– Er nok kommet for å bli, mener sneaker-ekspert.
De siste årene har man sett flere eksempler på virtuell mote.
Tilbake i 2018 lanserte norske Carlings det som skulle være verdens første virtuelle kleskolleksjon mens byrået Dapper Labs fulgte opp med en virtuell couture-kjole med en prislapp på 80 000 kroner året etter.
Men hva er egentlig virtuell mote? Jo, det er plagg eller accessoirer som kun eksisterer digitalt. Disse lages av 3D-designere og kan legges som filtre over bilder av deg. Resultatet er faktisk ganske så overbevisende.
Her er noen eksempler fra Carlings virtuelle kleskolleksjon:
Nå har også Gucci kastet seg på bølgen. Det italienske luksusmotehuset har nemlig lansert sin helt egen virtuelle sneaker.
Les også: Hvordan påvirker kunstig intelligens motebransjen?
Ifølge The Guardian koster modellen kalt The Virtual 25 sneaker 17,99 dollar som tilsvarer rundt 150 norske kroner. De er slimgrønne, rosa og blå – med andre ord ganske så Instagram-vennlige. Man skaffer seg disse via Guccis app eller den teknologiske samarbeidspartneren Wanna AR. Her kan man også «prøve på» sneakeren i virtuelle prøverom.
Det er ikke første gang Gucci jobber med digital mote. Tidligere i år slapp de egne Pokemon GO-avatarer med plagg fra Gucci x The North Face.
Men er virtuelle sneakers noe for hvermannsen eller er dette bare en minitrend for de spesielt interesserte?
– Virtuelle sneakers er nok kommet for å bli, mener Helge Reyes, grunnlegger av sneakersbutikken Pharma i Bergen.
– Når mye av samfunnet blir mer og mer digitalisert på mange områder, er nok sko og klær også inkludert i den utviklingen. Men hvor utbredt og omfattende det blir, vil tiden og teknologien vise.
Han påpeker at det foreløpig er en liten greie.
– Men jo flere digitale plattformer som gjør det mulig, jo mer utbredt vil det bli. Man ser tendenser til det i for eksempel gaming-verdenen.
Reyes tror flere merker vil lansere virtuelle sneakers fremover.
– Det vil aldri erstatte følelsen av et fysisk eksemplar. Men det finnes helt sikkert folk der ute som er villige til å betale en viss sum for et virtuelt par med de skoene de ikke fikk tak i på release i butikkene.
Han kan se for seg at sneakerheads kommer til å flexe dette på Instagram etter hvert.
– Ja, en stund frem i tid når dette er blitt mer utbredt så tror jeg vi kommer til å se mer av det. Men det vil aldri bli det samme som ekte vare!
– Tror dette er starten på en revolusjon
De siste ukene har mediene skrevet om den voldsomme oppblomstringen av kryptokunst og NFT (Non-fungible tokens), altså digitale objekter som er helt eksklusive og ikke kopierbare.
Snorre Bryne som er teknologiekspert ved NewsLab As har skrevet en artikkel med tittelen Digitale samlekort og kunstverk går for millioner – dette er det spinnville NFT-markedet for Digital Norway.
«Teknologien det er snakk om er blokkjedene – med de samme mekanismene som gjør at også kryptovaluta kan ha verdi. Enten det er snakk om en «mynt» eller et kunstverk, kan man ved å publisere det på en blokkjede være garantert at det kun finnes én original.
Du kan med andre ord se, dele og kopiere hvilken som helst av kunstverkene eller samlekortene digitalt – men eieren kan være sikkert på han eller hun besitter «originalkopien» – uten rom for forfalskninger, derav verdiene», skriver han i saken.
Til Melk & Honning sier han at han ikke hadde vært særlig overrasket dersom Nike nå lanserte en spesialutgave av en eller annen klassisk modell som en såkalt NFT.
Til tross for at Gucci sine virtuelle sneakers ikke kommer i et begrenset opplag eller er one-of-a-kind, er det allerede mange som har kastet seg på trenden med supereksklusiv digital mote.
Hypebeast skriver om RTFKT Studios som solgte virtuelle sneakers som NFTs og tjente 6 millioner dollar. Enkelte av disse har havnet på resellmarkedet for opp mot 5000 dollar.
Benoit Pagotto, Zaptio, and ClegFX som er grunnleggerne av firmaet uttaler til nettsiden at:
– Vi ønsket å vise folk hva fremtiden bringer og vi klarte det. Vi tror dette er starten på en revolusjon.
Les også: Er gaming blitt fashion?