Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Lesertall for de norske motemagasinene er her
Foto: Faksimile

Lesertall for norske magasiner er her

Ferske lesertall viser at nedgangen fortsetter.

Det er fremdeles en tilbakegang hos de norske motemagasinene.

I mars var opplagstallene klare. Da var tilbakegangen i kategorien kvinne på syv prosent. Costume hadde den største tilbakegangen på 11 prosent, tett etterfulgt av KK og Kamille med henholdsvis 10 og 6 prosent.

Forrige gang lesertallene for norske magasiner kom i september i fjor, viste tallene også da nedgang. Costume hadde da en nedgang på 13,3 prosent, KK en nedgang på 16,7 prosent, og Tara og Kamille med en nedgang på henholdsvis 8,7 og 7,4 prosent.

Tirsdag offentliggjorde Mediebedriftenes landsforening sin ferskeste rapport over lesertall til blant annet norske motemagasiner.

Rapporten viser at Costume har hatt en nedgang på 15,2 prosent i lesertall siden i fjor, mens KK går ned 5,6 prosent, Kamille ned 9,4 prosent og Tara ned 10,2 prosent.

– En tilbakegang på lesertallene på 5,6 prosent lever jeg egentlig veldig godt med. Jeg er også selvsagt veldig fornøyd med at vi faller minst av alle i vårt segment, sier Ingeborg Heldal, redaktør i KK til Melk & Honning.

Ingeborg Heldal i KK om lesertall
Ingeborg Heldal i KK. Foto: Astrid Waller

– At printen fortsetter med en moderat tilbakegang er det vel ikke lenger noen som blir overrasket over i bransjen.

– KK har opparbeidet seg en bunnsolid digital posisjon, og vi jobber også med å bygge opp vårt digitale betalingsunivers. Så summa summarum vil jeg si at KK anno 2021 er akkurat der vi skal være.

– Vår utvikling ligger på nivå med markedet slik vi vurderer det. Det har vært ekstra fokus på våre digitale plattformer og produkter. Vi relanserte blant annet vår nettside i 2020, og i fjor høst lanserte vi mikroinfluencer-konspetet Costume Icon samt gjennomførte Costume Awards med rekordtall, så vi jobber hele tiden med å utvikle COSTUME som et moderne medie på flere plattformer, sier Kine Hartz, sjefredaktør i Costume til Melk.

Hun forteller at Costume relanserte nettsiden sin i fjor, og har derfor hatt stort fokus på å engasjere leserne digitalt.

– Vi har hatt en økning både på antall følgere og lesere i våre digitale kanaler. I tillegg har omsetninger på det digitale økt –  og det er vi selvfølgelig veldig glade for. Dette motiverer oss til å utvikle og jobbe frem enda flere spennende og nye formater digitalt.

Sjefredaktør for Costume Kine B. Hartz uttaler seg om Simone Rocha x H&M kolleksjonen
Kine Hartz.

– Hva tror du nedgangen skyldes?

– Flyplassen er typisk salgssted for magasiner i kvinnekategorien, så der har salget med stor sannsynlighet vært påvirket av korona i 2020. Med tanke på at veldig mange kjøper Costume før en flytur og at mye av salget vårt foregikk på flyplassen – ser vi at korona har hatt en effekt her. På den annen side ser vi at salget i dagligvarebutikkene har gått opp. Så mye av salget vårt har bare flyttet seg.

Med tanke på at målingen ikke viser alle aktører, og da spesielt ELLE som er Costumes nærmeste konkurrent, er ikke tallene spesielt meningsfulle for Costume, mener Hartz.

– Vi opplever også at slike målinger ikke er like viktige i dialog med annonsører lenger siden vi nå tilbyr en pakke på tvers av våre flater. Costumes high end nivå blir absolutt satt pris på, så det er denne kombinasjonen av nett, print og events som er vår styrke – og som gjør Costume unikt. Det er vi stolte av. Vi har nå flere presise kilder på hvordan vårt innhold treffer – og kan gi kundene våre et mer helhetlig bilde både for det digitale, print og andre aktiviteter.

Norske ELLE sine lesertall er ikke med i rapporten.

Sjefredaktør i ELLE, Petra Middelthon, forteller til Melk at de har en svak nedgang på 2 prosent i perioden januar til april 2021.

– Basert på våre tall, salg gjennom Bladcentralen og abonnement, ligger vi helt stabilt sammenlignet med 2020.

Les også: Kjøper vi egentlig magasiner lenger?

Siste saker

Mest lest nå
Les mer