Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Bøkene som kan gjøre lockdown litt lettere
Selvhjelpsbøker er omdiskutert. Men kan det egentlig hjelpe?

Selvhjelpsbøker er hyllet og omdiskutert, så hvordan velger man egentlig rett?

– Hvis noen forsøker å fortelle en usikker tenåring at hen er en gudinne bare i kraft av å leve, kan de bruke boken som stolbeinsstøtte for meg.

Mye innetid og for mange også alenetid under stadige lockdowns kan være en stor belastning for den mentale helsen. Med hjemmekontor og begrenset sosial kontakt kan det til tider også være vanskelig å holde motet oppe.

Såkalte selvhjelpsbøker er omdiskutert – noen hyller det, mens andre er mer skeptiske. Så hvordan velger man egentlig rett? Og minst like viktig, velger bort.

Anniken Binz er mentaltrener og coach. I pocasten Level up tar hun opp temaer som lykke, selvfølelse, hjernetrening og stressmestring. Hun deler også sin innsikt og gode råd gjennom Instagram-kontoen @annikenbinz.

Anniken Binz. (Foto: Stine Heyerdahl)

– Koronapandemien påvirker oss ulikt fordi vi er ulike, men det er likevel noen fellesnevnere som går igjen, sier hun.

Binz forteller at usikkerheten rundt det som skjer gjør at vi blir stresset, uten at vi helt merker det. Hjernen vår ser på det som er ukjent og det vi ikke kan kontrollere som en potensiell fare, og setter i gang produksjon av stresshormoner. Det for at vi skal være klare for å takle det som måtte komme. Langtidseffekten av dette er at vi kan bli utbrente, deprimerte, få angst og tunge tanker.

– Isolasjonen og mangelen på sosial omgang er nok det som er tyngst. Vi mennesker trenger sosial omgang, vi trenger hudkontakt, og vi trenger å føle at vi hører til. Mangel på dette fører også til økt stress, nedstemthet, motløshet, ensomhet. 

– Mange opplever at de mister motivasjonen og at livet kjennes tungt. Spesielt fordi dagene er ensformig, mangler ekstern input, og at skillet mellom jobb og fritid og alt viskes ut.

Her er hennes beste boktips:

Hverdagspsyk av Carina Poulsen og Rebekka Egeland

– En bok som hjelper oss å forstå oss selv, tankene og følelsene våre og ufarliggjøre dem. Den gir gode refleksjoner og verktøy som kan hjelpe oss til å bli mer robuste,  takle negative tanker, få mindre stress, mer glede og økt selvfølelse.

Høy på deg sjæl – endorfin som medisin av Aili Hannisdal

– Boken handler om hvordan vi gjennom å booste kroppens eget system kan finne balanse, glede, motivasjon og energi i hverdagen.

Lev til du bli 100 av Ole Petter Hjelle

– Ole Petter Hjelle er lege og baserer seg på forskning. Han gir syv nøkler til bedre helse, velvære og et lengre liv. Masse fine tips som vil hjelpe oss å få det bedre i koronahverdagen.

Aldri gi opp av psykolog Peder Kjøs og Petter Wallace

– Nyttig for de som sliter med angst. Den gir også et godt innblikk i hvordan vi kan endre vaner, og hvordan vi kan strukturere livet for å stresse mindre. 

Hjelper det faktisk å lese bøker for å føle oss bedre?

– Vi påvirkes av alt vi leser, hører og ser, og det vi tenker og sier til oss selv. Om noen sliter med tunge tanker vil jeg anbefale å redusere mengden negative nyheter og sørge for at man føler seg klar for å takle verden før man eventuelt logger på og leser nyhetene.

Bøker er en fantastisk kilde til inspirasjon. Og til å tilføre det vi ønsker i livet som vi kanskje ikke får mens vi sitter hjemme hver dag. Jeg vil absolutt anbefale å lese masse skjønnlitterære bøker, men her er noen gode norske bøker som gir oss kunnskap og verktøy for å få det bedre.

Hilde Beate Berg er mentaltrener og coach. Hun hjelper mennesker i en utviklingsprosess, og deler daglig tips på sin Instagram-konto @hildebeateberg.

Hilde Beate Berg. (Foto: Marika Mørkestøl)

– Pandemien sliter helt klart på manges psykiske helse. Nå er vi lei. Men vi mennesker er så forskjellige, og vil oppleve situasjonen ulikt ut fra livssituasjon, tidligere erfaringer og personlighet. Derfor vil også reaksjonene være ulike. Alt fra kort lunte, frustrasjon og bekymring, til frykt, håpløshet og angst, sier hun til Melk & Honning. 

Hun påpeker at pandemien også kan ha noen positive effekter: Mer tid kan gi en følelse av mer ro i livet og gi mulighet til å reflektere over hva som er viktig. 

– Uavhengig av sjanger, vil jeg anbefale å gå for bøker som gir deg det du trenger akkurat nå; for eksempel inspirasjon og noe annet å tenke på enn det tankene dine kretser rundt. Det viktigste er å gi seg selv et løft og et pusterom. Skal jeg anbefale to for indre vekst, vil jeg trekke frem et par jeg har lest i det siste som har gitt meg styrket håp og nye perspektiver.

Her er hennes beste boktips:

Ord i krise av Henrik Syse

– Refleksjoner om håp i koronaens skygge. En bok om hvordan vi kan møte pandemier og andre kriser. Jeg liker filosofen Syses hverdagslige perspektiv; hvordan han klarer å sette styrkende ord på viktige ting i livet. 

