Bilde fra Nicki Studios nyeste kolleksjon

Det norske streetwear-merket er blitt en snakkis

Nicki Studios solgte ut kolleksjonen på minutter.

Tidligere i år samarbeidet Gina Tricot med norske Nicki Studios. Streetwear-merket som ble lansert for under to år siden, er nå blitt en favoritt blant influencere og har rundet hele 70 000 Instagram-følgere.

Melk & Honning tok en prat med gjengen bak det Oslo-baserte merket; søstrene Ardiana Nicki, Alberita Nicki og Nora Nicki og Ylber Mehmeti.

– Vi ønsker å løfte kvinner og norsk mote, forteller de til Melk.

Alle har de vært interessert i mote siden de var små, begynte tidlig å sy om klær de kjøpte og drømte om å én dag ha sitt eget klesmerke.

– Og vi nådde målet gjennom beinhard jobbing og dedication.

Les også: Superstjerne valgte norsk mote

– Gikk raskt fra 10-20 til 150-200 bestillinger

Idéen bak Nicki Studios begynte å ta form for rundt to år siden i leiligheten til Ardiana og Yiber på Grünerløkka i Oslo. Ardiana og Alberita tok rollene som sjefdesignere, Yiber kreativ ledelse og Nora markedsføring.

– I begynnelsen hadde vi ikke noe navn engang, men vi følte at det ville komme naturlig etter hvert. Vi startet bare med å lage masse samples og føle oss frem. Det handlet også om å pushe hverandre, og se hva slags produksjonsmuligheter som fantes for å gjøre designet vårt til virkelighet.

– Men en dag mens vi holdt på så skrek jeg ut: «Jeg har det! Nicki Studios!». Og fra da har det bare vært det.

Da første drop skulle lanseres hadde de lageret hjemme på Grünerløkka.

Les også
Sommerens hotteste trender: Våre favorittplagg

– Vi pakket bestillingene selv og gikk til posten med dem. Vi gikk raskt fra 10-20 til 150-200 bestillinger. Da måtte vi fikse et lager.

– Vi tenker at alt er mulig om man virkelig vil, og vi er selv levende eksempler på det. Vi er tre søstre som kommer fra lille Kristiansand med en stor kjærlighet for mote. I dag prøver vi å hjelpe unge kvinner med deres drømmer og visjoner.

Forsøker å bygge mest mulig hype

Til Melk forteller de at de ønsker å være et klesmerke som «omfavner nuet på en sofistikert måte» ved å speile hva unge, trendbevisste kvinner har på seg i dag.

– Vi fokuserer ikke på historien bak kolleksjonen, men snarere det å bygge mest mulig hype når vi lanserer den. Da linker vi gjerne kolleksjonen opp mot utvalgte ord eller farger, som gir kundene en feeling i forbindelse med lanseringen.

I tillegg til å følge dagens trender, inspireres de både av motehistorie, kunst, arkitektur, årstider, musikk, og viktigst av alt, helt vanlige kvinner på gata i Oslo. De beskriver seg som et skandinavisk, minimalistisk klesmerke, med premium kvalitet.

– Vi vokser nå dag for dag, og vår nyeste kolleksjon ble utsolgt på 30 minutter! Da føler vi at vi gjør noe riktig.

Les også: Sara Sofie fra Mandal kan vinne høythengende pris

Kastet seg på streetwear-bølgen

Gina Tricot-samarbeidet var helt i tråd med Nicki Studios estetikk: En minimalistisk, casual historie med streetwear-vibber.

– Gina Tricot er superseriøse og flinke, noe som gjorde samarbeidet veldig enkelt, forteller Ylber Mehmeti.

Les også
8 serier å se en regnværsdag i sommer

– De tok virkelig til seg våre kjerneverdier, hva vi er og hva vi står for. Sammen lagde vi magi! Det var en suksess og mange plagg ble utsolgt på få minutter. Folk sto til og med i kø utenfor butikkene.

Streetwear-bølgen har vart i mange år, og til og med høymotehusene har nå tatt trenden innover seg eksempelvis Louis Vuittons samarbeid med Supreme.

Nicki Studios innrømmer at de så at det var et markedet for dette og derfor kastet seg på bølgen.

– Ja, dette har jo vært en hype lenge. Vi så et hull i markedet som vi kunne fylle, samtidig som vi gjorde noe vi elsket. Vi digger at den nye generasjonen tør å pushe grenser og uttrykke seg på en måte som vi ikke har sett noen gjøre før.

– Vi føler ikke at vi fikk mulighet til å designe eller uttrykke oss på denne måten da vi var små. Nå gjør vi det.

Overveldet av kjendisstøtte

De tre søstrene er alle selv for influencere å regne, med mellom 100 og 200 000 følgere hver på Instagram. Det har utvilsomt vært med på å gi Nicki Studios en pangstart.

Alberita Nicki forteller at de daglig får forespørsler både fra kjendiser og andre influencere som ønsker å backe merket.

– Vi setter selvfølgelig veldig stor pris på all den feedback vi får, uansett om det kommer fra store kjendiser eller mikroinfluencere.

– Uten å nevne navn, så er det veldig overveldende når kjendiser man selv følger viser interesse for oss.

Les også
Fra krigstid i Iran til skulpturell mote: En samtale med Yuzefis grunnlegger

Korona har rammet store deler av motebransjen hardt. Likevel har mange loungewear- og streetwear-merker gjort det bedre enn noensinne i en tid der vi tilbringer stadig mer tid hjemme.

– Det har faktisk vært et utrolig bra år for oss, selv under disse tøffe tidene så har vi gjort det bra. Designet vårt har vært både relevant og ettertraktet. Vi har hatt en sterk vekst og ser frem til å vokse enda mer i 2021.

De kan avsløre at de neste år kommer til å utvide kolleksjonene ytterligere.

– Vi vil ha større bredde, pushe hverandre til å gjøre ting enda bedre og vi vil forsøke å finne stoffer som gir en enda bedre feel.

– Det vil også komme helt nye plagg, som vi ikke har i dag, som vi gleder oss til å vise frem til kundene våre.

Les også: Norsk motemerke håper folk vil pynte seg til julebord over Zoom