Kleskjede lanserer prøvedukker med strekkmerker, fregner og vitiligo

Men får likevel kritikk.

Av: Ingvild Evensen og Ida Elise Eide Einarsdóttir

Det er ingen tvil om at mangfold er et buzz-ord – også i motebransjen. Og selv om det forhåpentlig er så mye mer enn det kaster mange seg på ja, nettopp trenden.

Blant dem er den britiske kleskjeden Missguided som retter seg hovedsaklig mot unge jenter. De lanserer nå prøvedukker med både strekkmerker, fregner og vitiligo, en hudsykdom kjennetegnet ved flekkvis utvikling av melkehvite områder i huden. De nye prøvedukkene er også av ulik etnisitet.

Det skulle man tro falt i god jord hos kundene. Og det gjør det også – delvis. For selv om mange hyller Missguideds nye prøvedukker for å være et friskt pust, setter andre spørsmålstegn ved hvor helhjertet initiativet egentlig er. Til tross for et uttalt ønske om mangfold er nemlig alle prøvedukkene i størrelse xs.

Skjermdump fra Instagram.

Bakgrunnen for initiativet er kampanjen Make Your Mark som kleskjeden innførte i desember i fjor. Formålet med kampanjen er fokus på nettopp kroppspositivisme, og inkluderte da ni modeller, kroppspositivisme-aktivister og bloggere. Samtidig tok kleskjeden avstand fra retusjering av kampanjebilder.

Skjermdump fra Instagram.

Men Missguided har også flere ganger vært gjenstand for kritikk. Tidligere i år ble de blant annet anklaget for å ha kopiert Yeezy Season 6, og i fjor vår ble det ble oppdaget at pels fra katter hadde blitt brukt ulovlig i skoene deres. Senere samme år gikk de igjen på en smell – denne gangen på grunn av et skilt i en av butikkene med påskriften «Send me nudes». Det ble imidlertid tatt ned etter at over 9000 kunder hadde skrevet under på en underskriftkampanje for å få det fjernet.

Les også: M&Hs toppliste: Fargerike strømpebukser

Hovedbilde: Missguided