Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Petra Middelthon
Petra Middelthon. Foto: Isabel Watson

Dette er den nye sjefredaktøren for norske Elle

Signy Fardals arvtaker er klar.

Siden Signy Fardal i fjor vinter annonserte sin avgang som sjefredaktør i norske Elle etter 20 år ved roret, har ryktene versert om hvem som skal ta over kremjobben i det norske motemagasinet.

Tirsdag kom nyheten. Det er Petra Middelthon som blir ny sjefredaktør for norske Elle. Hun kommer fra stillingen som moteredaktør i samme magasin.

–  Jeg har siden 2006 hatt privilegiet med å jobbe for verdens beste merkevare og jeg er nå utrolig ydmyk og stolt over å ta fatt på rollen som sjefredaktør for norske ELLE, sier Petra Middelthon på motemagasinets nettsider.

– Mote- og mediebransjen befinner seg i en utfordrende, men spennende tid. ELLE er en helt unik merkevare, som jeg ser frem til å videreutvikle sammen med redaksjonen og våre nye eiere. 

– Det å finne en erstatter for Fardal har ikke vært en enkel oppgave. Vi har hatt veldig mange bra søkere, både fra bransjen og andre interessenter, inne til intervju. Petra utmerket seg som den beste kandidaten. Hun er en av Norges mest innflytelsesrike moteprofiler og har den rette holdningen til å kunne ta ELLE videre. Vi huser nå over 30 ansatte på Støperigata med spisskompetanse innenfor digital kommunikasjon, så jeg er sikker på at ELLE er i trygge hender, sier Kjetil Tveter, gründeren bak United Influencers og United Publishing.

Det spøkte lenge for norske Elle etter at Egmont i februar 2017 annonserte at de ikke ville fornye avtalen med de franske lisenseierne. Til manges store overraskelse var det United Influencer som reddet Elle fra magasindøden og som siden har gitt ut det norske motemagasinet på både print og nett.

Les også
Märtha Louise i Vogue Scandinavia

Den nye sjefredaktøren kommer inn på en tid med mye turbulens i magasinbransjen. I fjor høst ble det klart at det er slutt for Stella-redaksjonen før nyheten kom om at Bonnier Media avvikler hele den norske virksomheten. Costume er blant titlene som vil leve videre, men med en langt billigere produksjonsmodell. Også Egmont har måttet kutte og rigge om sitt såkalte ung kvinne-segment nylig.

Hovedbilde: Isabel Watson.

Les også: Redaksjonell sammenblanding eller motepressens fremtid?

Siste saker

Mest lest nå
Les mer