Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Lesertallene for kvinnemagasinene er klare: Her er vinnerne og taperne

Kvinnemagasinene taper lesere, men satser på nett.

Printdøden har lenge vært forespeilet. De siste årene har man sett en klar nedgang i lesertall over hele beitet. Dette førte blant annet til at den svenske magasingiganten Bonnier valgte å avslutte sin virksomhet i Norge i fjor høst.

Tirsdag morgen kunne Mediebedriftenes landsforening (MBL) offentliggjøre leser- og opplagstallene for magasinene og avisene for 2018/2019.

Ifølge undersøkelsen leser 24 prosent av den norske befolkningen fremdeles minst ett blad om dagen. Tallet er lavest for de mellom 18 og 29 år, der kun 13 prosent leser magasiner såpass jevnlig.

Ingen av kvinnemagasinene har hatt en vekst hva gjelder antall lesere på print siden 2017/2018-sesongen. ELLE og Costume har en lavest nedgang på 4 prosent, mens mens KK, Tara og Det Nye gikk ned henholdsvis 17, 10 og 15 prosent.

Les også: Lesertallene fra fjoråret her

Fremdeles Norges største kvinnemagasin

KK hadde i fjor en oppgang på utrolige 18,8 prosent. I år har det 145 år gamle magasinet hatt tilnærmet like tall – bare i negativ retning.

KKs sjefredaktør Ingeborg Heldal

– Jeg er mest opptatt av de digitale tallene i dag. De viser at KK.no nærmer seg en daglig dekning på 200 000 personer. Og så er vi det 14. største nettstedet i Norge på mobil. Det er helt ellevilt, sier sjefredaktør for KK Ingeborg Heldal til Melk & Honning.

– Så vi heiser egentlig flagget til topps, vi, selv om vi går tilbake noe i lesertallene på print, befester vi mer enn noensinne vår posisjon som Norges største kvinnemagasinet, fortsetter hun.

Tøft marked

Costume har gjennom flere år vært Norges største moteblad. Til tross for en nedgang fra fjoråret på 4 prosent beholder de denne posisjonen – både på lesertall og opplagstall. Costume har per 2019 et opplag på 23 000 i måneden.

Les også
Norsk merke utsolgt på to timer: - Kvalitet fremfor kvantitet

– Det er først og fremst svært gledelig å se det, forteller sjefredaktør Kine B. Hartz til Melk & Honning.

– Vi er også størst på nett og markerer oss på alle flater som Norges viktigste magasin for mote. Det gjenspeiles i lojaliteten vi opplever hos våre annonsører.

Kine B. Hartz i Costume
Kine B. Hartz

Hun forklarer at de er i et tøft marked og at de har vært gjennom en periode med omstilling.

– Men nå er fokuset på det å arbeide målrettet og langsiktig med å skape relevante vinklinger på mote og stil, som vi mener har stor betydning for mange, fortsetter Hartz, og mener de ønsker å både inspirere i det daglige og gjøre en forskjell for leserne og samfunnet.

– Derfor er vi stolte av den positive oppmerksomheten rundt septembercoveret med det norske stilikonet Rawdah Mohamed, og det store engasjementet for hjertesaken til Costume rundt likestilling, som frontes på cover denne måneden av superstjernen Kygo og influencer-kjæresten hans, Maren Platou, fortsetter hun.

I tiden fremover skal de trappe opp innsatsen både på det redaksjonelle og det kommersielle.

– Og vi gleder oss til snart kunne dele alle våre planer for årets viktigste motebegivenhet i 2020: COSTUME AWARDS.

– Vi brenner for å utvikle Costume som et brand som balanserer verdien av print og nett, og er opptatt av denne samlede opplevelsen av brandet i vår relasjon til lesere, brukere og kunder, avslutter Hartz.

Digital satsning

Av kvinnemagasinene er det ELLE som har minst nedgang, med 4,5 prosent. Det til stor forskjell fra i fjor høst da den norske utgaven av det internasjonale magasinet hadde en nedgang på 12,1 prosent.

Les også
Motens TikTok-tabber: Trendene vi angrer på fra 2024

Etter at Petra Middelthon i vinter tok over som sjefsredaktør, har magasinet satset ytterligere på det digitale, samt influencere. I våres manglet opplagstallene til ELLE fra oversikten til Mediebedriftenes Landsforening. Lesertallene viste imidlertid 109 000 for 2018.

Den gang uttalte Middelthon til Melk at «etter forlagsbyttet fra Egmont til UI Publishing har vi endret strategi og har med det nådd ut til flere enn vi gjør nå. Hos ELLE er strategien «digital first» nå, så dette kom ikke som noen overraskelse. Men magasinet er fortsatt et veldig viktig produkt for Elle».

Det har foreløpig ikke lyktes Melk & Honning å få en kommentar fra ELLE.

Les også: Her er motemagasinenes september-utgaver

Siste saker

Mest lest nå
Les mer