Nå skal alle ha hjemmelagde motekampanjer via Zoom

Foto: Instagram/@jacquemus

Nå gjør «alle» hjemmelagde motekampanjer på Zoom

Fra Jacquemus til Zara.

Etter to måneder med koronautbrudd, har mange fått testet løsningsorienteringen sin, og ikke minst blitt kreative. Mens hekling og strikking tar av på hjemmefronten, har motebransjen måttet gå nye veier for å få hjulene til å gå rundt.

I april lanserte Jacquemus en kampanje av det historiske slaget. Der fikk Bella Hadid slå seg løs foran kameralinsen – hjemmefra via FaceTime, mens fotograf Pierre-Ange Carlotti tok bilder av henne. Det var ingen stylister eller hår- og makeup-artister involvert, kun Bella hjemme med en iPhone.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nylig slapp Jacquemus en helt ny (og bedårende) motekampanje på Instagram. Denne gangen med sin egen bestemor i hagen sin i Frankrike iført sesongens nyeste design.

Siden Bella-kampanjen har flere merker latt seg inspirere til sine egne motekampanjer.

Les også: Norske Polina Sova skjøt selvportretter for Vogue under lockdown

Foto: Instagram/@jacquemus

Zara roses

Moschino med stjernedesigner Jeremy Scott i spissen har lansert kampanjen #Moschinoathome på Instagram. Her har det italienske merket sendt SS20-kolleksjonen hjem til utvalgte personligheter, og invitert de til å ta bilder med klærne hjemme hos seg selv. Og det var faktisk Scott selv som leverte klærne på døren til enkelte av dem. Her er forfatteren, filmskaperen og sex-podcast-verten Liz Goldwyn i full Moschino-habit foran kameraet.

Nå skal alle ha hjemmelagde motekampanjer via Zoom
Foto: Instagram/@itsjeremyscott

Miu Miu har på sin side brukt modell og skuespiller Du Juan og Love magazine-redaktør Harriet Verney som modeller i sin nyeste kampanje, #MiuMe. Her poserer de for FaceTime-portretter ikledd Miu Miu, enten nytt eller fra arkivet.

Toppmodell Kaia Gerber har siden 2017 vært ansikt utad for Marc Jacobs sin parfyme Daisy. Forrige uke tok hun kampanjebilder for duften hjemme, med brukket arm i gips. Bildene ble tatt i en idyllisk eng med vind i håret hennes, og hyllet av moteskaperen selv.

Foto: Instagram/@miumiu

Også Zara har latt seg inspirere av motekampanjer laget under koronakrisen. Til vanlig flyr fast fashion-giganten modeller rundt om i hele verden til eksotiske steder for shoots. Nå har kleskjeden latt modellene sine ta egne bilder hjemme hos seg selv i lockdown, enten det er poserende på en sofa eller i trappen sin. Og ved å bruke modeller fra tidligere kampanjer, har Zara klart å holde på det stilrene uttrykket sitt, og roses for tiltaket, ifølge Daily Mail.

Nå skal alle ha hjemmelagde motekampanjer via Zoom
Foto: Instagram/@zara

I tillegg til ekte modeller i hjemlige omgivelser, har også Reebok hevet seg på den kreative bølgen. Merket har for sin Chromat x Reebok-kampanje brukt digitale avatarer designet av animatører og kunstnerduoen Pussykrew, for å vise frem sin Reebok Zig Kinetica sneaker fra SS20-visningen, ifølge Elle.

Foto via Elle

Les også: Norsk stjernefotograf med stilig filmsnutt for internasjonalt motemagasin

Artikkelen fortsetter under annonsen