bedre alternativ.
– Hvordan skal dere ta opp kampen mot etablerte aktører som Havaianas? Hva skiller dere fra konkurrentene her?
– Som nevnt er dette verdens mest solgte fotplagg, og dessverre domineres markedet av en bruk og kast-mentalitet og av aktører som ikke har tatt et tydelig oppgjør eller standpunkt. Det kan vi ikke ha noe av. Det er flere mindre utfordrere der ute som tar ansvar, men vi følte det manglet noe som tiltalte den estetikken vi ønsket.
Internasjonale ambisjoner
De norskdesignede flip floppene er nylig lansert på merkets egen nettbutikk og hos forhandlere over hele landet. Oppstarten har ifølge Anette gått over all forventning.
– Nå tar vi én dag om gangen og gleder oss til å se Sleepers på beina til folk rundt omkring i landet. På lang sikt drømmer vi om å ta med Sleepers utenfor landegrensene.

Les også: Oslo Unbranded: – Som et tatoveringskonsept for klær