John Galliano lanserer en ny underlinje for Maison Margiela

Maison Margiela AW20 under Paris Fashion Week. Foto: Thierry Chesnot/Getty Images

John Galliano lanserer ny Maison Margiela-underlinje

Dette vet vi.

Paris Fashion Week er godt i gang, tross virusfrykten.

Onsdag viste Maison Margiela med kreativ leder John Galliano i spissen sin nyeste kolleksjon i den franske hovedstaden.

Med hvert show fra det belgisk-franske motehuset kommer også en 15 minutter lang podcast-episode signert den kreative lederen, der han forteller om inspirasjonen bak og utdyper temaet for og konseptet rundt den nye kolleksjonen. Galliano kastet seg på podcast-bølgen i 2018 med sin The Memory of…with John Galliano.

I podcast-episoden tilhørende AW20-kolleksjonen avslører Galliano en helt ny underlinje for merket.

John Galliano viste Maison Margiela AW20 under moteuken i Paris
Maison Margiela AW20. Foto: Estrop/Getty Images

Den har røtter i Martin Margielas Replica-linje, men med et mer bærekraftig fokus, og består av plagg fra second-hand-butikker og loppemarkeder gjenskapt ned til den minste detalj av designteamet.

Den nye underlinjen, som har et bærekraftig fokus, har fått navnet Recicla, en sammenblanding av recycle – resirkulering – og replica, skriver Dazed.

Konseptet tok John Galliano videre i sin AW20-hovedlinje for motehuset ved å inkorporere originale plagg i kolleksjonen.

– Jeg føler at vi alle kan kjenne oss igjen i Recicla, som i bunn og grunn handler om resirkulering og gjenbruk og gleden som kommer ved at vi kan selge dette sammen med resten av kolleksjonen, sier Galliano og fortsetter:

– Vi kom til den konklusjonen at det finnes for mange plagg i verden.

Les også: Hva skjer med Prada under Raf Simons?