Det pressede kvinnesegmentet taper i vekst, men det er ikke bare dårlige nyheter.
Nye tall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) for norske aviser, ukeblader og magasiner ble lagt frem tirsdag. For magasinene er det kun lesetallene som slippes.
Da tallene kom i mars i år var det interiørbladene som kunne juble som opplagsvinnere, mens mat- og foreldreblader kunne skilte med flest lesere. Det pressede kvinnesegmentet gikk igjen på en smell. Verst var det for Det Nye som mistet hele 30 prosent av opplaget på bare ett år. Selv om samtlige bladsegmenter opplevde et fall, var det altså igjen kvinnemagasinene som trakk det korteste strået.
De nye tallene viser leservekst for hele 61 prosent av magasinene.
Sammen med «Bolig og interiør» og «Bil og båt» er «Kvinne» den største magasingruppen i antall titler. Når det kommer til vekst taper kvinnesegmentet noe, mens kategorien «voksen kvinne» holder seg stabil. Det er ingen såkalte kvinnemagasiner inne på topp 10-listen over de mest leste bladene som er medlem av MBL.
Mens Costume går tilbake 7,1 prosent er det igjen Det Nye som er den store taperen tilbake hele 18 prosent i lesertall. Også Tara går tilbake med 4,1 prosent.
– En tøff målgruppe
Redaktør for Det Nye, Madeleine Strand, forteller til Melk & Honning at ung kvinne er en tøff målgruppe. Hun

Madeleine Strand. Foto: Fred Jonny
er ikke overrasket over at det er her kampen er tøffest.
– Vi er opptatt av å nå målgruppen der de er, og det gjør Det Nye til gangs. Vi når langt flere unge kvinner i dag enn tidligere, selv om andelen vi når gjennom magasinet blir mindre, sier Strand.
– Det begynner å bli mange år siden Det Nye kun var et magasin på print. Tallene som kom i dag er ikke lystig lesning for Det Nye, men vi er mer opptatt av å se på totalen – og at vi fremdeles lager høyst relevant innhold for målgruppen vår, da blir hvor vi når dem litt mindre viktig.
Også sjefsredaktør i Costume, Kine B. Hartz sier seg fornøyd tross tilbakegang.
«For oss er det gledelig at Costume fortsatt er Norges største og beste motemagasin, og med digital vekst har vår merkevare aldri nådd så mange lesere totalt. Selv om lesertallene våre på print går litt tilbake er vi godt fornøyd med totalbildet», skriver hun i en mail til Melk & Honning.
Tilbake på lista er også Elle som under United Influencers går tilbake 12,1 prosent.
Melk & Honning har forsøkt å få en kommentar fra ELLE tirsdag uten å lykkes.
Diss øker
Både Kamille og KK øker med henholdsvis 9,1 og hele 18,8 prosent – det er mest av alle i sin kategori og med det går KK tilnærmet likt frem det Det Nye går tilbake.

Ingeborg Heldal, sjefredaktør for KK og Topp
– Jeg er glad og stolt over at KK etter snart 145 år på det norske markedet fremdeles er det kvinnemagasinet flest foretrekker – og fremdeles oppleves relevant av så mange både på print og digitalt, sier KK-redaktør Ingeborg Heldal til Melk & Honning.
Slutt for Stella-redaksjonen
Også Stella synker i lesertall ned 6,1 prosent. De var opplagsvinner i sin kategori tidligere i år frem 7,4 prosent med et opplag på 23.469 per utgivelse i 2017 mot 21.867 i 2016.
– Dette er et tegn på at leserne setter pris på det konseptet vi har vært tro mot fra starten av – å behandle temaer som mote, helse, skjønnhet og velvære på en seriøs måte, og med kvalitetsjournalistikk, sa Stella-redaktør Ida Kemp til Melk & Honning.
Tidligere i høst ble det likvel klart at det er slutt for Stella-redaksjonen og at utgivelse mer enn halveres. Det var Melk & Honning som først omtalte saken. Tittelen skal imidlertid leve videre, og magasinet skal produseres av en spin-off-redaksjon med to utgivelser i året. Ifølge administrerende direktør ved Bonnier, Trond Juliussen, er det manglende lønnsomhet grunnet sviktende annonsemarked og salg av magasiner som er grunnen.
Hovedbilde: Collage
Les også: Fem om mangfold i norske motemagasiner