Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Gucci lanserer sin egen virtuelle sneakers
Foto: Promenaden Fashion District

Luksusbutikkene i Oslo må permittere ansatte fordi turistene lar vente på seg

En tredjedel av de ansatte er permittert, og det kan bli snakk om oppsigelser.

Korona rammer motebransjen hardt. Ettersom folk må holde seg hjemme har fysiske butikker verden over virkelig fått merke effekten av pandemien.

I desember kunne Melk & Honning fortelle om tøffe tider for sentrumsnæringen i Oslo. Blant de vi snakket med kunne noen melde at koronaen hadde gjort en allerede utfordrende situasjon enda verre.

Nå må også luksusbutikkene i Oslo sentrum permittere ansatte.

Disse måtte som de fleste andre holde stengt i en periode i våres, men har siden holdt åpent med strenge smittevernstiltak.

Det er i hovedsak det at turistene uteblir som har gjort ting vanskelig for butikker som Saint Laurent, Balenciaga, Gucci, Burberry og Bottega Veneta, skriver E24. Luksusbutikkene, flere av disse eid av den danske luksusgruppen Group88, ligger på rekke og rad rundt Nedre Slottsgate.

Les også: Luksusmerker kan tape til sammen over 20 milliarder dollar på grunn av korona

Administrerende direktør for selskapet Thomas Møller forteller til nettavisen at de har sett seg nødt til å benytte seg av permiteringsordninger. Det er nå snakk om at en tredjedel av butikkenes ansatte i Norge er permittert. Dersom omsetningen blir satt mer under press, kan det være nødvendig at dette vil skje med enda flere.

Han forklarer at de vil gjøre alt de kan for å unngå oppsigelser.

– Men det kan dessverre bli aktuelt hvis perioden med pandemi blir lang og ytterligere utfordrende, sier han til E24.

Nordmenn shopper mer luksus

Turister står ifølge nettavisen for 24 prosent av omsetningen til luksusbutikkene.

Det er likevel ikke bare sorg og elendighet, for Møller kan fortelle at de har sett en økning i salget til norske forbrukere under pandemien.

– Det har gjort opp for en del av det vi manglet fra utenlandske turister.

Han tror på en videre vekst innen luksussegmentet.

– Vi har gjennom hele Covid-19 krisen sett at de norske kundene har ønsket å shoppe og kle seg selv, så vi er bestemt positive på fremtiden, og ser fortsatt på investeringsmuligheter i Oslo på ytterligere forretninger og merker, avslutter han.

Les også: Nå stenger nordmenns shoppingfavoritt

Siste saker

Mest lest nå
Les mer