Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Kim Kardashian beskyldes for kulturell appropriasjon
Foto: Instagram/@kimkardashian

Kim Kardashian anklages for kulturell appropriasjon

«Gjør noe basic research».

De siste årene har stadig flere kjendiser, stjerner og motemerker blitt beskyldt for kulturell appropriasjon. Rihanna var i vinter på dypt vann etter Instagram-bilde, Zimmermann fikk tidligere i år mye kritikk for sin badekolleksjon mens norsk it-merke vekket oppsikt med sitt design i fjor.

Nå anklages Kim Kardashian for kulturell appropriasjon.

Hun la nylig ut en bildeserie på sosiale medier stylet og fotografert av den spanske DJ-en, stylisten og fotografen Sita Abellan, ifølge The Independent.

«Gjorde en fotoshoot med Sita med alle KKW Beauty-produktene», skriver 40-åringen på Instagram.

På to av bildene ligger hun på en seng med store øreringer med ordet Om på. Mens på to andre har hun en tykk nesering gjennom nesten. Også det brukes i flere religioner.

Det har fått nettet til å koke.

Flere brukere på Twitter påpeker at Om er et spirituelt symbol og en hellig lyd i både hinduisme og buddhisme.

«Er nå et bra tidspunkt å nevne at OM er et hellig symbol for hinduer og ikke bare et tilbehør?», skriver en Twitter-bruker.

«Hun er virkelig ute her og approprierer kultur og religion som om det er en hobby. Gjør noe basic research, OM-symboler er hellig og ikke estetikk», skriver en annen.

Kim Kardashian anklages for kulturell appropriasjon
Øreringene som får nettet til å koke. Foto: Instagram/@kimkardashian

Det ser imidlertid ut at det for det meste er på Twitter folk reagerer på øreringene.

På Instagram får Kim Kardashian derimot mest kommentarer av det positive slaget om hvor bra hun ser ut.

Selv om folk er skeptiske til neseringen.

«Gratulerer, det er den verste fotoshoot jeg noensinne har sett», kommenterer en bruker på Instagram.

«Den neseringen… De prøver å få deg til se ut som en okse», skriver en annen.

Det er ikke første gangen Kim Kardashian anklages for kulturell appropriasjon.

Da hun lanserte shapewear-merket sitt Skims i 2019, skulle det først hete Kimono. Det falt ikke i god jord hos fansen, som mente det var støtende overfor japansk kultur.

Les også: Anklager motegiganter for greenwashing

Siste saker

Mest lest nå
Les mer