Kleskjede snylter på SKAM

Skam har ikke bare tatt Norge med storm. Heller ikke utlandet får nok av serien.

Skam-universet har ført til at flere norske ord og sitater har blitt kjent utenfor landets grenser. Den svenske kleskjeden Gina Tricot har latt seg tydelig inspirere av Skam i deres nyeste kolleksjon med flere uttrykk som har blitt kjent gjennom serien. 

Dette kan være i strid med både norsk og svensk markedsføringslov og god forretningsskikk, mener NRK-advokat Kari Anne Lang-Ree.

–  Vi ser på det som en mulig snylting av det NRK har skapt gjennom Skam, sier Lang-Ree til Melk & Honning.

Uttrykkene som er å se i kolleksjonen hittil er «hooke», «livet er nå», «kosegruppa» og «Isak + Even». Det er både t-skjorter og hettegensere som har fått trykk av ord og sitater som er kjent fra Skam.

Fire plagg som har uttrykk fra Skam
Foto via Gina Tricot

Lang-Ree forklarer at det er viktig for NRK å distansere seg fra kommersielle krefter som ønsker å tjene penger på Skam, i og med at NRK er uavhengig og ikke reklamefinansiert.

Fokuset til Skam skal være på innholdet, det skal ikke være en markedsplass, poengterer Lang-Ree.

Hun forteller at det er mange store konsern som har tatt kontakt med NRK angående samarbeid, og at de har lagt merke til flere som snylter på Skam-universet.

 Vi har lagt merke til flere enkeltstående plagg som vi ikke bryr oss om. Men når det gjelder større kolleksjoner og antall plagg må vi reagere. Når det gjelder Gina Tricot forsøker vi i første omgang å få en oversikt over hvor mange plagg det gjelder, sier advokaten.

Melk & Honning har vært i kontakt med Gina Tricot, men kleskjeden vil ikke kommentere saken ytterligere, og henviser til det de har uttalt til NRK

– Vi har latt oss inspirere av «Skam», sa Gina Tricot-sjef, Per-Johan Swartling, til NRK.

Ifølge NRK mener han at sitatene det siktes til er veldig generelle, ordspråk og uttrykk som ikke har noe spesielt å gjøre med en bestemt TV-serie.

– Det var en feiltakelse av meg å ikke ta kontakt med NRK. Men vi mener dette er innenfor rammene for hvordan man kan oppføre seg, uttalte Swartling.

 

Les også: Victoria´s Secret får kritikk for «what is sexy»-kåring