Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Lesertall for norske motemagasiner er her
Foto: Collage

Nye lesertall for de norske magasinene er her

Nedgangen fortsetter.

I et samfunn som blir stadig mer digitalt, har man lenge spådd den store printdøden.

Flere har kastet inn håndkleet de siste årene her hjemme, deriblant Henne, Stella og Det Nye. Og tidligere denne uken kom nyheten om at nok et printmagasin legges ned.

Til tross for dette, lanserte Vogue Scandinavia nylig sin første printutgave. Motebibelen som skal forene mote fra alle de nordiske landene, har imidlertid valgt å satse sterkt på nett også.

Onsdag offentliggjorde Mediebedriftenes landsforening sin ferskeste rapport over lesertall til blant annet norske motemagasiner og kvinnemagasiner.

I mai da nye lesertall ble lagt frem, hadde Costume en nedgang på 15,2 prosent siden i fjor, mens KK gikk ned 5,6 prosent, Kamille gikk ned 9,4 prosent og Tara 10,2 prosent.

Den nyeste rapporten viser at Costume har hatt en nedgang på 22,2 prosent i lesertall siden i fjor, mens KK går ned 3,3 prosent, Kamille går ned 20,1 prosent.

ELLE og Tara sine tall er ikke med i rapporten.

– En nedgang på 3,3 prosent er såpass lite at jeg egentlig er veldig fornøyd! Særlig når jeg sammenligner KK med de andre i vår kategori, sier Ingeborg Heldal, sjefredaktør i KK til Melk & Honning.

Ingeborg Heldal i KK om lesertall
Ingeborg Heldal i KK. Foto: Astrid Waller

– I tillegg har vi så utrolig stor digital trafikk, som gjør at den totale dekningen vår gir oss en helt unik posisjon blant norske kvinnemagasiner.

Hva tenker du om den generelle tendensen til at færre leser norske printmagasiner? Er det grunn til bekymring, eller viser dette at det er potensiale i det digitale?

– At printen mister lesere er jo ikke noe nytt, så det å bygge digitalt ser jeg på som livsviktig for de merkevarene som ønsker et langt liv. 

– KK som merkevare har vært 150 år på det norske markedet, og vi er det eneste kvinnemagasinet på topp 20 digitalt – og hevder oss dermed mot de større nyhetsmediene. Det synes jeg det er grunn til å være stolt av! 

Sjefredaktør for Costume Kine B. Hartz uttaler seg om Simone Rocha x H&M kolleksjonen
Kine B. Hartz.

– Costumes eksklusive mote- og skjønnhetsunivers tilbyr en kombinasjon av nett, print og events – og det er dette som gjør oss attraktive blant våre lesere og annonsører, sier Kine B. Hartz, sjefredaktør i Costume til Melk.

– Printmarkedet har hatt utfordringer lenge og dette merker vi også, men vi treffer våre lesere og følgere i flere kanaler, og det er særlig det digitale som har stått i fokus siden vi relanserte Costume.no i fjor. At vi har økt omsetningen der og gått opp i antall følgere og lesere på det digitale, er derfor svært gledelig. 

Les også: Hvor mange skjønnhetsmagasiner er det behov for i Norge?

Siste saker

Mest lest nå
Les mer