Pas Passe Ole Martin Halvorsen
Erica Mathiesen og Anette Ousdal står bak Pas Passé. Foto: Ole Martin Halvorsen

Pass Passé håper folk vil pynte seg til julebord over Zoom

– Selv om vi kanskje ikke kan bruse med fjærene ute blant folk, så kan vi gjøre det hjemmefra.

Anette Ousdal og Erica Mathiesen lanserte sitt nye motemerke tidligere i høst. Nå satser de på at folk vil pynte seg hjemme.

– Korona er grunnen til at vi kom inn på tanken med Pas Passé. Vi lanserte vår første kolleksjon i september under pandemien, og tenkte bare at vi kjører på og ser hvordan det går. Det er jo ikke noe som skjer hvis man bare legger seg ned og gir opp, sier de to til Melk & Honning.

Samme dag som de lanserte sin debutkolleksjon bestemte de seg for å lansere en party-kolleksjon før jul. For selv om alt av julebord og andre festligheter nå er avlyst, satser de to på at vi vil pynte oss hjemme.

– Man må jo pynte seg til julebord over Zoom! Derfor har vi kalt den nye kolleksjonen The Lonely Party Girl. Dance like nobody can see you BABY! 

Pas Passé sin andre kolleksjon.
Foto: Ida Angvik / Aker Brygge

«Casual kaffe» ble motemerke

Anette og Erica møttes over «en veldig casual kaffe», men fant fort ut at de hadde mye til felles. Det ble starten på det norske motemerket Pas Passé.

– Det føltes som vi hadde kjent hverandre for alltid. Vi har lik estetisk sans og smak, og utfyller hverandre på en god måte. Vi elsker begge vintage og er iherdige samlere, så vi ble fort gira på å gjøre noe sammen der vi kunne kombinere Anette sin sying og sans for redesign og Erica sin sans for smykker, alt som glitrer og vintage items.

Navnet kom da de ønsket «et chic navn» som hadde en betydning. Mens det franske «passé» betyr foreldet, falmet, noe som har sett sine beste dager eller er umoderne, betyr «pas passé» det motsatte, altså «ikke utdatert».

Pas Passé sin andre kolleksjon.
Foto: Ida Angvik / Aker Brygge

Håper folk vi shoppe smartere

Second hand og vintage er i vinden, og mens forbrukerne blir stadig mer bevisst popper satsingen opp som paddehatter både fysisk og på nett.

– Folk blir mer og mer bevisst på miljøet. Vi har et høyt forbruk når det kommer til klær, og vi håper og tror at folk ønsker å shoppe smartere i fremtiden. Vi tror at folk kommer til å kjøpe ting som varer lenger, og at de blir mer bevisst på kvaliteten. Og også at når man kjøper vintage, så bidrar man ikke til overproduksjon, men bruker noe som allerede er produsert.

Trenden med redesign tror de to bare vil fortsette ettersom flere og flere ønsker å jobbe med håndarbeid og å ha det som hobby.

– Å sy er som meditasjon, og man føler mestring av å kunne skape ting på egenhånd. Spesielt under korona nå som de aller fleste av oss sitter hjemme er det fint å legge bort tv og pc for å drive med håndarbeid. 

Foto: Ida Angvik / Aker Brygge

– Man bør pynte seg litt hver dag

For den andre kolleksjonen har de vært på jakt etter plagg «med en ekstra snert»: Fine kjoler i fløyel, silke og bomull, kåper i fuskepels, ull og kasjmir, gensere og cardigans i gode kvaliteter pluss mye, mye mer.

– Vi har til og med kjørt på med boots og hatter. Vi har sydd på tonnevis med perler, perler, perler – man kan tro vi er litt besatt! Vi har sydd på fjær, vintage knapper, masse strass, brosjer, smykker – you name it!

Pas Passé sin andre kolleksjon.
Foto: Ida Angvik / Aker Brygge

Kolleksjonen består av rundt 40 vintage-plagg som de har funnet på skattejakter rundt om i Oslo og omegn.

– Til tross for situasjonen med korona har vi valgt å følge planen med å lage en festkolleksjon, for selv om vi kanskje ikke kan bruse med fjærene ute blant folk, så kan vi gjøre det hjemmefra. Hei, hei sosiale medier!

– Tror dere folk fortsatt har behov for å pynte seg? 

– Så absolutt! Man burde pynte seg litt hver dag. Da føler man seg freshere, og kan ta fatt på dagen og kvelden på en annen måte enn hvis man føler seg ufresh. Da blir ikke motivasjonen til å være en go getter den samme.

Foto: Ida Angvik / Aker Brygge

Pas Passé bruker koronakrisen til sin fordel

Som for de aller fleste andre har koronakrisen også i påvirket Anette og Ericas nye motemerke, men på den positive måten.

– Vi har valgt å la koronakrisen bli en del av reisen vår. Drømmen tar kanskje litt lengre tid og man må satse litt ekstra, men vi lar ikke korona stoppe oss.

– Kan dere leve av dette – enda?

– Vår drøm er å kunne leve av dette. Vi jobber mot å skape et kreativt univers med showroom og butikk i ett hvor vi kan jobbe, samtidig som kunder kommer innom. Vi vil ha en butikk med vintageklær, Miss Mathiesen-smykker, og andre kule konsepter.

De to kan fortelle om «store planer» for neste år. 

– Det blir en sommerkolleksjon, og vi har fått flere forespørsler om å lage herreplagg så det er mulig at det blir en herrekolleksjon også. I den nye kolleksjonen nå har vi redesignet en brudekjole, det var sykt gøy! Kanskje det blir flere i 2021?

Den nye kolleksjonen lanseres på The Pop Shop på Aker Brygge i Oslo fredag, og vil være tilgjengelig også gjennom @pas_passe.

Pas Passé sin andre kolleksjon.
Foto: Ida Angvik / Aker Brygge

Les også: Vil bli Norges største vintage-butikk på nett

Siste saker

Mest lest nå
Les mer