Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Norske magasiner har en nedgang i print år for år - her Costume, KK og Kamille
Foto: Kamille, Costume og KK

Opplagstallene for norske magasiner er klare: Dette er vinnerne og taperne

Tilbakegang hos majoriteten av norske kvinnemagasiner.

Forrige gang lesertallene kom for norske magasinene fortsatte den nedadgående trenden. Da mente redaktørene Melk snakket med at det kunne skyldes at livene våre har vært mer hjemmebaserte grunnet korona.

Nå er opplagstallene for 2020 her. Det er fortsatt såkalte kvinnemagasiner som faller mest.

Les også: Narvesen-monopol og flexkulturens inntog: Kjøper vi egentlig magasiner lenger?

Tilbakegangen i kategorien kvinne er på syv prosent, viser tall fra MBL.

Det er Costume som har den største nedgangen blant kvinnemagasinene på 11 prosent. KK går tilbake 10 prosent og Kamille 6 prosent, mens nykommeren Altså har en oppgang på 11 prosent.

Opplagstall for ELLE er ikke med i oversikten fra MBL.

Kine B. Hartz hos Costume: – Ikke en spesielt meningsfull måling for oss

– Vår utvikling ligger på nivå med markedet slik vi vurderer det. Det har vært ekstra fokus på våre digitale plattformer og produkter. Vi relanserte blant annet vår nettside i 2020, og i fjor høst lanserte vi mikroinfluencer-konspetet Costume Icon, sier sjefredaktør for Costume Kine B. Hartz.

– Med tanke på at denne målingen ikke viser alle aktører og da spesielt ELLE som er vår nærmeste konkurrent, er de heller ikke spesielt meningsfulle for oss.

Hun forteller at de også opplever at slike målinger ikke er like viktige i dialog med annonsører lenger.

– Dette fordi Costume tilbyr en pakke på tvers av mange plattformer. Vårt high end-nivå blir absolutt satt pris på, så det er denne kombinasjonen av nett og print som er vår styrke – og som gjør Costume unikt. Det er vi stolte av.

Kine B. Hartz i Costume
Kine B. Hartz. Foto: Costume

Hartz bekrefter at korona har hatt en effekt på salget.

Les også
Pernille satser på fotballklær for kvinner

– Med tanke på at veldig mange kjøper Costume før en flytur og at mye av salget vårt foregikk på flyplassen, ser vi at pandemien her har hatt en effekt.

– På den annen side ser vi at salget i dagligvarebutikkene har gått opp. Så det er mer at salget har flyttet seg.

Magasinet relanserte sin nettside i 2020 og har ifølge henne hatt god vekst digitalt både når det gjelder trafikk og omsetning.

– Costume er Norges største moteunivers på nett og print og det er vi veldig stolte av. Vi jobber kontinuerlig for å utvikle og utvide det universet i takt med der leseren er, og jobber med en rekke spennende partnere og prosjekter.

Ingeborg Heldal hos KK: – Magasiner har tapt på at folk går sjeldnere i butikk

– Nedgangen i løssalget på 10 prosent kompenseres heldigvis til en viss grad av en økt abonnementsbase, så vi lander på en tilbakegang for printen i 2020 på drøyt 6 prosent, sier sjefredaktør for KK Ingeborg Heldal.

– Det er vanskelig å spekulere i hva slags effekt korona har hatt, men jeg tror mange magasiner, inkludert KK, har tapt på at folk går sjeldnere i butikken og at mange salgspunkter rett og slett har vært stengt. 

Koronanedgang hos norske magasiner - her er det Ingeborg Heldal mener om saken
Ingeborg Heldal. Foto: Astrid Waller

Ifølge henne er trafikk på nett en ganske annen.

– KK.no ligger nå på ca. 2,2 millioner sidevisninger i uka, og kan vise til en økning på over 12 prosent fra 2019 til 2020, og økningen har fortsatt inn i 2021. På mobil er vi for eksempel større enn både DN og Dagsavisen, ifølge medietall.no

– I tillegg har vi lansert KK Pluss, og er det første kvinnemagasinet i Norge med digitalt abonnement. Vi har lagt oss på et prispunkt på 199 kroner i måneden, og har snart 400 abonnenter, og kurven fortsetter å stige. Det er utrolig gledelig! 

Les også: Norsk-somalisk modell og aktivist kaster klærne på coveret av motemagasin

Les også
Holzweiler lanserer ny kolleksjon

Siste saker

Mest lest nå
Les mer