Stadig flere sier «nei» til retusjering

Disse magasinene, merkene, fotografene og nettsidene retusjerer verken bort cellulitter, strekkmerker eller akne.

Tidligere var det å uhemmet minimere og alterere folks fjes og lemmer gjennom Photoshop helt innafor, men den tid er forbi.

De siste årene har nemlig bevisstheten rundt det faktum at mesteparten av bildene man ser i media er retusjert blitt større, og aksepten mindre.

I Frankrike ble det i fjor høst lovpålagt å merke retusjerte bilder og reklame med en advarsel. Tidligere i år ble det kjent at Oslo kommune nå forbyr all retusjert reklame.

Også stadig flere aktører i motebransjen sier nå nei til retusjering.

– Å være ekte er vakkert.

Blant dem er Ashley Graham, en av verdens mest kjente og suksessrike curvy modeller. Hun har laget flere kolleksjoner i samarbeid med den amerikanske badetøyprodusenten Swimsuits for All.

Denne gangen velger hun å la alle i teamet som er kløppere på Photoshop få fri.

Den nyeste kampanjen viser nemlig Graham i full utfoldelse på stranda, med synlige cellulitter og det hele, i en shoot som kan minne om paparazzi-bilder av kjendiser på ferie.

– Jeg håper at disse bildene får flere til å føle seg fornøyde med sin egen kropp og leve i nuet, uansett hvem som ser på, sier Graham i en uttalelse.

På Instagram la hun til; «Reminder: å være ekte er vakkert».

«Sommerkroppen»

Den svenske kleskjeden Weekday gjør en litt annen vri med fokus på «sommerkroppen» – som en hvilken som helst kropp om sommeren.

I sin badetøyskampanje har de latt 25 inviterte få ta selvportrett ikledd kleskjedens nyeste badetøyskolleksjon med det som skal være full kreativ frihet til å uttrykke sin individualitet gjennom bildene.

– Vi ønsket å motivere kvinner til å ta kontroll over og/eller reflektere over hvordan kvinnekroppen blir fremstilt i media, sier Nadine Schmidt, markedsføringsleder for den svenske kleskjeden, i en uttalelse.

På bildene, som altså er kleskjedens kampanjebilder, er kvinnelige influencere fra Sverige, Storbritannia, USA, Tyskland og Nederland, med en rekke ulike størrelser og etnisiteter. Blant dem er både store navn som Rihanna-favoritt Slick Woods og mindre kjente, up-and-coming influencere.

Her er eksempler på andre magasiner, merker, nettbutikker – og fotografer – du kan være trygg på at ikke retusjerer bildene:

Seventeen Magazine

Allerede i 2012 bestemte dette ungdomsmagasinet seg for å droppe retusjering. Utgangspunktet var et brev de hadde mottatt fra en 14 år gammel jente som lurte på om de i det minste kunne ha ett bilde i hver utgave som ikke var retusjert. Det fikk redaksjonen til å våkne: «Vi lover herved å aldri endre gutter og jenters kropp eller ansikt», uttalte de da.

Det Nye

I Norge har magasinet «Det Nye» for lengst tatt et standpunkt om å ikke sterkt retusjere noen av bildene de tar, og siden 2015 har de også gjort egne «usminket-utgaver». Den første utgaven med en helt naturlig Jenny Skavlan. «Vi lever i en utrolig polert verden, så polert at vi fort kan glemme hvordan et helt vanlig ansikt ser ut. Bevisst eller ubevisst lar vi oss prege av alt skjønnhetspresset vi utsettes for», sa nåværende redaktør Madeleine Strand til Melk & Honning tidligere i år.

ASOS

Asos har i løpet av de siste fem årene vokst til å bli en av verdens mest kjente og populære nettbutikker, og en stadig gjenganger i influencernes såkalte «hauls». De selger per dags dato over 850 forskjellige merker, og hadde en omsetning i 2016 på nesten 10,5 milliarder kroner. Med andre ord har de en enorm rekkevidde – og også innflytelse. Den tar de på alvor. I fjor valgte nemlig nettbutikken å si nei til retusjering av modeller. Straks etter lanserte de også et «Positive Body Image»-manifesto der de blant annet skriver at de «ikke retusjerer bilder av modellene for å endre deres utseende. Den eneste typen retusjering vi gjør er når det gjelder selve produktene, for å gjøre de mest mulig virkelighetsnære».

Missguided

Det edgy klesmerket Missguided sluttet, i likhet med Asos, med retusjering forrige sommer, men gjorde det uten noen form for uttalelse. Ettersom flere og flere delte bilder fra nettsiden der de applauderte valget, gikk til slutt kreativ leder, Samantha Helligso, ut og forklarte bakgrunnen for valget. «Som merkevare har vi en sterk følelse av sosialt ansvar når det gjelder å støtte unge kvinner og inspirere dem til å bli mer selvsikre. Vårt mål er å få til det ved å vise kundene våre at det er greit å være seg selv, å omfavne de såkalte ‘feilene’ sine, hylle selvstendighet, og å ikke etterstrebe noe som verden ser på som det perfekte. For det perfekte finnes ikke».

Søster Studio

Den norske designerduoen Pernille Nadine og Paavo Rafael startet merket Søster Studio sommeren 2017, med et ønske om å kunne skape klær og kunst som tar avstand fra det hun ser på som motebransjens skjønnhetsideal, regler og sesonger. Arbeidet er fokusert rundt temaet kvinners seksualitet og sensualitet, og utforsker også politiske tema, spørsmål knyttet til kjønn, frihet, makt og kontroll. To av de viktigste bærebjelkene er også holdbarhet og miljø. I tråd mer merkets helhetlige visjon driver de ikke med retusjering av bilder verken i kampanjene eller på sosiale medier.

 

Fotograf Peter Lindbergh

Den legendariske tyske fotografen og filmskaperen har hatt en karriere som går tilbake til 60-tallet. Han har tatt bilder av alle datidens og nåtidens superstjerner og modeller, utgitt suksessrike fotobøker og vært på trykk i så godt som alle de store magasinene og publikasjonene. Bildene hans kjennetegnes av at de gjerne ser ut som stillbilder fra en gammel sort-hvitt film. I et større intervju med The Guardian fra 2016 uttaler Lindbergh at han lar alle magasiner eller kunder han arbeider med signere en kontrakt som sier at de ikke skal retusjere bildene han leverer. «Kosmetikkindustrien har hjernevasket alle sammen. Jeg retusjerer ingenting. «Å, men hun ser trøtt ut!», sier folk. Hva så om hun ser trøtt ut? Hun ser trøtt og vakker ut, sier han i intervjuet.

Hovedbilde: Via Swimsuits for All 

Les også: Kleskjede lanserer prøvedukker med strekkmerker, fregner og vitiligo