– Jeg er helt sårbar, helt naken, uten redigering og filter, i min fulle sannhet, forteller Ceval Omar til Melk.
De siste årene har norsk-somaliske Ceval Omar gjort stor suksess internasjonalt. I sommer skrev hun historie da hun var den aller første trans-black-curvy modellen til å dukke opp i britiske Vogue.
I Melk & Honnings oversikt over mote-Norges mektigste for 2020, var Omar en av boblerne. Dette fordi hun går i bresjen for å flytte kulturen, og personliggjør tidsånden som en a bransjens nye, viktige stemmer. Hun dukket også opp i H&M Studio sin nye kampanje tidligere denne måneden.
Nå kaster Ceval Omar klærne på forsiden av danske Eurowoman. Samtidig åpner hun opp i et større intervju med magasinet om sin historie som transperson.
Tema for mars-nummeret er Body talk og skal være en hyllest til kroppen.
Les også: Mitt skjønnhetsunivers: Ceval Omar
Ceval Omar: – Ærlig og sårbart
Omar har de siste dagene hintet via sin egen Instagram at noe stort var på vei, som hun ville avsløre torsdag. Nå er det altså blitt klart hva det dreide seg om.
– Dette er veldig stort for meg og for så mange av oss, forteller Ceval til Melk.
– Jeg er helt sårbar, helt naken, uten redigering og filter, i min fulle sannhet. Alle som kjenner seg igjen i meg kommer forhåpentligvis til å føle seg sett og verdsatt.
Ifølge henne var det skummelt å være med på, men likevel verdt det fordi det føltes så viktig. Omar kan også fortelle at hun har bygget en god og trygg relasjon med Eurowoman i forbindelse med både intervju og shoot.
– Jeg kan ikke stå der ute og preache om ting jeg selv synes er viktig med mindre folk også har fullstendig troen på meg og min ærlighet og sårbarhet.
– Dette vil forhåpentligvis føre til fremgang både for meg og andre som er som meg.
Heartbreak: – Ikonisk
I Norge representeres Omar av modellbyrået Heartbreak.
– En ting er å gjøre cover i seg selv, men dette coveret er jo i tillegg ikonisk, forteller Jonas Mangerud til Melk.
– Det gir seg selv at det åpner mange dører.
Han forteller at de har vært kjent med hennes aktivisme og åpenhet hele veien, og støtten den fullt ut.
– Som byrå har vi alltid signert modeller som i utgangspunktet ikke har passet inn i datidens bransjestandarder, men hvor vi etterhvert får gjennomslag – heldigvis.
– Jeg kan snakke for alle våre ansatte når jeg sier at vi blir ekstra motivert av muligheten til å dytte litt på etablerte sannheter. Ceval kom som kjent nylig på H&M-kampanjene, og er nå signert med toppbyråer i alle motemetropolene. Vi ser positivt på fremtiden!
Les også: Toppmodell står frem som transperson