– Jeg synes det rett og slett er urettferdig at noen velger å kopiere et annet design ned til hver minste detalj for og så tjene penger på andres arbeid, kreativitet og tid, sier moteekspert Darja Barannik.
Skrevet av: Camilla Christensen
Det er ikke noe nytt fenomen at billigkjeder blir inspirert av eller kopierer trendplagg rett fra catwalken til store motehus. Plagg som er så inspirert eller kopiert at de nærmest kunne vært snytt ut av nesen på en designervare, har lenge vært en stor grunn til at flere kleskjeder kan smile hele veien til banken.
Inspirert av luksusmotehus
Spanske Zara lanserer i disse dager en ny kolleksjon som skal være basert på trender som bare kommer ut én gang i året og som finnes i et begrenset antall. Kolleksjonen skal bestå av elementære nøkkelplagg av god kvalitet og være inspirert av det franske motehuset Dior.
Også norske kjeder tyr til inspirasjon fra store designere når de lanserer nye plagg. Klesgiganten BikBok har gjennom de siste månedene vært aktuell med en t-skjorte hvor det står Oslo på brystet og mønsteret rundt er nærmest identisk med den populære logo t-skjorten fra italienske Gucci.
T-skjorten fra den norske kjeden har blitt lansert i to ulike varianter og farger, hvor begge er tydelig inspirert av plagget fra Gucci. Noen av de få forskjellene på t-skjortene er teksten med «Gucci» eller «Oslo», og det faktum at prisen på BikBoks t-skjorte er 199 kroner, mens den originale fra Gucci har en prislapp i overkant av 3500 kroner.
Tar du en titt på nettsiden til den norske klesgiganten kan du også finne flere plagg som er mistenkelig lik andre merker. På kategorien Coming soon, kan du se en joggebukse og hettegenser med flammer nederst på ermene og beina. For motekjenneren er det fort gjort å trekke paralleller mellom BikBoks joggedress og en fra det London-baserte merket Hardware LDN. Blant annet supermodell Bella Hadid er stor fan av merket og har tidligere blitt sett i joggedressen med flammer.
BikBok har ikke svart på henvendelsene fra Melk & Honning.
Ødelegger for bransjen
Moteekspert og –blogger Darja Barannik, forteller til Melk og Honning at hun er sterkt imot kopiering av designerplagg.
– Det vil alltid være en gråsone når det kommer til design og hvem som fant det opp først. Det er sjeldent vi ser noe som er totalt nytt og innovativt: Designere lar seg selvsagt inspirerer av både tidsepoker og ikoniske plagg, men rene kopier er jeg sterkt imot, sier Barannik og fortsetter:
– De som velger å kopiere etablerte designere, for ikke å snakke om unge, nye designere, ødelegger for både bransjen og de representative designerne. Jeg synes det rett og slett er urettferdig at noen velger å kopiere et annet design ned til hver minste detalj for og så tjene penger på andres arbeid, kreativitet og tid. Det er juks å stjele andres design og en snarvei for de som velger å gå den veien.
Barannik legger til at kopiering i motebransjen har vært et problem i mange år, og det er flere tilfeller hvor design ligger i gråsonen.
– En ting er å la seg inspirerer av et design, men å regelrett kopierer noe er ikke OK.
Les også: Kleskjede snylter på SKAM
Tilfredsstillende shopping
Det er dyrt og nesten utenkelig for de fleste å kunne kle seg i designerplagg fra topp til tå, så å finne et lignende plagg du har sett hos en designer til en brøkdel av prisen hos en kleskjede, er gull for mange.
Barannik forteller at hun tror det mange som finner det tilfredsstillende å kunne kjøpe klær, sko og tilbehør fra de rimeligere kjedebutikkene – som ligner det vi ser i kolleksjonene til de store motehusene.
– Jeg har jo selv kjøpt ting som kan minne om en blazer fra Balenciaga eller bukser fra Ellery hos eksempelvis Zara. Men her er det et tydelig skille på at et design ligner fremfor at noe er en ren kopi, sier hun og fortsetter:
– For motehusene vil dette alltid være et problem da kjedebutikkene alltid vil kopiere. Nettopp derfor begynner flere og flere av de eksklusive motehusene med konseptet «see-now, buy-now», hvor det er mulig å kjøpe plaggene fra en kolleksjon rett etter de er vist på catwalken.
Strikke-kopi
Det danske merket Ganni har gjennom flere år gitt oss trendplagg etter trendplagg. Kronprinsesse Mette-Marit ble nylig sett i en silkekjole signert merket, mens it-jenter verden over har forelsket seg i en strikkegenser som kommer i flere friske farger.
Sistnevnte plagg har en prislapp på 4199 kroner, noe mange ikke er villig til å betale for en strikkegenser.
