– Har vært i pipelinen lenge.
Vintage og gjenbruk er i vinden som aldri før. De siste årene har stadig flere vintagebutikker slått seg ned i områder som Grünerløkka i Oslo.
Rundt én måned før korona slo til i 2020 kom nyheten om at Livid skulle åpne en ny vintage-avdeling og reparasjonsfabrikk i hovedstaden. Etter å ha blitt koronautsatt, kunne vintagebutikken Past i juni endelig ønske kunder velkommen.
Nå kan Livid røpe at de åpner enda en ny vintagebutikk.
Den nye vintagebutikken vil åpne dørene i Stavanger i mars til neste år.
– Stavanger er en av våre største byer og et helt naturlig sted for oss å etablere oss. Samtidig har Stavanger sentrum som handelsstand holdt nivået oppe i mye større grad enn mange andre byer. Det finnes fortsatt tydelige handelsmønster i sentrum med mange sterke aktører i de forskjellige gatene. Og det er tydelig at folk i Stavanger bruker byen sin aktivt, sier Livid-grunnlegger Jens Olav Dankertsen til Melk & Honning.
– Se bare på den nydelige fargegaten. Hvilken annen by kan skilte med et noe så sjarmerende grep i sentrumskjernen? Vi gleder oss skikkelig til å være en del av byen!
Både hos Past og i gjenbruksavdelingene til flaggskipsbutikkene deres kan man ifølge Dankertsen forvente seg det beste utvalget innen vintage og gjenbruk som man finner i Norge – og kanskje også i Norden i dag.
– Vi går selv gjennom absolutt alle plagg som havner i sortimentet vårt, og ingenting er tilfeldig. Vi har et utrolig godt samarbeid med leverandørene våre, og kjøper i dag store kvantum. Noe som igjen gjør at vi har tilgang til de beste varene og graderingene på markedet. Alt dette presentert i et forum hvor klærne blir fremmet på en respektfull og oversiktlig måte.
– Hos oss skal du kunne finne mye som tilfredsstiller kjøpsbehovet og samtidig kunne bruke våre tjenester innen reparasjon, panting og generelt vedlikehold av klærne dine.
Past som et rendyrket gjenbrukskonsept ble til under Livid allerede i 2015, ifølge Dankertsen.
Det ble skapt for å være «et samlende fora for alle de aspektene de mener er riktige for å redusere ressursbruken vår». Å ekspandere Past-konseptet ytterligere har vært i pipelinen lenge.
– Kvalitet, gjenbruk, reparering og resirkulering er de aller viktigste aspektene å fokusere på hva gjelder forebygging. Og dette mener vi er viktig å tilgjengeliggjøre i flere byer og distrikter ,slik at flere kan oppleve det fine med å velge gjenbruk, samt å ta vare på klær man allerede har gjennom vedlikehold og reparasjon, sier Dankertsen til Melk.
Vintage og gjenbruk i dag finnes stort sett i relativt like forum, som kanskje ikke er like appellerende for alle, ifølge Dankertsen. Dette ønsker de å gjøre noe med.
– Vintage og gjenbruk som allerede er godt gradert er ofte billigere og lagd i renere og bedre kvaliteter enn klær som er nyprodusert idag. Brukt er allerede produsert, noe som reduserer ytterligere ressursbruk. Og siden motebildet er så tydelig sirkulerende, er det en produktgruppe som er enkelt å holde relevant.
– Gjennom våre gjenbruksbutikker og avdelinger setter vi gjenbruk i et miljø hvor klærne får skinne som de fortjener og igjen oppleves appellerende slik de engang gjorde for sine første eiere.
I fjor åpnet Livid sin første rendyrkede Past-butikk i Markveien på Grünerløkka i Oslo. I tillegg lanserte de nettbutikkk med vintage. Responsen på dette har ifølge Dankertsen vært overveldende.
– Både med Past i Markveien og utvalget på nett, har vi klart å nå ut til en langt bredere kundegruppe enn de som allerede var vant med å handle vintage og brukt. Gjenbruk trenger ikke være noe for en lukket krets med entusiaster. Og det er heller ikke nødt til å være vanskelig å finne frem til gode plagg som passer deg.
– Vi får veldig god respons på at vi behandler brukttøy med samme tilnærming til presentasjon og service som man er vant til å se ved nye varer. Når vi er gira på noe, ønsker vi å formidle det og spre det.
Korona er jo dessverre ikke helt over enda. Hva tenker dere om å satse videre fysisk med pandemien fremdeles hengende over oss?
– Vi åpnet PAST Workshop i Markveien under starten av pandemien, samt Livid Bergen nærmest presist et år etterpå. Strategien vår under pandemien har vært å drive så sunt som mulig, og igangsette konsepter som ville akselerere oss ut av krisen.
– Noe av det vi gjorde lå allerede i kortene før pandemien, mens andre tiltak dukket opp underveis som en del av strategien vi valgte for å komme oss ut av i krisen. Dette har vist seg å være en vellykket strategi for vår del, der vi har sett en solid vekst siden den første gjenåpningen.
Livid har i dag tre flaggskipsbutikker i Oslo, Trondheim og Bergen i tillegg til én Past-butikk i hovedstaden og nettbutikk. Hva blir det neste?
– Med nett-slippene våre når vi allerede ut til utover landegrensen, men vi får mange henvendelser fra kunder som ønsker at vi etablerer oss fysisk i deres by. Uten å avsløre noe konkret, kan vi hvert fall si at dersom alle våre planer for 2022 realiseres, blir dette vårt desidert travleste år noensinne!
Les også: Norsk mote er snart milliardindustri