Chanel-veske via The Purse blog

Så vanskelig er det å spotte om en designervare er falsk

– Når det gjelder de beste kopiene skal man ha et veldig trent øye for å spotte de små, avslørende detaljene.

I tråd med den voksende bærekraftsbølgen har også kjøp og salg av vintage- og secondhand designervarer blitt mer og mer populært. I samme slengen har resell-apper som Tise, Depop og liknende vokst seg store.

Men det evige spørsmålet er hvordan man kan vite at det man kjøper faktisk er ekte.

Det er ikke lenge siden Chanel gikk til sak mot den engang så anerkjente vintage-nettbutikken The Real Real for å ha solgt falske varer. Ifølge det franske motehuset var autentiserings-prosessen varene hadde gjennomgått rett og slett ikke god nok. Ifølge sakspapirene mente Chanel at kun de har kunnskapen til å se om noe er ekte eller ei.

Nå forsøker amerikanske Fashionphile å ta autentisering til et nytt nivå ved å kombinere eksperter med det ypperste innen teknologi.

Luksusvarene de videreselger skal først klareres av et team som har flere tiårs erfaring, og så gjennom et hypermoderne sett med teknologiske hjelpemidler. Slik skal de klare å snuse seg frem til hva som er the real deal eller ei, skriver Fashionista.

Forfalskerne blir stadig dyktigere

Åsa Formark er grunnlegger og driver av vintagebutikken Velouria Vintage på Grünerløkka i Oslo som fylte ti år i fjor. Hun mener at forbrukernes etterspørsel etter falske varer, dessverre fører til at denne spekulative industrien klarer å skape stadig mer overbevisende forfalskninger.

– Når det gjelder de beste kopiene skal man ha et veldig trent øye for å spotte de små, avslørende detaljene. Det er en lang liste med punkter for alle typer designervesker som skal stemme, sier hun til Melk & Honning.

– I dag klarer de som lager kopiene å kopiere stadig flere av disse spesielle detaljene.

Formark mener det sier seg selv at det ikke er materialet man betaler for når en Chanel-veske koster rundt 40 000 kroner.

Åsa Formark driver Velouria Vintage på Grünerløkka
Åsa Formark i Velouria Vintage.

– Det er merket. At det er så store marginer mellom materialverdi og markedsverdi gjør at forfalskere også kan bruke gode materialer. Det sies at i noen tilfeller lages kopiveskene til og med på den samme fabrikken som lager originalene. Da kan det være vanskelig å skille dem fra hverandre.

Hun mener det nærmest er umulig for en ufagkyndig å verifisere en designerveske. Det kommer ofte folk innom butikken for å spørre henne om råd. Formark bruker selv en leverandør i USA som er spesialister på luksusvintage.

– Jeg har lang erfaring med spesielt Chanel, men det er et stort ansvar å verifisere og sette pris på en såpass dyrebar vare. Derfor kommer de til oss ferdig verifisert.

– Å sitte igjen med en kjip følelse etter å ha brukt en stor sum penger på en veske som viser seg å være fake, er ikke stas. Kundene skal være trygge på at de går ut av butikken med ekte vare!

– Kanskje er det et uløselig problem

For å forsikre seg om at varene er av det ekte slaget benytter den amerikansk nettsiden seg av ulike former for teknologi. En ny type programvare scanner veskene på mikronivå. Et Pantone-gjenkjenningsprogram kan kjapt fortelle om en Hermés-veske – der de kun bruker Pantonefarger – er ekte eller ikke. En spesiell type ultralyd avslører om metallet brukt i veskene er etter boka.

Formark påpeker at motehusene er ekstremt interessert i å få stoppet piratkopieringen. Hun tror ny teknologi kan være en naturlig løsning på et omfattende problem.

– De har kjempet en kamp mot dette i mange år. Alle varemerker strever etter å opprettholde statusen sin, ettersom usikkerhet rundt en merkevare kan få store konsekvenser. Særlig Louis Vuitton har vært utsatt for en omfattende piratkopiering de siste 20 årene, sier Formark, og poengterer at det selvfølgelig også er ødeleggende både for nettbutikker og fysiske butikker å videreselge en falsk veske.

Hun tror likevel at så lenge det finnes et marked for falske kopier, vil de bare fortsette å bli mer og mer avanserte i takt med teknologien.

– Kanskje det er et uløselig problem.

For å teste seg selv når det gjelder disse tingene, anbefaler Formark at man tar quizen på Fashionphile der de har satt en fake og en ekte veske side om side, der poenget er at man skal velge den ekte.

– Det er overraskende vanskelig, konkluderer hun.

Les også: Stjernedesigner gir seg – nå sverger moteverdenen til vintage fra luksusmerket