Gucci og en rekke andre luksusmerker kan tape stort på koronna

Gucci-butikken i London. Foto: Dave Rushen/SOPA Images/LightRocket via Getty Images

Luksusmerker kan tape til sammen over 20 milliarder dollar på grunn av korona

Pandemien svir på pungen for disse motemerkene.

Det er ingen tvil om at koronakrisen har rammet motebransjen hardt. Både små og store eventer og arrangementer er avlyst og utsatt, produksjonen stoppet opp under lockdown og både designere, merker og motehus satt igjen med stappfulle lagre.

I fast fashion-sektoren er det spådd å bli verst for klesgiganter som H&M og Zara-eier Inditex. Men heller ikke verdens fremste luksusmerker slipper unna.

Verdens 50 mest verdifulle luksusmerker forventes nemlig å tape over 20 milliarder dollar totalt som et resultat av pandemien.

Gucci avlyser sin planlagte Cruise-visning
Gucci Ready to Wear Fall/Winter 2020-2021 i Milano i februar. Foto: Victor VIRGILE/Gamma-Rapho via Getty Images

Det viser en ny rapport fra Brand Finance.

Ifølge WWD har det London-baserte selskapet vurdert påvirkningen COVID-19 har basert på effektene på selskapenes verdi sammenlignet med det den var 1. januar i år.

Rapporten viser at det er mote- og bilmerker som vil rammes hardest, mens kosmetikkselskaper kommer noe bedre ut av den globale krisen.

Det er Porsche som topper listen over verdens mest verdifulle luksusmerket med en verdi på 33,9 milliarder dollar.

På en andreplass er Gucci verdt 17,63 milliarder dollar, etterfulgt av Louis Vuitton som det raskest voksende merket på topp 10.

Cartier, Chanel og Hermès holder henholdsvis fjerde-, femte- og sjetteplass på listen over verdens mest verdifulle luksusmerker.

Modeller arm i arm hos Chanel
Hyun Ji Shin, Gigi Hadid og Mona Tougaard arm i arm på catwalken for Chanel i Paris. Foto: Peter White/Getty Images

Også Givenchy gjorde det spesielt godt som det raskest voksende merket i oversikten. Det samme med Tom Ford og Esteé Lauder.

Valentinos verdi går ned 39,1 prosent. Ned går også Bentley, Maserati og Aston Martin, henholdsvis 24, 43,7 og 49,5 prosent. Dolce & Gabbana og Salvatore Ferragamo går også ned, henholdsvis 20,8 og 13,2 prosent.

Rapporten evaluerer også merkenes styrker og deres innflytelse på kundene basert på kriterier som markedsføringsinvesteringer, gjenkjennelse, lojalitet, personaltilfredshet og omdømme. Her topper Ferrari lista, etterfulgt av Rolex, Gucci og Louis Vuitton.

Les også: Saksøker verdens største luksusgruppe