Både Maja Hattvang og Helene Bruland har kommet på banen med nye skjønnhetsmagasiner den siste tiden. Vi tok en prat med dem – og hørte hva en veteran synes om konkurransen.
De siste årene har den allmenne interessen for og kunnskapen rundt både sminke og hudpleie økt. Dette skyldes flere ting, blant annet populariteten når det gjelder skjønnhetsrelatert innhold på Youtube og tilgjengeligheten av nye produkter via netthandel.
Kari – og Ola – Nordmann får nå være med helt inn på baderommene til alskens kjendiser, for å studere hva de smører seg med i fjeset hver morgen og kveld – i filmklipp med millionvis av views på nett. Serum, C-vitamin, retinol, double cleansing og sheet masks er ikke lenger helt gresk for folk, men faktisk velkjent og mulig å få tak i både hos H&M og fancy nisjeparfymerier i Oslo.
Enten man kastet seg på den voldsomme K-beauty-trenden i 2016 eller nykommeren G-beauty – der man nøyer seg med noen få all-round produkter – ser det ikke ut til at forbrukerne er mette på skjønnhetsinnhold enda.
Nå har to stykker sett sitt snitt til å surfe på denne bølgen. I løpet av den siste tiden har nemlig både de nettbaserte skjønnhetsmagasinene Cabinet og Lowrí blitt lansert.
Les også: Salget av skjønnhetsprodukter i Norge har eksplodert under koronakrisen
Tar skjønnhetsstoff på alvor
– Idéen til Cabinet kom etter at Stella, der jeg jobbet som skjønnhetsredaktør, ble lagt ned for to år siden. Vi var tre som delte en visjon i starten, men etterhvert måtte de to andre trekke seg ut på grunn av annen jobb. Så siden er det jeg som har pusla sammen dette på si, med god hjelp av andre som kan de tingene jeg ikke kan selv, forteller Maja Hattvang til Melk.

Det er tidligere AD i D2, Jørgen Brynhildsvold, som har designet siden, mens kunstner Constance Tenvik har tegnet logoen.
– Idéen var å lage et magasin på nett som tar skjønnhetsstoff på alvor, og behandler det med respekt og kritisk blikk, men også lettbeint og underholdende. Jeg synes det er rart at folk tar så mange snarveier på Internett, når papirmagasinene dør må de jo erstattes med noe ordentlig. Jeg vil lage et sted som oppleves solid, der folk som er interessert i hudpleie kan henge ut, kose seg og lære noe.
Hattvang ble utgangspunktet et kjent fjes via bloggen som fokuserte på uteliv og mote, før hun i større grad begynte å skrive om skjønnhet. I 2017 ga hun ut boken Naturlig Nok, en oppskriftsbok for hudpleieprodukter. Ved siden av å drive the Cabinet, er hun i dag redaktør for digital markedsføring i forlaget Cappelen Damm.
Hadde lyst til å fylle et tomrom
29-åringen forteller at hun synes Norge både fortjente et rendyrket skjønnhetsmagasin og at magasintilbudet som helhet hadde litt å gå på.
– Magasin-Norge lider kanskje litt av regramming-syken? Det funker sikkert for mange, men jeg vil gjøre noe annet.
– Det skorter jo ikke på gode nettmagasiner om skjønnhet på verdensbasis, men jeg tror vårt fortrinn som norsk side er at vi tilbyr innhold som er lokalt tilpasset, både med tanke på marked, kultur og klima, svarer Hattvang på spørsmål om hvilke hun ser på som konkurrenter i Norge og utlandet.
Hva tenker du om at Lowrí ble lansert nesten samtidig som dere, med et liknende skjønnhetsfokus? Er det rom for begge?
– Det har nok vært et tomrom en stund som det er naturlig at folk har lyst til å fylle, og nettmagasiner popper opp (og forsvinner igjen) stadig vekk. Jeg tror det er plass til alle som har lyst og evne, det er det som er så bra med internett.
Og hva er ambisjonen for Cabinet på sikt?
– Ambisjonen min er å kunne fortsette å drive Cabinet på en måte som tillater meg å betale folk som er flinkere enn meg for å bidra.
Ønsker å viske ut skillet mellom kjønn i skjønnhetsverdenen
Skjønnhetsmagasinet Lowrí ble lansert i slutten av mars av Helene Bruland, som har jobbet i ELLE Norge i flere år. Etter mye lærdom og erfaring fra årene der, ønsket hun å starte noe eget med fokus på feltet hun likte best.
– Visjonen bak Lowrí var å skape et nettmagasin med fokus på skjønnhet og livsstil, med saker som både treffer menn og kvinner. Vi ønsker å viske ut skillet mellom kjønn i skjønnhetsverdenen. Vi er i 2020 og menn har også en hud de ønsker å ta vare på og sminke hos menn blir mer og mer vanlig, forteller Bruland til Melk.

