Viser fortsatt nedgang.
Da Melk & Honning nylig skrev en større sak om status for magasiner i Norge, kunne Narvesen fortelle at de så en nedadgående trend.
– Vi har sett en nedgang i salget av blader de siste fem årene på mellom 5 og 10 prosent hvert år, kunne kategorisjef for magasiner hos Narvesen, Nina Halvorsen fortelle.
Nå er mediebedriftenes landsforening (MBL) sine nye lesertall for norske aviser, ukeblader og magasiner her.
Da tallene kom sist i mars viste de en fortsatt nedgang for det hardt pressede kvinnesegmentet. De nye tallene er intet unntak. De viser en samlet nedgang på 7,5 prosent fra 2018/2019 til 2019/2020 blant de norske magasinenes papirutgaver. 22 av titlene øker, mens 40 opplever en nedgang. Kvinne og voksen kvinne er sjangrene der nedgangen er størst.
Costume har en nedgang på 13,3 prosent, fra 125 000 til 108 000. KK minker 16,7 prosent, fra 167 000 til 139 000. Tara og Kamille har henholdsvis hatt en nedgang på 8,7 og 7,4 prosent.
ELLE sine leser- og opplagstall er ikke med i denne oversikten
– Ikke overrasket
Ingeborg Heldal, sjefredaktør for KK, forteller Melk & Honning at hun ikke er overrasket over nedgangen i lesertall på print med tanke på året vi har lagt bak oss.
– For KK sin del er dagens beste nyhet hvor høyt vi plasserer oss på digitallistene. Vi har jo en daglig persondekning på KK.no som ingen andre kvinnemagasiner er i nærheten av, og det er vi kjempegodt fornøyd med!
Mener smittevernhensyn påvirker
Blant magasinene som øker finner man Norges mest leste blad, Illustrert Vitenskap. i tillegg til Dine Penger, Lev Landlig og iForm.
– Bladene som øker gjenspeiler trendene vi ser i samfunnet ellers, spesielt under pandemien hvor det har vært økt fokus på blant annet personlig økonomi, mat, hjem og interiør og fritid og helse, sier Randi Øgrey administerende direktør i MBL.
Hun mener at den totale nedgangen blant magasinene kan skyldes at det har vært mindre deling av blader og magasiner mellom privatpersoner i et forsøk på å begrense smitterisikoen.
– Vi vet fra tidligere målinger at magasinene ofte har flere lesere per eksemplar, sier Øgrey.
Tallene viser nå også at kun 21 prosent av den norske befolkningen leser minst ett papirmagasin daglig, i motsetning til 24 prosent året før.
Les også: Helnorsk og mangfold preger september-forsidene til norske motemagasiner