Stillhetens råskap – Mindfulness for å prestere på topp av Anders Meland

– Det er kanskje ikke nå du har overskudd til å prestere så voldsomt, men dette er en spennende bok om de mentale fordelene med mindfulness. En bok som vil få deg til å forstå at når du aksepterer den du er og din egen sårbarhet, så er det nøkkelen til å ta ut det beste i deg selv. Det er jo så fint!

Influencer Kristiane Aateigen, også kjent som Snillegucci, ga i fjor ut boken Snillegucci – lev ditt beste liv. I boken deler hun tips og råd til hvordan man kan ta vare på den mentale helsen.

Kristiane Aateigen. (Foto: Instagram @snillegucci)

Her er hennes beste boktips:

Man’s Search For Meaning av Viktor E. Frankl.

– Viktor Frankl var en professor i nevrologi og psykiatri. Under andre verdenskrig var han fange i fire forskjellige konsentrasjonsleire på tre år. Han mistet hele familien sin og opplevde ting man skulle tro ville ha knust et menneske. Denne boken er en blanding av et memoir, en selvhjelpsbok og vurderinger fra en psykiater sitt perspektiv. Den tar for seg hva det å være et menneske handler om, og hvordan man kan finne glede og mening i livet der det tilsynelatende ikke finnes noe, som i Auschwitz. Han snakker om hvordan det er viktig å ha et solid svar på «hvorfor» vi gjør ting, for hvis vi ikke finner noen mening med livet kan vi lide av angst eller bli deprimerte. 

Boken er også oversatt til norsk av Johan B. Hygen under navnet Livet er mening.

The 7 Habits of Highly Effective People av Stephen Covey.

– De siste 50 årene har bøker om hvordan man kan bli suksessfull i stor grad fokusert på hvordan man burde oppføre seg å fremstå, altså på personlighet. Covey mener at vi må skifte fokuset tilbake til karakteren, og hvordan man faktisk er inni seg. For å forbedre selve karakteren må man ta tak i egenskaper som integritet, ydmykhet, mot, tålmodighet, enkelhet, og rettferdighet. Denne boken fikk meg til å innse hvordan jeg kunne bli en mye mer aktiv deltager i mitt eget liv. 

Atomic Habits av James Clear

– Vi mennesker tilbringer nesten halvparten av tiden vår på autopilot, noe som vil si at de fleste vanene vi har styres av underbevisstheten. Det er en betydelig del av dagen vi ikke er helt til stede og bevisste på valgene våre. For meg var denne boken en god start for å ta grep om mine egne vaner, og spesielt uvaner. Jeg føler at jeg jobber smartere i stedet for hardere. 

Ingeborg Senneset er journalist, utdannet sykepleier og influencer. Hun er også forfatter av den bestselgende boken Anorektisk som ble utgitt i 2017. Hun mener det er viktig å være kritisk når man leser selvhjelpsbøker.

– Noen tips kan selvsagt være både gode, konkrete og faktabaserte, og jeg gir også selv eksempler på tiltak man kan gjøre for å få det litt bedre med seg selv. Men alt vil aldri kunne passe for alle. Og slik jeg oppfatter en del selvhjelpsbøker, kan det fort gå inflasjon i svært egosentriske og navlebeskuende råd. Hvis noen forsøker å fortelle en usikker tenåring at hen er en gudinne bare i kraft av å leve, kan de bruke boken som stolbeinsstøtte for meg.

Ingeborg Senneset mener man må være kritisk når man velger selvhjelpsbøker. (Foto: Kristoffer Myhre)

Senneset mener at det som er riktig vil være helt individuelt.

– Dersom man oppsøker selvhjelpsbøker for helseproblemer, ville jeg snakket med fastlegen. En god fastlege vil kunne ta en titt på baksiden av boken og kanskje stille deg spørsmålet: Hvordan skal denne hjelpe deg? 

– Kan egentlig selvhjelpsbøker få en til å føle seg bedre?

– Det er store forskjeller innad, selvsagt er det det. Men det er ikke til å komme bort fra at det er en industri på lik linje med wellnessindustrien. Noen få ting er bare godt og fint og helt fair å drive med. Samtidig er en del av det kyniske halvsannheter designet for å sluke sårbare mennesker med hud og hår og spytte dem ut igjen som delvis alternativfrelste med akkurat de samme problemene, men med dyr underholdning på veien. I beste fall sløser man bort pengene sine, i verste fall tar man imot skadelige helseråd. Og husk: Det kan også komme fra leger. Heller ikke helseutdannede er fri fra å skrive kritikkverdige bøker. 

Hun forteller at hun ønsker mange heller kunne vende blikket utover.

– Det er ikke lett å endre hva man føler, men det kan være overkommelig å endre noen få av tingene man gjør. Gjør man noe verdifullt, som å være frivillig eller bidra i en ideell organisasjon, kan man føle seg verdifull selv. Det er mye god selvhjelp i å hjelpe andre.

Senneset har likevel noen boktips hun mener kan være med på å styrke den psykiske helsen og øke livskvaliteten.

– Jeg har samlet favorittbøkene mine i et høydepunkt på Instagram. Akkurat nå ligger det vel 65 tips der — i ulike sjangre, mange av dem sakprosa. En av mine absolutte favoritter er faktisk en tegneseriebok, Maus. Psykisk helse styrkes ikke nødvendigvis av å lese en bok om å styrke psykisk helse. For meg kan det vel så gjerne være å lese en bok om antisemittisme.

Les også: Interiørekspertenes tips til hjemmekontoret

Siste saker

Mest lest nå
Les mer