– Derfor er målet vårt at menn på lik linje som kvinner skal klikke seg inn hos oss og finne saker rettet mot begge kjønn. Vi deler tips, erfaringer, nyheter og historier innen skjønnhet og livsstil, og har en fast intervju-kategori der vi intervjuer våre siste crushes.
Hun følte at det i de godt etablerte, norske magasinene ofte er mote som kommer først, mens skjønnhet havner litt i bakgrunnen. Dette ønsket hun å endre med sitt magasin.
Det visuelle er utformet av Henrik Johnsen i samarbeid med Bruland.
– Jeg hadde en klar tanke om at nettsiden skulle være clean og enkel i rolige farger. Dette ble litt av en prosess, for man kan lage utallige versjoner av en clean, enkel nettside. Men jeg ville gjerne være med på dette, så jeg har brukt mange kvelder og jobbet med siden på egenhånd også.
Litt uflaks med nærmest samtidig lansering
Hun innrømmer at hennes tidligere arbeidsgiver ELLE og motemagasinet Costume selvfølgelig er konkurrenter.
– Men samtidig er det litt umulig å måle seg med de, ettersom de er så godt etablerte og store og i tillegg har noen ulikheter med tanke på at de ikke er rene skjønnhetsmagasiner.
– Så før Cabinet lanserte et par uker etter oss var det ikke så mange konkurrenter som fokuserte kun på skjønnhet.
Hun innrømmer at tanken slo henne at det var litt uflaks at de lanserte nesten samtidig.
– Men samtidig er det sunt med litt konkurranse for arbeidskraften og utviklingen. Lowrí og Cabinet er nok litt ulike også, selv om vi har fokus på skjønnhet begge to. Ut i fra det som er publisert hittil ser det ut som Lowrí har et bredere innhold av ulike saker både innen skjønnhet og livsstil, mens Cabinet fokuserer på produkter og anbefalinger.
– Jeg vil absolutt tro at det er rom for begge to i et marked som har lite nettmagasiner å velge mellom i utgangspunktet.
Hva er ambisjonene dine for Lowrí?
– Å vokse som nettmagasin, men også som merkevare da vi har større planer for Lowrí i årene som kommer. Vi håper selvfølgelig at vi kan bli en godt etablert bedrift med tiden og en arbeidsplass for flere skjønnhetsglade skribenter.
– Velkommen og lykke til, sier sjefredaktøren for Costume
Costume er per i dag Norges største motemagasin. Nylig gjorde de en stor redesign av nettsiden, der skjønnhet er sterkt i fokus.
– Skjønnhet er veldig viktig for Costumes lesere. Både i magasinet og på nett har vi en egen del med flere sider om skjønnhet. Vi gir også ut et årlig Costume Beauty magasin. Nå siste var det bookazinet MIN STIL Beauty, forklarer sjefredaktør Kine B. Hartz til Melk & Honning.
– Vår skjønnhetsredaktør Sonia Uppal dekker bransjen og er til enhver tid oppdatert på nye trender og produkter. Vi er også tilknyttet to skjønnhetsbloggere, Silvany Bricen og Emilie Tømmeberg, som begge er eksperter innen sitt felt med lang fartstid i bransjen.

Hun forteller videre at også helse har blitt en naturlig del av deres skjønnhetsunivers, og at kategorien på dett nå er utvidet også med velvære-stoff. I tillegg til dette har de også hvert år en kåring av årets beste produkter vurdert av en profesjonell jury.
Hun har lagt merke til forbrukernes økte kunnskap og interesse for skjønnhet og helse.
– Vi lever travle liv, og mange ytre faktorer som forurensning og stress påvirker huden vår. Dette gjør at hudpleie er viktig , og derfor et felt vi dekker og følger tett.
– Vi merker at folk er mye mer opptatt av ingredienser og spesielt ønsker seg naturlige produkter. Vi opplever at leseren vår er genuint interessert i det vi tester og anbefaler, derfor er vi opptatt av å gi kompetente, kvalifiserte tips og råd ved å bruke ekspertkilder. Skjønnhetsuniverset vårt er i den samme duggfriske, sunne, skandinaviske ånden Costume er kjent for.
Til Cabinet og Lowri sier hun følgende:
– Velkommen og lykke til.
Les også: Forfall under karantene? Slik forholder fire eksperter seg til skjønnhet under krisen