– Ikke «enda et» norsk strikkemerke.
Til tross for at flere sliter som et resultat av koronakrisen, finnes det også de som satser. Bare i år har norske merker som Ilag med tidligere Varner-designer i spissen, sykollektivet Fæbrik med Jenny Skavlan og nettbutikken Sustainable Fashion kommet på banen.
Nå lanseres nok et nytt norsk motemerke, Alba.
Navnet, som betyr soloppgang på italiensk, fikk en ekstra betydning da koronakrisen kom. Da fikk gründerne bak se hvor sårbare deres produsenter i Nord-Italia faktisk var.
– Da viruset brøt ut, skulle vi trykke pakninger og ferdigstille alle plaggene i Italia. Men det ble avlyst og produsentene stengte ned alt. Alt var betalt for på forskudd, men vi ante ikke om eller når vi kunne lanseres, sier Cecilie Refsum og Sara Holt bak Alba til Melk & Honning.
At de små familiebedriftene som produserer merkets plagg ble så hardt rammet, gjorde det ekstra viktig å beholde hele produksjonen der. Alt fra spinning og strikking til trykking av emballasje.
– Både fordi de besitter en unik kunnskap og håndverk om produksjon av den høye kvaliteten vi etterspør. Men også fordi det vil være svært positivt for deres drift om Alba lykkes.

Alba: – Ikke enda et norsk strikkemerke
Alba designer strikkeplagg i kashmirull, i tillegg til strømper. De er imidlertid ikke redde for å være enda et norsk strikkemerke.
– Vi anser ikke Alba som enda et norsk strikkemerke. Vi produserer og tilbyr utvalgte essentials, avslappet luksus tilpasset vår skandinaviske livsstil.
– Produksjon av strømper og sokker er teknisk vanskelig, og ikke mange har de kontaktene i Italia som skal til for å få dette til. Området mellom Milano og Gardasjøen er det stedet i verden der kunnskapen om slik produksjon er samlet.
Flere av merkets produkter er gaveprodukter som kosesokker, knestrømper og leggvarmere.
– Det er nok dette feltet vi kommer til å satse mest på fremover. Som for eksempel nydelige undertøystopper i silke og kashmir. Strikkeplaggene blir kun en liten eksklusiv kolleksjon med få utvalgte produkter og farger.

30 år med erfaring
Verken Refsum eller Holt er fremmede for å starte nye gründervirksomheter.
Mens Refsum har jobbet i over 30 år på engros- og detaljsiden – mange av årene som innkjøper, har Holt eid og drevet butikk med klær, leker og interiør til barn på Stabekk. Hun har også vært deleier i et norsk selskap som produserer strømper under eget merke, mens Refsum i tillegg til Alba er fotograf og stylist.
– Det å starte noe nytt, uavhengig av bransje, er selvfølgelig ressurskrevende og man må tørre å satse, jobbe beinhardt og ha en langsiktig tidslinje. Man må stole på sin egen smak og kompetanse, og være positiv og kunnskapssøkende på sin vei.
De forteller at de er på et sted i livet der det å starte egen bedrift passer bra.
– Vi elsker å være kreative, skape og utvikle prosjekter. Vi har startet egne bedrifter hver for oss tidligere, men denne gangen startet vi Alba sammen fordi vi er et bra team som utfyller hverandre når det gjelder kunnskap på ulike felt, som business, design, foto og estetikk, samt våre kontakter, også i tekstilbransjen i Nord-Italia.

– Drømmestart
Designerne forteller om en tankegang basert på tidløshet, langsiktighet med produkter som kan selges uavhengig av sesong og trend. Kvalitet, nærhet til produksjon og EU sine strenge miljøkrav til tekstilproduksjon, førte Alba til nettopp Italia.
– Markedet er mettet på bruk og kast-mentalitet. Vi tror på å ta tilbake de gamle tradisjonene med å ta vare på plagg, og ha færre, men bedre produkter av høy kvalitet som er tidløse.
– Vi mener det også er god økonomi å kjøpe varige produkter av en høyere pris. Da det mest bærekraftige du kan gjøre er å bruke plaggene dine mange ganger. Vi mener dette vil føre til mindre utslipp fra tekstilproduksjon og transport. Noe bransjen trenger.

De forteller om «en fantastisk respons» til nå, og er i godt gang med innsalg videre. Med alle varene sine på et lager i Bærum, har de har kunnet levere omgående til butikker. I tillegg selger merket via nettbutikken sin.
– Bare den første uken har vi fått fire nye forhandlere, og er i dialog med mange flere, samt mange ordrer i nettbutikken. Så vi har egentlig fått en drømmestart.
– Hva er drømmen – og målet?
– Drømmen er å skape en bedrift som går i pluss. Da kan vi ha ansatte, vi kan reinvestere og utvikle våre produkter og merket videre. Målet er at vi er solide over tid og fortsetter å få lov til og utvikle vakre kvalitetsprodukter i en estetisk ramme.
– I tillegg er vi blitt kontaktet av magasiner og agenter som sier de «elsker estetikken» til merket – og det er veldig stas! Vi tar alle bildene selv og gjør egentlig alt annet selv også, så merket er veldig «oss» og den livsstilen vi representerer, avslutter de.