Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Julie Roberts valgte norsk mote fra Oncepiece
Julia Roberts i juleklassikeren Love Actually

Se Julia Roberts i norsk design fra Onepiece

Det norske motemerket får oppsving under korona.

– Vi er et lite brand fra Norge med kontorer i en sidegate til Bogstadveien i Oslo. Så det er veldig kult for oss når internasjonale stilikoner som Julia Robert velger å kle seg i våre produkter. Vi blir alltid happy når folk deler bilder med våre produkter i. Men det skader jo ikke at vedkommende har verdens vakreste smil, sier Johan Svabø, Marketing Manager Nordics i Onepiece til Melk & Honning.

For det at loungewear har fått livets oppsving under koronakrisen, mens folk over hele verden oppfordres til å holde seg mest mulig hjemme, er gode nyheter for det norske motemerket.

Nå er Julia Roberts spottet i en blå jumpsuit i fløyel fra Onepiece (forøvrig en annen stor trend denne høsten).

Bildet av superstjernen i norsk design backstage dukket opp på stylist Elizabeth Stewarts Instagram-konto nylig.

– Det var stylisten til Julia som sa at hun ønsket seg denne. Det kunne vi naturligvis ikke si nei til.

Svabø forteller at de sjeldent betaler for produktplasseringer på så store stjerner. Men at de har mange anerkjente stylister som etterspør produktene deres til sine klienter.

– Vi vet aldri helt hva vi får igjen, og det er stort sett like overraskende for oss som for alle andre når det skjer.

Julia Robert i jumpsuit fra norske Onepiece.

Det er ikke første gang en superstjerne har valgt å ikle seg det norske motemerket. Både Justin Bieber, the Kardashians, Beyoncé, Ariana Grande, Bella og Gigi Hadid med flere har lagt sin elsk på jumpsuitene fra Onepiece.

– Snoop Dogg rocket nylig bandana-jumpsuiten vår i datterens bursdag, og i forrige episode av KUWTK var Kris Jenner igjen å se i vår klassiske Aviator. I det siste har vi også sett at de yngre TikTok-stjernene dukker opp i produktene våre, forteller Svabø.

– Loungewear har vært en oppadgående trend i mange år

Han forteller at 2020 salgsmessig så langt har vært et «meget godt år» med «sterke kolleksjoner gjennom hele året».

–  Ettersom de fleste har tilbragt mer tid hjemme det siste året, passer produktene våre godt inn i det som er blitt den nye hverdagen.

– Mange melder om en oppsving når det kommer til comfy homewear og lounge wear – har dere merket noe til dette?

– Vi legger merke til at både store og små klesmerker globalt satser mer og mer på lounge wear. Denne trenden startet allerede før koronapandemien. Men med lockdown og mer hjemmetid over store deler av verden fikk denne trenden definitivt en ytterligere boost, også for oss.

Svabø mener lounge wear har vært «på en oppadgående trend» i flere år. Han mener pandemien har gitt trenden økt relevans, og gjort flere oppmerksomme på behovet for å ha komfortable klær i garderoben. Han tror ikke behovet for komfort forsvinner med det første.

– Jeg håper inderlig verden kommer ut av denne pandemien raskest mulig. Og jeg er sikker på at lounge wear vil være relevant også i årene som kommer.

Usikre tider

Med utelukkende online tilstedeværelse og ingen fysiske utsalgssteder er det norske motemerket langt mindre sårbare enn for bare noen år siden da de var mer avhengig av salg gjennom fysiske forhandlere og egne konseptbutikker.

Men Svabø innrømmer at det usikre tider, også for dem.

– Vi ser at konsumentene og produsentene endrer adferd raskt, og vi bruker mye tid på å forstå og tilpasse oss markedet vi opererer i hele tiden. Den største utfordringen vi har akkurat nå er å få inn nok varer, ettersom fraktkapasiteten i mange deler av verden er sprengt. Men vi får inn nye produkter hver uke. Det bare tar litt lenger tid og koster litt mer.

Onepiece kuttet fysiske butikker

Konsernregnskapet for Onepiece for 2019 viser en konsolidert omsetning på 65,4 millioner, ned fra 73 i 2018 og 96,3 i 2017. Driftsresultatet endte på 2,4 millioner i 2019 mot 5,5 millioner året før og -10 millioner i 2017.

Det er et resultat av strategiske endringer både på produktnivå og i forretningsmodell, forteller CEO Martin Beer Prydz.

– Før satset vi tungt på store kolleksjoner, egne butikker og distribusjon gjennom forhandlere rundt om i verden. Siden 2017 har vi tatt et steg tilbake og gått all-in på salg gjennom egen nettbutikk. I tillegg har vi reposisjonert merkevaren som en nisjeaktør og verdens ledende jumpsuit-brand.

Det har gitt gode resultater, forteller han.

– Selv om vi har kuttet litt topplinje på veien har omsetningen vår av jumpsuits vært økende igjen over flere år og merkevaren globalt står sterkere enn noen gang. Uten å spekulere for mye i fremtidens tall, føler jeg meg trygg på at vi over de neste årene vil se at denne effekten også reflekteres i både topplinje og bunnlinje.

For 2020 er målet å omsette for 120 millioner gjennom egen nettbutikk.

– Det er et veldig ambisiøst mål, men jeg tror vi skal klare det.

Les også: Satser på mote for norske menn, men vil det fungere?

Siste saker

Mest lest nå
Les mer