Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Mangfold i nyversjoner av Sex & Singelliv og Gossip Girl: Rosavasking eller genuin inkludering?
Fra en shoot med den nye Gossip Girl-gjengen i Dazed. Foto: Dazed

Vil nye Gossip Girl og Sex & Singelliv bidra til en normalisering av mangfold i hovedrollene?

– Denne typen engasjement starter som oftest med og gjennomføres av ildsjeler som brenner for mangfold, mener leder for Oslo Pride.

Den siste tiden har det tilsynelatende gått sport i det å lage nye versjoner av populære tv-serier eller filmer. Det startet med tenåringsheksa Sabrina i 2018, men nå er en hel haug andre på vei. Sex & Singelliv, Lovlig Blond, Gossip Girl og Clueless er noen av de som har premiere de neste årene.

Mye har skjedd siden disse først kom ut. Man har sett en feministbevegelse som i stor grad har foregått på sosiale medier, #metoo-oppgjøret med sexisme, Black Lives Matter-demonstrasjoner og et mye større fokus på mangfold og inkludering i underholdningsbransjen.

Man kommer ikke lenger like lett unna med å ha et helt hvitt, heteronormativt cast i en serie, booket inn til en festival eller spaserende nedover catwalken.

Nylig fikk Friends reunion-episode tyn for å ikke ha inkludert en eneste svart person blant gjestene.

Skal man sikre seg mot det å få smekk på lanken for manglende mangfold og i verste fall bli cancelled, bør man trå varsomt.

Nettopp dette har serieskaperne bak den nye versjonen av Gossip Girl og Sex & Singelliv forsøkt å gjøre.

I de originale seriene var skuespillerne i hovedsak hvite og heterofile.

Nå er det kjent at en av hovedkarakterene i nye Sex & Singelliv vil identifisere seg som ikke-binær. i-D kunne melde at Sara Ramirez, kjent fra Grey’s Anatomy, har fått rollen og figurere i hver eneste episode.

Samtidig har serieskaperen bak Gossip Girl Joshua Safran gått ut og sagt til magasinet Them at den kommer til å være «Ekstremt skeiv».

Blant hovedkarakterene er det en transperson, en skeiv og en homofil person. De har også asiatisk, latin amerikansk og afrikansk bakgrunn.

Foto: Gossip Girl

Vi lever i en tid der man ser store selskap heise regnbueflagget under Pride-måneden, for så å ikke nevne LHBT-bevegelsen med et ord resten av året. Kan man regne med at serieskaperne «rosavasker» for å tiltrekke seg generasjon Z-seere eller stikker det dypere enn som så?

Vil disse store seriene bidra til en videre normalisering av det å ha LHBT-identifiserte i hovedrollene?

Man har sett hvordan serier som for eksempel populære The Bold Type har blitt hyllet i mediene for valget om å la hovedkarakteren Kat Edison utforske sin seksualitet. Hun ender med å forelske seg i en lesbisk og muslimsk kvinne. Samtidig unngår de å falle i fella med å la karakterene ha et androgynt eller maskulint uttrykk, slik lesbiske personer historisk sett ofte er vist frem på skjermen.

Styreleder for Oslo Pride: – Underrepresentert i media og på skjermen

– Jeg tror det er veldig viktig at samfunnet speiler menneskene som lever i det. Derfor har det også stor verdi at alle slags mennesker representeres i det vi ser på av serier, film og tv, forteller Fredrik Dreyer, styreleder for Oslo Pride, til Melk & Honning.

– Ikke minst er ofte skeive og særlig transpersoner underrepresentert både i media og på skjermen og da har det ekstra verdi at kjente aktører gir skeive større plass. 

Han mener det er vanskelig å skulle si nøyaktig hva som er grunnen til at serieskaperne tar disse valgene.

– Min erfaring er likevel at denne typen engasjement som oftest starter med og gjennomføres av ildsjeler som brenner for mangfold. De ønsker å vise mangfoldet frem.

Mangfold i nyversjoner av Sex & Singelliv og Gossip Girl: Rosavasking eller genuin inkludering?
Foto: Marie Mayer for Oslo Pride

– Jeg tror det oftere er genuint fremfor et billig triks, som i så fall ville vært rosavasking. Men det er jo aldri godt å si helt sikkert.

Han mener likevel at det er viktig å heie på mangfold på tv og i film.

– Vi vet at skeive generelt har dårligere psykisk helse enn resten av befolkningen, og særlig gjelder dette for transpersoner. Mange kan oppleve det som vanskelig å være annerledes enn majoritetsbefolkningen.

– Det å kunne se rollemodeller eller bare karakterer som i større grad speiler en selv, kan bidra til at man opplever det å være skeiv som mer akseptert og kanskje litt lettere.

Dreyer mener det har utrolig stor verdi for unge i dag å se denne typen innhold både på tv, kino og via strømmetjenester.

– Det gjelder både for skeive, men også for å endre majoritetens holdninger til skeive.

Les også: Dette er den første ikke-hvite transpersonen i Sports Illustrated noensinne

– I senere tid har skeive ofte blitt brukt som humor

Inge Alexander Gjestvang er leder for Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold, FRI.

– Det var en tid da mangfold aldri var å se i populærkulturen. En lang stund hadde amerikansk filmsensur, kjent som «Hayes code», faktisk regler som sterkt påvirket hvordan skeive ble fremstilt på film.

Dette baserte seg det rådende synet om at for eksempel homofili var en psykisk sykdom og ulovlig, noe som etter hvert endret seg under homobevegelsen på andre halvdel av 1900-tallet.

– I senere tid har skeive ofte blitt brukt som humor. Det mest slående eksempelet er nok hvordan vitsene om transkvinnen i Friends virkelig er utdaterte nå.

I den originale versjonen av Sex & Singelliv var det enkelte homofile karakterer, men disse ble i stor grad brukt som et humoristisk element.

Han påpeker at populærkulturen er et speil av samfunnet og sees av alle.

– Å ikke se seg selv og sitt eget liv i de dominerende kulturuttrykkene er fremmedgjørende. Og det påvirker andre. Når mangfoldet er inkludert, enten det gjelder kjønnsmangfold, funksjonsvarierte eller etniske minoriteter gjør det noe med hvordan de sees.

– Det normaliserer minoriteters eksistens, avslutter han.

Les også: Den norsk-somaliske transmodellen Ceval kaster klærne for motemagasin

Siste saker

Mest lest nå
Les mer