Bilde via Instagram @polinasova

Norske Polina Sova skjøt selvportretter for Vogue under lockdown

– Jeg måtte gjøre noe så fremtiden og karrieren min skulle fortsette å føles lys.

I februar i fjor kunne Melk melde at den norske modellen Polina Sova hadde gjort comeback på den internasjonale catwalken. Dette var under visningen til it-merket Y/Project, under moteuka i Paris.

Sova er opprinnelig fra Estland, men vokste opp i Norge. For mange nordmenn ble hun kjent etter å ha kommet nesten helt til topps i den norske versjonen av Top Model i 2007. Men hun ble først oppdaget på Steen og Strøm da hun var 15 år, av venninnen til Amar Faiz, grunnlegger av modellbyrået Idol Looks.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Siden den gang har hun vært signert i ulike modellbyråer både i Paris, London, Milano, Hamburg og Oslo.

Les også: Dette er Norges nye modellhåp

Modelljobbing rundt om i hele verden

– Jeg flyttet til New York i 2008 for å satse fullt. Mine første jobber i utlandet var en cover shoot for French Revue de Mode, en editorial for V Magazine og en kampanje for Tommy Hilfiger, forteller hun til Melk.

Per i dag har jobben som modell ført henne til 45 ulike land, deriblant 11 som hun har bodd i.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Karrieremessig er det noen spesielle jobber som stikker seg ut. Et moteshow for Mary Katrantzou i antikkens greske tempel bygget i året 400 f.Kr og en kampanje for Printemps skutt inne på Operaen Garnier i Paris før åpningstiden. Å skyte en kampanje for Lois Jeans med sjeldne vintage Ferrarier, for meg som er en stor fan av vintage biler ved Comosjøen var fantastisk.

Hun nevner også det å gå eksklusivt for Givenchy som 18-åring og så igjen 10 år senere, som høydepunkt.

– Og det å skape tette bånd med stylister og designhus som Dion Lee og Helmut Lang, og faktisk bli en del av «familien», gjør at jeg må klype meg i armen.

Selvportretter av Polina Sova for Dion Lee. Bilder via Instagram @polinasova

Skjøt selvportretter for Vogue Tyskland

Til tross for suksessen som modell, valgte hun midt i karrieren likevel å ta en mangeårig pause. Sova ville utvikle sine andre interesser, blant annet ved å studere skuespill og lære seg mer om fotografi. Hun reise også masse.

Agenten hennes Amar Faiz har tidligere kalt henne en «triple threath», fordi hun i dag ikke kun er en modell, men stylist, fotograf og motekonsulent i tillegg.

Nettopp dette kan ha vært en stor fordel da store deler av verden stoppet opp i februar i forbindelse med COVID-19. I lockdown i Berlin, der Sova har bodd de siste årene, kunne hun enkelt style og skyte seg selv hjemme.

– Det er veldig stas å nå ha jobbet videre med fotografi. Jeg skjøt selvportrett i form av en lookbook for fantastiske Tom Wood, en editorial for Vogue Tyskland og en story for det New York-baserte Australske merket Dion Lee.

Bildene til tyske Vogue skjøt hun med selvutløser inne i leiligheten og på taket av bygningen hun bor i.

– Den største utfordringen med det hele var vel at man plutselig måtte gjøre alle jobbene på sett selv! Jeg måtte være fotograf, modell, art director, stylist, makeup-artist, hår stylist, set designer, fotoassistent og stylistassistent.

– Men det var også det som var gøy. Ting tok lengre tid, men det var utrolig givende at jeg fikk det til.

Se dette innlegget på Instagram

(believe it or not) Auto-portrait shot for Vogue Germany, remotely art directed and styled by @ttzimmermann 💛 Interview with us in bio⚡️[shot with wireless shutter release with up to 100m sensor I am hiding behind my dress💥 wearing @driesvannoten]

Et innlegg delt av Polina Sova (@polinasova)

Se dette innlegget på Instagram

Auto-portrait confinement editorial for Vogue Germany remotely art directed and styled by the brilliant @ttzimmermann 💛 Interview with us in bio, words by @hellaschneider ⚡️[shot with my magic wireless shutter release and no-one else on set but me]

Et innlegg delt av Polina Sova (@polinasova)

Tøyet grensene

Selv mener hun lockdown-situasjonen fikk henne til å innse at hun trenger å være produktiv for å være fornøyd.

– De første ukene fikk jeg jo helt angst over at det normale livet stoppet opp og gikk inn i en turbo-produksjon som var ren «coping mechanism». Jeg måtte gjøre noe så fremtiden og karrieren min skulle fortsette å føles lys.

– For meg var det altså ikke et valg å være kreativ i denne perioden, men heller det at jeg var nødt til å være produktiv for ikke å bli helt knekt. Derfor kontaktet jeg alle kreative folk jeg kjente, plukket opp kameraet mitt og satte igang. Jeg har definitivt fått tøyet grensene mine og testet potensiale mitt, avslutter hun.

Polina Sovas bilder for Tom Wood via Instagram @polinasova

Les også: Den norske modellens insider-tips til Berlin