Leser- og opplagstallene for norske magasiner og aviser er kommet. Dette er vinnerne og taperne blant de norske kvinnemagasinene

Leser- og opplagstallene: Slik står det til med de norske kvinnemagasinene

Går det pressede kvinnesegmentet på enda en smell?

Torsdag morgen offentliggjorde Mediebedriftenes Landsforening leser- og opplagstallene for norske aviser og magasiner samt lesertall for nett under en pressekonferanse på Litteraturhuset i Oslo.

Det har vært enda et krevende år for magasinene. Etter et stabilt 2017 falt magasinmarkedet igjen med 5,9 prosent i 2018, totalt 58 magasiner har nedgang i sine lesertall.

De nye tallene viser at det er kvinne- og interiørblader som har størst opplag. KK er opplagsvinner blant kvinnemagasinene, men Stella og Det Nye er de store taperne med en tilbakegang på henholdsvis 33,3 og 30,6 prosent.

Da tallene slapp i mars i fjor var det interiørmagasinene som kunne juble, mens mat- og foreldreblader kunne skilte med flest lesere. Kvinnesegmentet var igjen den store taperen, og verst var det for Det Nye som mistet hele 30 prosent av opplaget på bare ett år. Tallene som ble lagt frem i september i fjor viste leservekst for hele 61 prosent av magasinene. Sammen med «Bolig og interiør» og «Bil og båt» var «Kvinne» den største magasingruppen i antall titler. På vekst tapte kvinnesegmentet noe, mens kategorien «voksen kvinne» holdt seg stabil.

Opplagsnedgang for Costume

kine b hartz
Kine B. Hartz

Tall fra september i fjor viste en tilbakegang i lesertall for Costume på 7,1 prosent. Sjefredaktør i Costume, Kine B. Hartz, sa til Melk & Honning at de var fornøyd tross tilbakegang.

De nye tallene viser en tilbakegang i lesertall og også i opplag på 17 prosent.

– Det er gledelig å se at Costume fortsatt er Norges største motemagasin både på lesertall og opplagstall, sier Hartz til Melk & Honning.

Det Nye taper ytterligere

Det Nye går tilbake hele 30,6 prosent i opplag viser de nye tallene.

Da tallene ble lagt frem i september i fjor var det igjen Det Nye som var den store taperen med en tilbakegang på hele 18 prosent i lesertall. Redaktør Madeleine Strand sa da til Melk & Honning at tallene ikke var lystig lesning, men understreket at det er totalen som er viktig.

KK er opplagsvinner

KK er opplagsvinner med hele 13,6 prosent frem.

KK-redaktør Ingeborg Heldal
KK-redaktør Ingeborg Heldal

– For KK sin del har vi hatt en veldig vellykket frekvensendring, som har blitt godt mottatt. I tillegg har vi tatt en del veldig synlige redaksjonelle grep, og ønsker å ta tak i en del stereotyper som magasinbransjen alt for lenge har unngått å ta tak i, sier KK-redaktør Ingeborg Heldal til Melk & Honning.

Hun viser blant annet til forsidene med «Ingen grenser»-deltaker Birgit Skarstein og Ella Marie Hætta.

– Nå er det viktig at vi beholder momentum og fortsetter jobben! Vi har et mål om å være et magasin som skal ta ansvar og være noe mer enn kun et sted for kos og inspirasjon – selv om vi selvsagt skal drive med det også. Vi vil vise at det er plass til et ekte mangfold i Norges største og eldste magasin i året vi kan feire 145 år på det norske markedet, sier Heldal.

– Spesielt moro er det også å se den digitale posisjonen vi har tatt, hvor vi er det eneste kvinnemagasinet som er oppe og nikker med de største, med en plass på topp 20 totalt og topp 15 på mobil. 

Fjorårets lesertall viste en oppgang for både Kamille og KK på henholdsvis 9,1 og hele 18,8 prosent. Det var mest av alle i sin kategori og gjorde at KK gikk tilnærmet likt frem det Det Nye gikk tilbake.

– Jeg er glad og stolt over at KK etter snart 145 år på det norske markedet fremdeles er det kvinnemagasinet flest foretrekker – og fremdeles oppleves relevant av så mange både på print og digitalt, sa Heldal til Melk & Honning.

Elle tilbake på lista

Tilbake på lista var Elle i fjor høst. Da med en tilbakegang i lesertall på 12,1 prosent.

Denne gangen mangler den norske utgaven av det internasjonale motemagasinet opplagstall fra oversikten til Mediebedriftenes Landsforening. Lesertallene er dog kommet med. De viser lesertall for 2018 på 109.000.

– Etter forlagsbytte fra Egmont til IU Publishing har vi endret strategi og har med det nått ut til flere enn vi gjør nå. Hos Elle er strategien «digital first» nå, så dette kom ikke som noen overraskelse. Men magasinet er fortsatt et veldig viktig produkt for Elle, sier Petra Middelthon til Melk & Honning.

Hun tok over som ny sjefredaktør tidligere i år etter at Signy Fardal takket for seg etter 20 år i sjefsstolen.

Siste fra Stella

Også Stella sank i lesertall ned 6,1 prosent viste tallene i fjor høst. De nye tallene viser at Stella gikk tilbake hele 33,3 prosent i opplag. De var opplagsvinnere i sin kategori viste tall som ble lagt frem i mars i fjor, frem 7,4 prosent.

I fjor høst ble det imidlertid klart at det er slutt for Stella-redaksjonen og at utgivelse mer enn halveres. Senere samme år kom nyheten om at Bonnier avvikler virksomheten i Norge. Costume er blant titlene som skal leve videre, men med en langt billigere produksjonsmodell enn tidligere.

Hovedbilde: Collage

Les også: Britisk kultmagasin står opp fra de døde