Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Fra den siste printutgaven av Marie Clarie som utkom sommeren 2021. Foto: Instagram @marieclaire

Nok et printmagasin legger ned

Over og ut for Marie Claire.

De siste årene har Melk & Honning fulgt printmagasinbransjen nøye. I fjor kunne kategorisjef for magasiner hos Narvesen fortelle at pilene pekte nedover; folk kjøper rett og slett færre og færre magasiner.

Og flere og flere blader går dukken, både nasjonalt og internasjonalt.

I 2016 ble kvinnemagasinet HENNE lagt ned og i 2017 var det over for Teen Vogue på print. I 2018 var det slutt for kvinnemagasinet Stella, samtidig som Egmont kuttet ned på kvinnesegmentet og Bonnier la ned i Norge. I 2019 var leken over for Det Nye, mens det i 2020 var blant annet W Magazine som ble kuttet.

Leser- og opplaggstallene for de norske magasinene har stort sett heller ikke vært hyggelig lesning.

Da de sist ble sluppet i våres, hadde norske Costume en nedgang på 15,2 prosent i lesertall siden i fjor, mens KK gikk ned 5,6 prosent, Kamille ned 9,4 prosent og Tara ned 10,2 prosent.

Nå er det amerikanske Marie Claire som takker for seg som månedlig printmagasin. Fra nå av skal det kun eksistere på nett.

Det er det anerkjente motenettstedet Business of Fashion som kan melde om dette.

Det er den amerikanske versjonen av magasinet som det skal dreie seg om. BoF beskriver det som mer sofistiktert enn Cosmpolitan og mindre luksusfokusert enn Harper’s Bazaar.

Frem til mai i år hadde Marie Claire vært eid av Hearst, som også eier blant annet ELLE, Harpere’s og Esquire, og det franske selskapet Marie Claire Album i nesten tretti år. Da ble det kjøpt opp av det britiske selskapet Future, som også eier den britiske versjonen.

Den britiske utgaven av magasinet gikk forøvrig også over til å bli heldigitalt i 2019.

Magasinets siste nummer utkom i juni med Tracee Ellis Ross på forsiden.

Nok et printmagasin legger ned

– Ettersom både merkevaren og medielandskapet er i stadig endring, har vi store planer om å produsere ambisiøse reportasjer, vise frem nydelige portfolioer og skarpe kommentarer på en måte som gir mening for leserne. Det betyr at vi kommer til å fortsette å investere i og utbygge vår tilstedevære på det digitale, samt muligens å publisere printutgaver i forbindelse med spesielle hendelser i løpet av året, sier sjefredaktør Sally Holmes i en uttalelse.

Les også: Nå kommer plus size-magasinene, men løser det mangfoldsproblemet?

Siste saker

Mest lest nå
Les mer