Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Pas Passé satser videre
Foto: Nikol Herec

Norske Pas Passé satser videre

– Vi vil jo bygge opp et vintageunivers.

De siste årene har både redesign, vintage, secondhand og ikke minst utleie av klær virkelig blomstret. Både privatpersoner og motemerker har tatt symaskinen fatt og redesignet klær, og det popper stadig opp nye vintagebutikker i Oslo. Ikke minst ser utleie av klær også ut til å øke – både i konsepter og etterspørsel.

I fjor høst lanserte Anette Ousdal og smykkedesigner Erica Mathiesen redesignmerket Pas Passé.

Deres første kolleksjon, med omsydde blazere og jakker med vintage knapper fra Burberry og Chanel, ble revet bort på to dager.

Kort tid etterpå lanserte de en julebordskolleksjon – midt i korona med lockdown. Da håpet de at folk ville pynte seg til julebordet over Zoom. Den tredje redesign-kolleksjonen – en brudekolleksjon inspirert av Sex and the City, lanserte de i vår.

Nå lanserer de det nye utleiekonseptet Pas Passé Exclusive.

Pas passé satser videre
Foto: Nikol Herec

Pas Passé Exclusive er en utleieservice der gründerene leier ut vintage og secondhand-skatter de har samlet gjennom en lang periode. Vi snakker unike plagg fra motehus som YSL og Balenciaga, i tillegg til plagg fra så tidlig som 1920-tallet. Hallo Downton Abbey!

– Pas Passé Exclusive er en idé vi kom opp med fordi vi har samlet en hel del kule vintage plagg opp gjennom årene, som gjør at vi nå sitter med en ganske stor samling, sier Anette Ousdal og Erica Mathiesen til Melk & Honning.

Pas Passe Ole Martin Halvorsen
Erica Mathiesen og Anette Ousdal står bak Pas Passé. Foto: Ole Martin Halvorsen

– Ingen av oss får brukt disse plaggene så altfor ofte, fordi mange av dem er veldig unike og spesielle. Så da tenkte vi «sharing is caring».

– Disse deilige plaggene må også få lov til å leve litt. Derfor ble ideen om å leie ut disse, som man gjerne bare bruker én eller to ganger uansett, satt ut i livet.

Noen av plaggene vil kun bli leid ut over kortere perioder. I tillegg til designerplagg er det også en del Pas Passé plagg som de ikke klarer å gi slipp på – fordi det ligger mye kjærlighet bak.

Hva fikk dere til å ville leie ut plaggene istedenfor å selge?

– Fordi vi begge er boarderline hoarders. Og fordi det er en fantastisk delingsøkonomi. Og bra for miljøet, selvfølgelig.

Pas Passé håper at det er en etterspørsel for utleie av vintage. De har i hvert fall mål om å bygge opp et marked for det.

– Det er kult å kunne ha på seg veldig spesielle plagg for en kveld og ikke nødvendigvis måtte investere en formue, sier de.

Merket har også en plan om at kunder etter hvert skal kunne leie ut sine egne unike vintageplagg gjennom Pas Passé. De kan også røpe at de har flere «kule planer» med Exclusive Collection fremover, uten å kunne gå mer i detalj.

pas passé satser videre
Foto: Nikol Herec

Pas Passé Exclusive er imidlertid ikke det eneste de satser på. Med mange henvendelser fra rundt om i landet, har de også lenge hatt en drøm og en plan om egen nettbutikk. Og med nytt hovedkontor og showroom i Oslo var tiden nå inne.

– Det å ha en større online tilstedeværelse er en naturlig del av utviklingen vår som liten bedrift.

Mens merket i fjor holdt til i Mathiesens studio på Ruseløkka, har de nå åpnet eget showrom på Grünerløkka.

– Siden vi delte studio med en gjeng eiendomsutviklere, var det på tide med et mer kreativt space. Vi fant et, la meg si det pent, nedslitt lokale på Løkka, som hadde vært lager i 20 år og opprinnelig var en melkebutikk, sier Ousdal.

Pas passé satser videre
Foto: Nikol Herec

Vinduene og den rause takhøyden på tre meter gjorde at de falt for lokalet. Etter å ha malt og innredet med antikviteter og ting de har kjøpt billig eller fått gratis på Finn.no, elsker de nå «sin lille oase».

– Løkka er også helt perfekt for oss – det er et sentralt og livlig område.

Hvor går veien videre?

– Vi vil jo bygge opp et vintageunivers. Vi skal lansere flere og større kolleksjoner, med både ren vintage og vintage redesign, vintage smykker og accessoirer, og en større og mer avansert teknologisk plattform.

– Watch this space.

Les også: Nå åpner det norske merket ny vintagebutikk

Siste saker

Mest lest nå
Les mer