Dette vet vi.
Paris Fashion Week er godt i gang, tross virusfrykten.
Onsdag viste Maison Margiela med kreativ leder John Galliano i spissen sin nyeste kolleksjon i den franske hovedstaden.
Med hvert show fra det belgisk-franske motehuset kommer også en 15 minutter lang podcast-episode signert den kreative lederen, der han forteller om inspirasjonen bak og utdyper temaet for og konseptet rundt den nye kolleksjonen. Galliano kastet seg på podcast-bølgen i 2018 med sin The Memory of…with John Galliano.
I podcast-episoden tilhørende AW20-kolleksjonen avslører Galliano en helt ny underlinje for merket.
Den har røtter i Martin Margielas Replica-linje, men med et mer bærekraftig fokus, og består av plagg fra second-hand-butikker og loppemarkeder gjenskapt ned til den minste detalj av designteamet.
Den nye underlinjen, som har et bærekraftig fokus, har fått navnet Recicla, en sammenblanding av recycle – resirkulering – og replica, skriver Dazed.
Konseptet tok John Galliano videre i sin AW20-hovedlinje for motehuset ved å inkorporere originale plagg i kolleksjonen.
– Jeg føler at vi alle kan kjenne oss igjen i Recicla, som i bunn og grunn handler om resirkulering og gjenbruk og gleden som kommer ved at vi kan selge dette sammen med resten av kolleksjonen, sier Galliano og fortsetter:
– Vi kom til den konklusjonen at det finnes for mange plagg i verden.
Les også: Hva skjer med Prada under Raf Simons?