Derfor ser vi nå at mange norske kvinner selv tar til strikkepinnene og lager sin egen Ganni-genser. Genseren har blitt kopiert så nøye at det blir solgt egne oppskrifter på den.
– Ganni har her gjort markedsføringen og merkevarebyggingen for de som har kopiert deres design. Det er deres fortjeneste at kopien av genseren selger så godt. Argumentasjonene om at strikketeknikken ikke er ny eller innovativ er etter min mening irrelevant. Oppskriftene som blir servert på sølvfat er nærmest rene kopier av Ganni-genseren. Hadde oppskriftene vært inspirert av fargene, snittet eller strikketeknikken hadde det vært en ting, men når alle de sistnevnte tingene er like blir det bare helt feil etter min mening.
Øke bevisstheten
Barannik mener at jenter som handler fra kleskjeder for Zara og BikBok vet at det de kjøper kan være kopiert eller veldig inspirert fra andre designere og motehus. Hun legger til at hun tror ofte vi kan se klær eller tilbehør på andre personer som vi blir inspirert av og som gjør at vi vil kle oss i noe lignende.
– For folk flest, meg inkludert, er det ikke realistisk å kunne kle seg i designerplagg fra topp til tå. Da er det selvsagt flott å kunne kjøpe noe som ligner til en rimeligere penge. Men jeg tror det er viktig at vi alle blir mer bevisste på kjøpene vi gjør og hvorvidt et design er ren kopi eller basert på en generell trend.
Kan saksøkes
Redaktør for nettmagasinet Vixen.no, Ida Elise Eide Einarsdottir, forteller at en fast fashion-kjede som eksempel Zara, produserer over 20 kolleksjoner i året, som regel rett fra catwalken til motehuset og i rekordfart.
– Dette er et kjempeproblem i motebransjen, og er helt klart sterkt problematisk for både designerne og motehusene, sier Einarsdottir.
Selv om dette er noe vi har sett i motebransjen i mange år, kan det av og til bli for mye for motehusene og designerne som blir kopiert.
Den siste tiden har vi sett at Gucci har saksøkt kleskjeden Forever21, for bruk av striper og farger på sine plagg, som er mistenkelig lik hva motehuset selv har brukt. Gucci saksøkte kleskjeden på grunn av at plaggene ble så like at kunden risikerer å ta feil av hvor plagget kommer fra, skriver nettstedet Business of Fashion.
Einarsdottir forteller også om merker som får nok av kjeder som kopierer plaggene deres.
– Zara har flere ganger blitt saksøkt av designere for det de mener er direkte kopier av deres design, nå sist av det danske merket Rains, sier hun og fortsetter:
– Jeg tror det er viktig at designerne og merker tar opp kampen, selv om det helt sikkert ikke er bare bare å kjempe mot det som er noen av verdens største klesgiganter. Her mener jeg motepressen også har et ansvar, både når det kommer til å avdekke tvilsomme forhold, men også til å unngå å skrive saker som catwalk-kopi ditt og stjel stilen fra catwalken på budsjett datt.
Bør sikre designet
Advokat ved Codex, Espen Juul Haugan, forteller til Melk & Honning at designere bør sikre arbeidet sitt.
– Vi anbefaler aktører i størst mulig grad å varemerke- og/eller designbeskytte sine verk for å sikre best mulig beskyttelse i de land man tenker kommersiell virksomhet i, sier Juul Haugan og forteller videre:
– Vi har internasjonale registreringsordninger som gjør at slik rettighetsbeskyttelse kan gjøres effektivt. Vi ser at en stor del av disse krenkelsene skjer ved produksjon i Asia, så ikke glem å vurdere en slik rettighetssikring også for sentrale asiatiske land og særlig i Kina.
Han påpeker at en slik registering vil gjør det lettere for designere å dokumentere og håndheve sine rettigheter dersom en skulle oppleve å få designet sitt kopiert eller etterlignet.
– Dette gjør også at store handelskanaler som eksempelvis Ebay, Alibaba og Tmall vil kunne fjerne kopiprodukter som selges, uten at man må gå gjennom domstolene, forteller Juul Haugan.
Han viser også til ulike regelsett for kopiering eller etterligninger av produkter.
– I Norge har vi markedsføringsloven §30 som vil kunne ramme etterlikninger som anses som en urimelig utnyttelse av andres innsats eller resultater og medfører fare for forveksling. I tillegg kan den såkalte generalklausulen i markedsføringslovens §25 komme til anvendelse, som rammer næringsdrivendes handlinger i strid med god forretningsskikk.
– Åndsverksloven, varemerkeloven og designloven kan også komme til anvendelse dersom de respektive vilkår er oppfylt, avslutter Juul Haugan.
Hovedbilde: Bik Bok og Gucci
Les også: Dove blir anklaget for rasisme